Efter att ha sökt i forumet har jag egentligen bara kunnat konstatera en enda sak: att det finns de som är missnöjda med IKEAs bänkskivor...

Men var (gärna i närheten av Halmstad (Halland / norra Skåne) ska vi då köpa bänkskivorna?

Jag hittade en länk till ett företag i Sthlm som verkade seriöst, men finns det kanske något lite närmare?

Vi vill gärna ha lite tjockare skivor (runt 40 mm).
 
Gå in på www.sigro.se de har alla möjliga bänkskivor där. Vi ska köpa våra därifrån och vad jag förstår av andra så är de väldigt nöjda med bänkskivor (LG) från Sigro
 
jessicaodanne skrev:
Gå in på www.sigro.se de har alla möjliga bänkskivor där. Vi ska köpa våra därifrån och vad jag förstår av andra så är de väldigt nöjda med bänkskivor (LG) från Sigro
Tack för länken! Ser bra ut; räknar för fullt...  ;)
Är det värt 10000 kr extra för 40 mm istället för 30 mm tro? :-/
Det ÄR ju snyggare (tycker jag...) ::).
 
Det där är en svår fråga, vi står också och ställer oss samma fråga. Just nu lutar det dock åt att ta 30mm, dels för att vi tror att man tröttnar på den tjocka bänkskivan (det är ju inne just nu att bänkskivor skall va hur tjocka som helst), dels för att man kan uppgradera alla vitvaror till "top of the line" istället för samma pengar.
Men man vet aldrig vi kanske ändrar oss innan vi hinner ta beslutet ::)
 
Det är snyggt med 40mm men 10000:- är mycket pengar för det.
Vi valde 40mm valnöt men frågade aldrig vad 30mm kostade. Bäst och inte veta. ;)

Jessicaodanne var i huddinge ska ni bygga?
Vi bygger i huddinge vi med.

Häls Niclas
 
Vi ska bygga i Kästa i närheten av Huddinge sjukhus.
Var bygger ni, hur långt har ni kommit och vad bygger ni för hus?
Alltid kul att åka förbi och titta på andras hus:)

/Jessica
 
Vi köpte ifrån Culimar i Hammarby-hamnen, du hittar dom på : http://www.culimar.se/bstra.html

Vi valde 30 mm massiv ek och köpte även diskho (Stala) och blandare (Oras) ifrån dom.
 
Hej igen.
Vi bygger nära bron över till huddingecentrum.
Vi bodde tidigare på kittelvägen i Kästa är det vid den ni bygger eller längre in på kästadalsvägen?
Vi bodde i de stora svarta husen på kittelvägen.

Ni får gärna titta förbi och hälsa på om ni vill.
Kommer ni att göra mycket själva?

Niclas
 
Dags att göra en "sanity check" innan vi bestämmer oss...

De ekskivor vi ska ha kostar hos
Sigro (40 mm) 21000 kr;
IKEA (38 mm) 7800 kr;
Culimar (40 mm) 13700 kr;
Culimar (40 mm, helstav) 20300 kr;

Det är inga småskillnader vi pratar om :o

Vad är helstav, förresten? Större bitar, antar jag...
Jag frågade IKEA om kvalitet och de sa att reklamationer är ovanligt  (10 års garanti); att måttbeställda skivor görs av trä av A-kvalitet; de med fasta mått görs av B-kvalitet...

Hur göra? :-/
 
Helstav innebär att varje stav är lika lång som skivan själv.
Alltså inget parkettgolv.
Ger jämnare färg och lugnare mönster.
Onekligen väldigt fräckt, men om det är värt närmare 7000.- vet jag inte..
 
Jag fick uppgift från Olle Zettergren AB att en helstavsskiva i ek på 40 x 1700 x 900 mm kostar 3167:- + moms.  Jag var och tittade på dem och de såg mycket bra ut. De (Zettergren alltså) finns inte på nätet men har en lagerkatalog med alla tänkbara skivor och de skriver där att de ”…effektivt levererar skivmaterial till hela landet.”. De finnas bla i Ryssby, men det är väl en bit norrut från Skåne antar jag?

Personligen så tycker jag att helstav ger en helt annan känsla än fingerskarvat men många märker säkert inte ingen skillnad.
 
Per_A skrev:
Jag fick uppgift från Olle Zettergren AB att en helstavsskiva i ek på 40 x 1700 x 900 mm kostar 3167:- + moms.  Jag var och tittade på dem och de såg mycket bra ut. De (Zettergren alltså) finns inte på nätet men har en lagerkatalog med alla tänkbara skivor och de skriver där att de ”…effektivt levererar skivmaterial till hela landet.”. De finnas bla i Ryssby, men det är väl en bit norrut från Skåne antar jag?

Personligen så tycker jag att helstav ger en helt annan känsla än fingerskarvat men många märker säkert inte ingen skillnad.
Det låter billigt! Vi funderar nu på att välja helstav till den del som blir kombinerad arbetsyta och matplats medan övriga blir fingerskarvade, men med rätt pris kanske det kan bli helstav överallt? :)
 
Vi fick betala 27000:- för 7kvm AmerikanskValnöt 40mm och i helstav.
Köksö och skåpsidor. Ingick också en undermontering av en frankediskho.
Tror det var ett mycket bra pris.


Häls Niclas :)
 
niclasella skrev:
Vi fick betala 27000:- för 7kvm AmerikanskValnöt 40mm och i helstav.
Köksö och skåpsidor. Ingick också en undermontering av en frankediskho.
Tror det var ett mycket bra pris.

Häls Niclas  :)
Hej Niclas,
var köpte ni?

Mvh
Dennis

 
Hej DennisK.
Vi köpte både bänkskiva och kök från JK-specialsnickeri i huddiksvall.
Kanon bra och mycket kunniga snickare.
De tillverkar allt själva utom lådbeslag och sådant.

Häls Niclas
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.