Har en radiator i källaren som jag inte får liv i. Det är ingen värme på över huvud taget. Känner ingen värme på rören heller. Har tagit bort termostaten och bankat på ventilen. Har kört "pinnen" fram och tillbaka. Nu droppar det lite vatten, men det är kallt. Drar jag ut ventilen helt droppar det fortfarande bara lite sakta.

Alla andra radiatorer fungerar som de ska. Någon som har någon idé om vad som kan vara problemet?
Ska tillägga att jag nyligen köpt huset.

Tacksam för alla idéer :)
 
  • Radiator med borttagen termostat och synlig ventil där det droppar vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att lufta? Dåligt tryck i systemet? Är den sist i en slinga?
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Går det att lufta? Dåligt tryck i systemet? Är den sist i en slinga?
Har ej testat att lufta. Trycket i systemet ligger på ca 0,7 bar. Borde inte ligga sist i och med att det sitter i källaren?
 
Krilleman
Har du någon returventil?

Om ja, kolla så den är öppen!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Har du någon returventil?

Om ja, kolla så den är öppen!
Jag har nu testat att skruva på returventilen. Det började dock spruta ut vatten, så jag fick skruva tillbaka den illa kvickt. Ska det vara så? Är inte helt hemma när det gäller detta.
 
  • En returventil på ett radiatorrör vid golvet som ser ut att ha blivit manuellt justerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Var skruven i botten på ventilen?

Det kan komma lite vatten i "mellanläget" innan skruven bottnar eller är fullt öppen. Och skruva inte ut skruven så långt så planpackningen i locket inte tätar. Stanna ungefär 1-2mm innan kanten med gängan till locket.

Fram med en gammal handduk och på det igen!

Sprutar det massor kan du släppa på övertrycket i systemet först.
 
Skruven var helt i botten. Så fort jag släppte ett varv började det spruta. Kom säkert ett par dl. på 5 sekunder. Får se om jag vågar mig på det i morgon igen. :)
 
Krilleman
Då är det läge att du släpper ur övertrycket och stänger av cirkulationspumpen innan du försöker igen! (y)
 
Istället för att stänga av cirkulationspumpen, skulle det räcka att stänga avstängningsventil på tilloppet och injusteringsventilen på returen om det finns dessa? En egen liten fråga också :)

Lustigt att tilloppsröret är kallt, finns det en avstänging imellan måntro?
På följande youtubefilm ser man att det kan fastna skit bakom stiftet i ventilhuset, det är inte bara stiftet som kan kärva.

Är det en enplansvilla med källare då det bara är 0,7 bar?
 
Z Zezoz skrev:
Istället för att stänga av cirkulationspumpen, skulle det räcka att stänga avstängningsventil på tilloppet och injusteringsventilen på returen om det finns dessa? En egen liten fråga också :)

Lustigt att tilloppsröret är kallt, finns det en avstänging imellan måntro?
På följande youtubefilm ser man att det kan fastna skit bakom stiftet i ventilhuset, det är inte bara stiftet som kan kärva.

Är det en enplansvilla med källare då det bara är 0,7 bar?
Har sett det klippet tidigare och bankar ordentligt på skiten. Det är ett 1,5 planshus med källare, ca 300 m2.

Jag har inte testat något mer, måste ta reda på hur jag fyller på vatten i systemet. Kanske någon här vet hur man gör? Värmesystem med rör, manometer och en DAB-cirkulationspump installerade på en gul tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Påfyllningen är antagligen dom två ventilerna jag har ringat in i blått. Den undre är antagligen en VFA103 från ESBE.
http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/komplementprodukter/vfa100

Den övre är nog också med stor sannolikhet en påfyllningsventil men från någon annan tillverkare.

Varför sätter man då två påfyllningsventiler?

Svaret är lathet. Denna människa som gjorde detta lämnade antagligen den trasiga ventilen fullt öppen och monterade in en ny bredvid.

Rent monteringsmässigt så bör den nyaste sitta överst. (det är lättare att montera en ny på tappvattensidan) Men den ser visuellt äldst ut. :thinking:

Går det att öppna någon av dessa påfyllningsventiler motsols? Rattarna för att manövrera ventilerna är ju redan borta. Som redan nämnts så kan (bör) ena redan stå fullt öppen.

Det är läge att byta ut dessa två trasiga till en påfyllningsventil med kulventil!
Tex LK 538. http://www.lksystems.se/sv/lk-538-pafyllnadsventil-_77747347.aspx

Dessa två butiker ligger billigast i pris vad jag kan hitta (med frakt)
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-538-thermofill-pafyllnadsventil-rak-klam-15/
https://www.vvsobygg.se/pafyllnadsv...tilkombinationer-och-pafyllningsventiler.html

Mitt blåmarkerade rör bör vara en kallvattenledning. (Men kan vara varmvatten också ibland).

Mässingsfärgad VFA103 påfyllningsventil från ESBE utan manöverrattar.

Två påfyllningsventiler på rör, övre och undre, ringade i blått, den övre visuellt äldre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vill bara i efterhand tacka för alla hjälpsamma svar. Elementet fick jag fart i genom att skruva på returventilen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.