Äntligen !!! Efter 7 sorger och 8 bedrövelser kom jag upp på min ftp-server och kan lägga ut bilder på mina egentillverkade sockellådor.

Jag fick plats med 4 sockellådor, en under varje bänkskåp. Jag var mycket angelägen om att utnyttja utrymmet i socklarna eftersom jag har ett parallelkök och försöker komprimera ihop skåpen så mycket så möjligt för att inte förstärka det långsmala intrycket.

Hoppas någon tar efter  :)

Här är min sockelbyggarsida:
http://goto.glocalnet.net/sockelbygge

Lysande! [smiley=thumbsup.gif] [smiley=vrolijk_26.gif]

Fruktansvärt smart lösning :) Att ytnyttja utrymmet maximalt ett utrymme som annars bara e döyta eller vad man ska kalla det.

Snyggt jobbat ;)

Toppen!!!! ;D  ;D
Vilken instruktion!!!

Inser att jag kan fixa 7 st lådor här hemma.
Fast jag tror nog att jag sätter en front på två lådor där det går....känner jag mig rätt så får jag nog spel av allt pillande.  Vill att det ska gå fort!!!!  :D

optimum
Finns hos IKEA
Rationell sockellåda 610kr

Har då skensystemet med fullutrdrag och låda av metall presis som deras vanliga lådor i bänkskåpen. (skensystem BLUM och låda från samma)

Men dyrare än om man är händig själv.
Köpte två sådana till vårt nya kök.

mvh Roland

Då ska jag stämma Ikea för då har de tydligen snott min ide och gjort big business av den ;D

Tack för alla positiva omdömen.

Det som gjorde att jag tillverkade lådor själv istället för att beställa dem med skåpen var dels kostnaden, dels att mina skåp har udda mått, 50, 60 och två 70 bredd, (60 är inte udda, jag vet), och jag ville komma åt så mycket utrymme som absolut möjligt.

Gjorde "egen" sockellåda under 80-skåp:

Hittade Ikeas original-låda, 60 cm på fynd för 45:-, köpte INGEN front till.
* Satte ihop lådan utan front
* Byggde "miniskåp" utan tak, dvs sidor + botten 16 cm hög så att precis går in under skåpet (fick göra vissa uttag så det passade med benen)
* Satte fast skenorna i detta
* Satte fast sockeln i lådan istället för lådfront så att den går nån mm över golvet (fegade o satte möbeltassar under  ::) då vi har trägolv)

Hr nu en låda som går på skenor med fullutdrag där själva sockeln är lådfront, syns överhuvudtaget inte att där finns en låda, allt för 45:- (övrigt trä var rester från annat, sockeln fanns ju innan), funkar perfekt

Låter genialiskt !!! Med skenor och allting.

Åh, den där instruktionen skulle jag vilja komma åt men det är visst en gammal länk. Någon som har tips på hur man bygger sockellåda?

Finns sockellådor att köpa hos kökshandlare. Provideria säljer de från Hettich.

Jo, jag vet, men vi platsbygger köket och ska ha särskild front och särskilda mått...

Då tror jag att idén att använda IKEAs lådor och bygga egen front (alltså sockeln i detta fall) antagligen blir bäst och billigast. IKEAs lådor finns ju i alla fall för bredderna 30, 40, 50, 60 och 80 cm. Det finns också två olika djup. En för fulldjupa bänkskåp och en för deras 37 djupa väggskåp. Du behöver egentligen bara skruva fast klotsar längst ner på golvet under skåpen, med lämpliga avstånd, där du kan fästa skenorna som lådan sitter på.

IKEAs fastsättningsbeslag för fronten går att montera på vad som helst som man kan borra fyra 5 mm hål i och de är sedan justerbara både i höjd och sidled.

Redigerat:
Problemet är ju djupet. En fulldjup IKEA-låda är för djup för att få plats i en vanlig sockel och en överskåpslåda är onödigt grund. Hur man än gör blir det en del pyssel. För oss slutade det med att vi köpte IKEA:s sockellådor som tyvärr bara finns för 60-skåp.

angående IKEA-s sockellådor... går de att montera i efterhand, dvs efter att man skruvat fast skåpen både i bänkskivan, i varandra (sidled) och i väggen?

Det går bra, för de är bara tänkta att fästas i skåpets framben (fast frambenen måste sitta på rätt sätt, dvs under skåpet och inte under skarven mellan två skåp och att eftermontera ben utan våld kan vara lite svårare).

Från frambenen sträcker sig skenorna innåt under skåpet och binds i bakkant ihop av en bygel som går ner mot golvet under lådan. Bäst blir det om man skruvar fast denna bygel i golvet, annars tippar lådan lite framåt. Det har IKEA löst genom att skicka med ett litet hjul som man skall sätta under framkanten och är man nöjd med det behöver man inte fästa bygeln i golvet.

För övrigt borde man starta en wiki med fakta och tips om IKEAs köksinredningar. Det finns mycket som inte står i katalogen som kan vara bra att veta för den som inte nöjer sig med standardlösningar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.