Hejsan alla!!
Var ett tag sen jag var aktiv på denna sida. Vi byggde nytt hus våren/sommaren -06 i vännäs Jag hade då en hemsida som hette Villa Juslin som säkert många av er äldre medlemmar känner till. Jag har inte internet via telia längre så hemsidan blev automatiskt nedlagd. Orken för att lägga upp en ny sida finns inte riktigt där, så det fick bli en blogg istället. Mycket också för att huset har inte gett oss den glädje vi hade tänkt oss. Jag har bara lagt ut historien på hur vi blev blåsta å hur lättlurad man kan vara. Det är mycket läsning men kanske lite nyttig läsning också, iaf om man ska anlita en mindre byggfirma som vi nu gjorde.

Detta gäller framförallt ni som bor i Umeå eller runtomkring så att ni inte anlitar denna byggfirma. Nu har jag inte namngett firman utan e det någon som är intresserad, så kan ni skicka ett mail så kan ni få namnet på företaget.

Bloggen heter www.umeasnickare.blogg.se

Mvh/Linda

P
Hoppas verkligen att det löser sig för er, har följt er historia och önskar att ni får kraften att komma igen!

Tack mickeosus!

Orken för oss håller sig på avstånd, det är nog besvikelsen av att ha blivit lurad som håller orken kvar att se till att ingen fler blir drabbad. Att bara släppa allt som haft med det här huset att göra e inte det enklaste. Än om man många gånger önskar att det var det.

Man känner stor sorg, besvikelse, ilska över att inte kunnat ha kvar huset som skulle bli ens drömboende.
Samtidigt en lättnad att inte behöva bry sig i det nå mer. Så känslorna e blandade. Men det finns som tur e saker som e viktigare än ett hus å det e familjen.
/Linda

Fy f*n, vilket helvete.

fy f**n vad trist. Hoppas att det reder sig för er trots allt. Hade jag varit i din sits hade snickaren haft en ståplats i Nybroviken...
jesper

Ha ha ha Ja blir lite full i skratt av ditt inlägg Jesper :)

Jag önskar att man kunde gå till handling med att få den ståplatsen för våra snickare. Tyvärr så e det ju inte riktigt så enkel i verkligheten, än om man ibland kunde önska det.

Jag kände att att jag blev både arg och ledsen när jag läste på er nya blogg. Ledsen för att något så fruktansvärt kan hända, att någon kan bli utsatt för det. Arg för att det tydligen finns så extremt dåliga människor, helt utan empati eller skrupler.

Jag hoppas att ni har ork och möjlighet att lägga denna tråkiga historia bakom er någon gång och behöver ni hjälp så säg bara till.

Tack så mycket Rober & Maria!

Skönt med lite stöd, vet att många runt omkring oss undrar hur fan vi kunde vara så lättlurade "fattade ni ingenting" Nä hur skulle vi kunna fatta??
Man e så uppblåst å ivrig av att få bygga sitt drömhus, man kan säga att man lever i ett lyckorus. Så¨vi märkte inte det negativa som hände runt omkring oss förän det var försent.

Jag har tagit kontakt med lokala tidningen så vi får se vad dom kan knåpa ihop av vår historia. Som sagt Umeå e inte stort, så det lär ju ta hus i h-vete av det här också. Men kan det gå mer fel för oss än det gjort? har vi något mer att förlora??
Nä skulle inte tro det. Ja e int bitter bara arg så in i h-vete!!

Till någe roligare..
Var in på eran hemsida, Robert & Maria vad fint ni har fått de.
Härlig gulfärg på huset, fast ni har haft en hel del att göra ni också med all målning. Jag han måla vårat hus 2varv innan hösten å det va så drygt!! Men fint blev det.
Tycker att ni gör det bra som håller bloggen å hemsidan vid liv fast den största ruchen med byggandet är över :)
Tänkte faktiskt på erat hus när vi åkte till Stockholm 2gånger i sommar, Undra vart det huset stog, undra om man passerar huset efter vägen, Men jag kom ju inte ihåg vart det var någonstans erat hus, :( så det få bli någon annan gång..

Ha´de gött /Linda

lier: Läste precis er blogg - fy f*n !

Lite sent för råd i detta fal iof, men den fakturan ni fått från snickaren bör ni absolut inte betala. Är det inte godkäönt på slutbesiktningen så har ni rätt att hålla inne pengar. Dessutom hade du kvitton från egna inköp av sådant som ingick i kontraktet som jag förstod det så i princip borde ni kunna skicka en egen faktura till snickare på detta - som han i så fall får bestrida !

Även om erat grundkontrakt var dåligt formulerat så har man som konsument vissa rättigheter, och det är för det mesta till konsumentens fördel som ev rättfall skall dömma, iom. att yrkesmän är kunnigare, mao köparen har en svagare position.

