Har en radiator i källaren som jag inte får liv i. Det är ingen värme på över huvud taget. Känner ingen värme på rören heller. Har tagit bort termostaten och bankat på ventilen. Har kört "pinnen" fram och tillbaka. Nu droppar det lite vatten, men det är kallt. Drar jag ut ventilen helt droppar det fortfarande bara lite sakta.
Alla andra radiatorer fungerar som de ska. Någon som har någon idé om vad som kan vara problemet?
Ska tillägga att jag nyligen köpt huset.
Tacksam för alla idéer
Alla andra radiatorer fungerar som de ska. Någon som har någon idé om vad som kan vara problemet?
Ska tillägga att jag nyligen köpt huset.
Tacksam för alla idéer
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Går det att lufta? Dåligt tryck i systemet? Är den sist i en slinga?
Jag har nu testat att skruva på returventilen. Det började dock spruta ut vatten, så jag fick skruva tillbaka den illa kvickt. Ska det vara så? Är inte helt hemma när det gäller detta.Krilleman skrev:
Var skruven i botten på ventilen?
Det kan komma lite vatten i "mellanläget" innan skruven bottnar eller är fullt öppen. Och skruva inte ut skruven så långt så planpackningen i locket inte tätar. Stanna ungefär 1-2mm innan kanten med gängan till locket.
Fram med en gammal handduk och på det igen!
Sprutar det massor kan du släppa på övertrycket i systemet först.
Det kan komma lite vatten i "mellanläget" innan skruven bottnar eller är fullt öppen. Och skruva inte ut skruven så långt så planpackningen i locket inte tätar. Stanna ungefär 1-2mm innan kanten med gängan till locket.
Fram med en gammal handduk och på det igen!
Sprutar det massor kan du släppa på övertrycket i systemet först.
Istället för att stänga av cirkulationspumpen, skulle det räcka att stänga avstängningsventil på tilloppet och injusteringsventilen på returen om det finns dessa? En egen liten fråga också 
Lustigt att tilloppsröret är kallt, finns det en avstänging imellan måntro?
På följande youtubefilm ser man att det kan fastna skit bakom stiftet i ventilhuset, det är inte bara stiftet som kan kärva.
Är det en enplansvilla med källare då det bara är 0,7 bar?
Lustigt att tilloppsröret är kallt, finns det en avstänging imellan måntro?
På följande youtubefilm ser man att det kan fastna skit bakom stiftet i ventilhuset, det är inte bara stiftet som kan kärva.
Är det en enplansvilla med källare då det bara är 0,7 bar?
Har sett det klippet tidigare och bankar ordentligt på skiten. Det är ett 1,5 planshus med källare, ca 300 m2.Z Zezoz skrev:Istället för att stänga av cirkulationspumpen, skulle det räcka att stänga avstängningsventil på tilloppet och injusteringsventilen på returen om det finns dessa? En egen liten fråga också
Lustigt att tilloppsröret är kallt, finns det en avstänging imellan måntro?
På följande youtubefilm ser man att det kan fastna skit bakom stiftet i ventilhuset, det är inte bara stiftet som kan kärva.
Är det en enplansvilla med källare då det bara är 0,7 bar?
Jag har inte testat något mer, måste ta reda på hur jag fyller på vatten i systemet. Kanske någon här vet hur man gör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en inkommande kallvattenledning in i huset, följ denna isf.
Värmepumpsforum -> https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31977.0
Här sitter påfyllningen precis på vänster sida om värmepumpen, 20 cm upp.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fylla-pa-vatten-i-radiatorsystem.238711/
Värmepumpsforum -> https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31977.0
Här sitter påfyllningen precis på vänster sida om värmepumpen, 20 cm upp.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fylla-pa-vatten-i-radiatorsystem.238711/
Påfyllningen är antagligen dom två ventilerna jag har ringat in i blått. Den undre är antagligen en VFA103 från ESBE.
http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/komplementprodukter/vfa100
Den övre är nog också med stor sannolikhet en påfyllningsventil men från någon annan tillverkare.
Varför sätter man då två påfyllningsventiler?
Svaret är lathet. Denna människa som gjorde detta lämnade antagligen den trasiga ventilen fullt öppen och monterade in en ny bredvid.
Rent monteringsmässigt så bör den nyaste sitta överst. (det är lättare att montera en ny på tappvattensidan) Men den ser visuellt äldst ut.
Går det att öppna någon av dessa påfyllningsventiler motsols? Rattarna för att manövrera ventilerna är ju redan borta. Som redan nämnts så kan (bör) ena redan stå fullt öppen.
Det är läge att byta ut dessa två trasiga till en påfyllningsventil med kulventil!
Tex LK 538. http://www.lksystems.se/sv/lk-538-pafyllnadsventil-_77747347.aspx
Dessa två butiker ligger billigast i pris vad jag kan hitta (med frakt)
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-538-thermofill-pafyllnadsventil-rak-klam-15/
https://www.vvsobygg.se/pafyllnadsv...tilkombinationer-och-pafyllningsventiler.html
Mitt blåmarkerade rör bör vara en kallvattenledning. (Men kan vara varmvatten också ibland).
http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/komplementprodukter/vfa100
Den övre är nog också med stor sannolikhet en påfyllningsventil men från någon annan tillverkare.
Varför sätter man då två påfyllningsventiler?
Svaret är lathet. Denna människa som gjorde detta lämnade antagligen den trasiga ventilen fullt öppen och monterade in en ny bredvid.
Rent monteringsmässigt så bör den nyaste sitta överst. (det är lättare att montera en ny på tappvattensidan) Men den ser visuellt äldst ut.
Går det att öppna någon av dessa påfyllningsventiler motsols? Rattarna för att manövrera ventilerna är ju redan borta. Som redan nämnts så kan (bör) ena redan stå fullt öppen.
Det är läge att byta ut dessa två trasiga till en påfyllningsventil med kulventil!
Tex LK 538. http://www.lksystems.se/sv/lk-538-pafyllnadsventil-_77747347.aspx
Dessa två butiker ligger billigast i pris vad jag kan hitta (med frakt)
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-538-thermofill-pafyllnadsventil-rak-klam-15/
https://www.vvsobygg.se/pafyllnadsv...tilkombinationer-och-pafyllningsventiler.html
Mitt blåmarkerade rör bör vara en kallvattenledning. (Men kan vara varmvatten också ibland).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara

