Modering diskuteras via PM eller liknande för att inte göra trådarna mer off-topic men jag gör ett undantag i detta fall.

Vi delar ibland trådar men då ska det finnas en "bra" gräns.
I detta fall tycker jag att inläggen ger en bra beskrivning av funktioner i systemet vilket är något jag själv gäran vill veta innan jag gör ett val

/Mats
Moderator

• Gilla
Emmet
  • Laddar…
Fråga till er som investerat i en Fibaro. Var gjorde att ni valde denna framför Vera3? Fibaro kostar ju betydligt mer så jag försöker förstå vad jag får utöver det Vera3 ger.

Ännu en zwavefråga: är det någon som prövat styra zwaveprylar från en pc med usb-zwave-dongel? Isf vilken mjukvara kan man använda?

Fråga till er som investerat i en Fibaro. Var gjorde att ni valde denna framför Vera3? Fibaro kostar ju betydligt mer så jag försöker förstå vad jag får utöver det Vera3 ger.
Förstår jag det rätt så är en av nackdelarna med Vera3 att man måste logga in på deras "hemsida" vilket kan kännas skrämmande då någon på andra sidan har tillträde till dina kameror osv. Känns tryggare att komunicera direkt till Fibero

Tycker att jag har redogjort för hur Vera funkar, man måste inte alls logga via deras hemsida, men det är absolut enklast om man vill komma åt hemmet 'utifrån', och kanske ett av de säkrare alternativen.

Eftersom det i grunden är samma problem som både Fibaro och MCV försöker lösa, undrar jag hur Fibaro gör detta bättre?

(Även jag undrar över varför man väljer Fibaro, för även om jag själv kör Vera just nu, så är jag öppen för byte om det visar sig att jag missar någonting - men på det stora hela är jag nöjd med Vera.. :) ) Har fått för mig att Vera är flexiblare, men kanske till kostnad att den inte är lika enkel att sätta upp? Kan det stämma?

Är hemsidan bara en dynamisk dns-tjänst? har man samma funktionalitet om man ansluter direkt? Jag kan ju förstå om man är skeptisk att någon annan har möjlighet att övervaka en, därav mina frågor.

vespaman skrev:
Tycker att jag har redogjort för hur Vera funkar, man måste inte alls logga via deras hemsida, men det är absolut enklast om man vill komma åt hemmet 'utifrån', och kanske ett av de säkrare alternativen.

Eftersom det i grunden är samma problem som både Fibaro och MCV försöker lösa, undrar jag hur Fibaro gör detta bättre?

(Även jag undrar över varför man väljer Fibaro, för även om jag själv kör Vera just nu, så är jag öppen för byte om det visar sig att jag missar någonting - men på det stora hela är jag nöjd med Vera.. :) ) Har fått för mig att Vera är flexiblare, men kanske till kostnad att den inte är lika enkel att sätta upp? Kan det stämma?
Hittade denna länk som är en intervju med Fibaro. Lite längre ner står det om saker som skiljer produkten från konkurrenter. Mest säljsnack? Finns nåt av detta i Vera3?

The major differences of HC2 with competitors are:

• Extremely efficient hardware architecture = fastest device of the type in the world
  • Ultra low energy consumption
  • Remote access via web page or mobile phone
  • Simple, user friendly interface
  • Fast and simple configuration
  • Geo localization – tracking Your family members
  • SMS notification
  • Manageable users’ rights
  • Various devices’ associations
  • Conditioning scenes depending on weather or other, user-defined variables
  • Advanced recovery system
  • System backup is always saved on attached pendrive, hidden in the casing
  • History of events

bobas skrev:
Ännu en zwavefråga: är det någon som prövat styra zwaveprylar från en pc med usb-zwave-dongel? Isf vilken mjukvara kan man använda?
Också intresserad och höra kommentarer kring detta. Jag har minst en burk som alltid är igång så skulle gärna sätta upp ett sådant system för att spara pengar och plats. Dock, om jag förstått rätt, så är det communityn kring produkterna som spelar stor roll där användare skriver skript/moduler och delar med andra.