Iaf. Har du skriftilgen (rekommenderat helst) bestridit hans krav så får han isf. driva det till kronofogden, och då är det deras sak att ta hänsyn till fakturans relevans/ditt bestridande. Men som sagt du torde slippa den delen iaf.

Har ni redan sålt och har kvar en bankskuld på 1.7 mkr så är tyvärr resten redan lite för sent, annars hade ni kanske kunna göra en del själv för att fixa till lite småsaker, bott i huset ett par år och sedan sålt eftersom försäkringar etc inte har lika stor betydelse om man redan "bevisat" att det är beboeligt :)
Antar iof tat det ligger en del negativa känslor i detta också så ni ville kanske inte ens bo där till slut?

När det gäller betong och sänket så har ni ju redan börjat med det ser jag i form av lokaltidningen. I höst drar Plus på tv igång igen så maila dom och tipsa också - i dessa husbyggartider är dom nog intresserade av varnande exempel så inte fler råkar illa ut. I plus får dessutom "snickaren" berätta sin sida av storyn så då är det rättvist - och han kan inte beklaga sig, till skillnad för om man skriver ngt på en hemsida (i ett forum eller blogg kan han ju bemöta kritiken iof)

/K

Iaf. Har du skriftilgen (rekommenderat helst) bestridit hans krav så får han isf. driva det till kronofogden, och då är det deras sak att ta hänsyn till fakturans relevans/ditt bestridande. Men som sagt du torde slippa den delen iaf.
Vi har haft detta ärende hos konsumentvägledningen som bara skakar på huvudet å säger att detta är till och med för stort för ARN. dom kommer att hänvisa detta ärende till tingsrätten. Så vart vi än har försökt få hjälp så har snickaren alltid hunnit före.
Huset är ju besiktat men jag vet inte om man ska kalla det slutbesiktat då det är återstående punkter på 150.000kr. Nu gjorde vi garanterat fel där också som flyttade in, så det klassas säkert som slutbesiktning.:mad:

Det är ju just den här slutfakturan han har stämt oss för, och det är det här vi just förlorat.. Det var till det här mötet jag fick gå till tingsrätten å bara medge talan.. Det var det som kändes så jävligt när man vet att han har fel men ändå får rätt.
Vi kan inte strida å bråka när vi inte har någon rättshjälp å det visste ju denna snickare därför kunde han ju driva detta till HD om han så velat
:mad::(
Vi har bestridit fakturan och inte betalat dom sista 150.000kr å det är det vi har förlorat +tingsrättskostnader + hans advokatkostnader. Men som det ser ut nu så lär han aldrig få några pengar ändå. Fogden lär komma inom kort för skulderna som inte kommer in på resterande skuld på huset. Å vem får pebngar först en snickare eller staten?? Jo staten förståss. Hoppas på en skuldsanering så småningom, för annars kommer man aldrig i från denna skuld.

Jag börjar tro att vårat bygge är ett svartbygge, håller på att försöka få fram om fallet är så..
Tack ändå till er som orkar läsa bloggen, Jag vet att det är otroligt mycket läsning å det e inget man gör på en kafferast.
Känns bra att få dela med sig till andra å lätta på trycket för egen del. Dessutom så är det skönt med allt stöd/råd man kan få just nu.:(

Riktigt ledsamt är det att läsa att det kan gå så illa. Jag hoppas att det ordnar upp sig och att ni kan lägga hela historien bakom er (förstår att det känns omöjligt idag).

Jag rensade lite i den här tråden så att ingen av oss blir anmäld för "anstiftan till brott" eller något liknande.

Tack så mycket Marlene!:) Tänkte inte på det, jag har nog med bekymmer ändå. Så det vore synd om det skulle bli nått av skrivandet här också. Tack!

Nog är det väl ändå märkligt att man som konsument av olika varor har väldigt starkt skydd när det gäller reklamationer och så men om man ska bygga hus och det som för er går åt skogen så får man liksom skylla sig själv. Hoppas och hoppas att ni ska orka gå vidare med att kontakta media för att det här är ju inte klokt!!!!! Vilken mardröm. Jag får absolut INTE intrycket att ni skulle vara naiva och lättlurade. De allra flesta som bygger nytt hus kan självklart ingenting, endel kanske har förmåga att sätta sig in i alla regler och turer mm, men hur sjutton skall en vanlig männsika klara detta?

Massor, massor med medkänsla från mig.

Känns lite bättre nu när man har fått gå ut i media med storyn än om den är försiktigt skriven. Jag önskar att man kunde sätta företagsnamn och hela storyn så folk fattar hur det kan gå om man litar för mycket på människor, vilket vi gjorde. Jag håller fullständigt med dig fikonstina önskar bara att jag vetat mer då, så som jag vet idag..

Artikeln finns på www.vk.se idag

Artikeln var lite tam men nu så är det iaf publikt. Nu återstår PLUS, Uppdrag Gransknin osv osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.