Efter många års letande har vi äntligen hittat vårt drömläge, ett Vänerläge bara 10 minuter från stora torget i Karlstad.
På tomten fanns en mysig liten stuga som stått oanvänd i många år. Vår tanke var att fixa till den lite så länge och om en 4-5 år bygga ett nytt fritidshus som vi kunde flytta till permanent när barnen flugit ut.
Tyvärr visade det sig att stugan var i sämre skicka än vi trott och dessutom full med mögel. Efter en del funderande har vi bestämt oss för att den inte var värd att kosta på och vi startar vårt nybygge redan nu.
Jag har själv sökt mkt inspiration på byggahus.se inför vårt bygge, så jag tänkte också dela med mig av lite bilder och info från vårt bygge under resans gång.
Då vi redan kommit en bit på väg tänkte jag börja med att sammanfatta lite vad som hänt hittills.
Eftersom stugan stått oanvänd i över 20 år var tomten totalt igenväxt. Så vi fick börja med att röja rejält.
Vi hade tänkt spara en del träd, men tyvärr hade det växt så tätt så de träd vi sparade klarade inte att stå själva utan att blåsa omkull. Så vi bestämde oss för att börja om totalt på tomten, och bygga upp trädgården igen allt eftersom.
Här kommer lite bilder från röjningsarbetet.
Eftersom även stranden var helt igenväxt fick vi söka tillstånd för att röja nere vid sjön. Vi fick vänta tills vintern med det så isen hunnit lägga sig, för det är lämpligaste tidpunkten för djur och växter.
Efter rivning av stugan var det dags för markarbeten. Vi började med att skala av berget för att se hur mycket vi behövde spränga. Det visade sig att det kommer vara berg under hela huset vilket var jättebra, det är bra att ha samma markförhållanden under hela grunden.
Däremot innebar det betydligt mer sprängning än vi räknat med. Eftersom etablering och besiktning av fastigheterna runt om är en stor kostnad bestämde vi i samråd med spränngaren att även spränga för framtida garage, gäststuga och pool när vi ändå var igång.
Vår sprängare var grymt duktigt och för att värna om våra snälla grannar som också byggt nytt, valde han att spränga många små kontrollerade laddningar istället för några rejäla smällar, för att vara på den säkra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här är den film från en detonation
Det blev en enorm mängd sprängsten när vi var klara, och det var mycket jobb för grävaren att hantera alla massor. Som tur var behövde vi dem för att bygga en slänt från huset ner till sjön, där sparade vi in en stor kostnad för att frakta bort all sten.
Efter att vi fått kontroll på alla sprängmassorna var det äntligen dags för att börja med själva grundbädden. Vi fick fylla upp en hel del med bärlager för att hamna i rätt höjd. Det blev en massa dragning av extra rör in och ut för framtida projekt. Allt från fiber till ström och vatten till kommande garage, gäststuga, pool och brygga.
Till slut var det då dags att äntligen gjuta grunden. På grund av att det var så mycket markarbeten har bygget dragit ut på tiden och vi har fått kämpa mot både snö,regn och tjäle. För att hålla undan tjälen har vi fått hyra in isolerade presenningar vilket sannerligen inte var billigt. Vi har även vart lite oroliga över att gjuta vid många minusgrader. Otroligt nog fick vi 3-4 plusgrader konstant veckorna innan och på gjutdagen hade vi otroliga 8 grader varmt. Det har nu gått en vecka efter gjutning och vi har haft 6-7 grader varmt hela veckan vilket har vart perfekt.
Vi har nu täck plattan och väntar med spänning på huset som kommer i mitten på januari
Ursäkta nu om jag är litet kritiskt,.....men vart försvann det fina läget?
Jag skulle ha gjutit en stenfot direkt på berget. Sprängt minsta möjliga kabelgrav för att få in vattenröret och ut slaskröret.....och så vidare.
Ni gör som ni själva vill men jag tänkte bara komma med litet konstruktivt ifrågasättande innan ni har bränt en förmögenhet på en tomt som är ett minne blott.