Freddan101 skrev:
Jag slog nyligen till på en HC2, var helt inne på en Vera3 från början med tanke på att den kändes mest prisvärd.
Men ändå slutade det med att jag valde HC2 :)
Det som avgjorde var att den kändes som en kvalitets produkt.
Verkar vara mycket mjukvaru utveckling på produkten och att de även har egna produkter brytare, IO moduler m.m samt att fler är på gång
Uppbyggnaden av scener såg enkel ut.
Sen är GUI't snyggt oxå :)

Håller just nu på att utvärdera den

Angående USB modul till datorn var egentligen det jag ville ha från början men utbudet av bra programvaror verkar inte vara det bästa (förutom Homeseer)

Liten fråga, kan man styra automatiserad projektor duk plus diverse media center prylar med zwave och fibaro och dess App? Hade velat ha förprogrammerade kommandon för "turn system on", "turn ps3 on" etc för att starta flera komponenter med ett tryck.

Samt, är det något som går att göra med Telldus?

Redigerat:
Fråga kring Fibaros insatsbrytare (2x1,5kW): Går det att frikoppla ingången från den vanliga strömbrytaren från till/frånslaget på själva Fibarobrytaren? Mer specifikt, går det att använda ingången helt fristående från utgången?

Kom på en fråga till. Vad finns det för alternativ till Fibaros insatsbrytare om man vill uppnå samma funktion (montering bakom befintlig brytare)? Mest nyfiken om man kan komma billigare undan.

Redigerat:
Gällande z-wave och USB-dongel:
Har hittat några intressanta projekt som bygger på en usb-dongel på en raaspberry Pi ("$25-datorn").

Här är en kille som fått igång en enkel demo av den setupen: http://thomasloughlin.com/z-wave-controller-setup-on-my-raspberry-pi/

Sen finns det en Holländsk hemautomatiseringsprogramvara som bygger även går att köra på Raspberry Pi och Z-wave: http://www.domotiga.nl/ Den är gratis och kör på GPL v3-licens. Den verkar oerhört kraftfull. Exempel på saker som stöds: Z-wave, X10, KNX EIB, 1-wire, asterisk, PLCBUS. Det finns färdiga SD-avbilder att ladda hem...

Finns det några erfarenheter av den programvaran här på forumet?

Tidigare har det nämnts som en fördel med Tellstick att det finns den typen av lösningar att få tag på, men nu kanske det är utjämnat?

• Gilla
bobas
  • Laddar…
Fantastisk tråd det här! Står också och velar i ovetandets hörn och väger mellan de olika möjligheterna.

Z-Wave verkar grymt stabilt men dyrt. Jag har en liten lagenhet och inte enormt mycket jag vill kunna styra. Framförallt vill jag kunna styra mina enheter med mina egna kombon. Ett för tex "System On - PS3" som skulle sätta pa mitt PS3, dimma ljuset, rulla ner projektor duken och satta pa projektorn. Går detta med de iphone och ipad appar som finns ute nu? Hittat TellEvent for Telldus men osaker pa om man kan skapa sina egna kommandon och om Tellstick Duo ar ett bra alternativ for mig.

Att kunna styra enheterna fran externa natverk ar ocksa nagot jag ar ute efter..

Har skissat väldigt snabbt pa hur systemet kommer se ut med diverse enheter (inte så mycket ljus, larm, video och annat ännu dock, mest media):
http://f.cl.ly/items/3m2i0s2W2l3D3Q042s1D/Screen%20Shot%202012-09-13%20at%2016.03.08.png

Jag har hittat appen Roomie (tillåter dig att skapa dina egna scenarion) som är kompatibel med en hel del enheter men det verkar som om man maste köpa deras egna IR mottagare...

Vilken djungel detta är alltså :)

Redigerat:
@carlfredrik

Fördelen med ett litet bygge är att det blir inte så dyrt, oavsett telldus eller z-wave... :)
men jag skulle nog gå z-wave för skalbarhetens skull.

Datorn på bilden, är den igång 24/7? Isf skulle ju en usb-dongel kunna vara något?
Eller kika på min post ovan och kika på en pie med dongel... Om du inte blir skrämd av att det är linux.. ;)

@emmet
Haha ärligt talat så råkade det bara bli Apple produkter av en slump, är designer så det funkar helt enkelt väldigt smidigt med adobe med mera. Linux är ok :)

Ja datorn står på 24/7 som media central och eftersom det hela är ett rätt litet system kanske det inte spelar någon större roll vad jag väljer. Förutom när de kommer till prislappen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.