3 979 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Inget konverterings bidrag till ved panna :(
Sida 1 av 2
Läste nyss i informationsbladet om Konverterings bidrag. Trodde att man kunde få bidrag från oljepanna till vedpanna med ack. Men i informations bladet sid 3 står det om biobränsle att "bränslet måste matas i automatiskt och kontinuerligt, du kan altså inte få stöd till tex en vedpanna där du själv lägger in ved"
Det är väll bara för att dom inte kan ta in någon skatt av dom som eldar med ved, typiskt sverige. Man får väll bekosta allt själv då, men ska då se till att få allt arbete gjort svart så dom inte får in en krona av det i alla fall.
Tack för inget mona.
/Anders
Det är väll bara för att dom inte kan ta in någon skatt av dom som eldar med ved, typiskt sverige. Man får väll bekosta allt själv då, men ska då se till att få allt arbete gjort svart så dom inte får in en krona av det i alla fall.
Tack för inget mona.
/Anders
Det är väl bara köpa en solanläggning med ackutankar, vedpanna samt en pelletsbrännare av säljbaraste sort vilken du sedan säljer på blocket eller sparar... :
Helt riktigt så går det bra att göra bara brännaren är p-märkt.. Sen är det bara köpa vedpanna o acktank..Tomas Sundberg skrev:
Nån dom vill köpa papper på en pelletsbrännare då behöver man inte försöka sälja den senare el kommer mona hem o kollar..
vi ska installera vedpanna o acktankar, får väl tänka om lite ifall man nu måste ha pelletsbrännare åxå. om bidraget vi får blir lika mycket eller mer än vad pelletsbrännaren kostar kan man ju köpa en, det blir ju inget dyrare.hur stort pellletsförråd krävs då? räcker det med typ som en del har en soptunna? då blir det ju automatiskt och kontinuerligt. men elda med ved varannat dygn är inte godtagbart, däremot att fylla på pellets varje dag det är ok!!!!!sen om vi inte vill elda med ved kan vi ju köra pellets, eller sälja brännaren...
som vanligt har dom tänkt till med bidragen...
vi har vattenburna högtemp radiatorer i huset som kräver 60 grader för att ge värme och har en returtemp på 57 grader, men vi kan inte få bidrag för att byta ut dom till lågtemp om vi installerar värmepump. men om vi skulle installera värmepump så skulle vi fö köra med spetsel hela tiden eftersom värmepumpen bara ger ca 55 grader varmt vatten...och besparingen i el skulle bli noll!! (lite grann vår och höst när man klarar sej med 50 grader framledning skulle vpn få jobba)
däremot om vi hade elradiatorer hade det utgått bidrag för byte av dom...
som vanligt har dom tänkt till med bidragen...
vi har vattenburna högtemp radiatorer i huset som kräver 60 grader för att ge värme och har en returtemp på 57 grader, men vi kan inte få bidrag för att byta ut dom till lågtemp om vi installerar värmepump. men om vi skulle installera värmepump så skulle vi fö köra med spetsel hela tiden eftersom värmepumpen bara ger ca 55 grader varmt vatten...och besparingen i el skulle bli noll!! (lite grann vår och höst när man klarar sej med 50 grader framledning skulle vpn få jobba)
däremot om vi hade elradiatorer hade det utgått bidrag för byte av dom...
man får inte stöd till en vedpanna där man själv lägger in ved....
men om grannen lägger in ved i min panna... får jag stöd då?
pratade med länsstyrelsen och dom skulle träffa boverket 1 februari och ta upp det här med vedpanna jämfört med pellets eftersom dom vad jag förstod åxå var lite frågande till att göra skillnad. sen så kan man som i mitt fall söka bidrag och efter förmodat avslag överklaga för att få ett prejudicerande fall, fast vete f-n om jag ids göra det. löser nog bidragsdelen på annat sätt

men om grannen lägger in ved i min panna... får jag stöd då?
pratade med länsstyrelsen och dom skulle träffa boverket 1 februari och ta upp det här med vedpanna jämfört med pellets eftersom dom vad jag förstod åxå var lite frågande till att göra skillnad. sen så kan man som i mitt fall söka bidrag och efter förmodat avslag överklaga för att få ett prejudicerande fall, fast vete f-n om jag ids göra det. löser nog bidragsdelen på annat sätt
Jag tror jag bygger en automatisk vedinkastare. Behövs ju bara några cylindrar. Sen får det bli en ränna med några vedträn i, som den kan knuffa från. Det står ju inget om att man inte kan få fylla på automatikens förråd sju gånger om dagen, såvitt jag kan se.
Jag gör som du först. Söker ändå med hänvisning till att reglerna är orimliga. I andra hand söker jag bidrag för rörledningar, pump och kamflänsrörsslinga till solvärmen (utöver det effektbaserade bidraget, alltså). Sol är ju bioenergi så mycket det kan bli. Själva ursprunget, alltså. Dessutom levereras det automatiskt till mitt tak.
Jag gör som du först. Söker ändå med hänvisning till att reglerna är orimliga. I andra hand söker jag bidrag för rörledningar, pump och kamflänsrörsslinga till solvärmen (utöver det effektbaserade bidraget, alltså). Sol är ju bioenergi så mycket det kan bli. Själva ursprunget, alltså. Dessutom levereras det automatiskt till mitt tak.
Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta.Här skall man investera i en ny vedanläggning för över 100000:-.Eftersom man skulle få ett bidrag på ca 30 % så vart man glad.Men det varade inte.Undrar om rörpularn kan ta monteringen svart?.Då tjänar man i alla fall några %.Var det inte det regeringen ville komma åt.På det här sättet försöker alla att slippa momsen.Men med ett bidrag så kan man inte ta utan kvitto.Inte för att jag tror att någon håller på med svarta affärer,men någon måste uppmuntras att försöka i alla fall försöka att slippa denna j vla plåga.Tänk på att vi betalar ca 80 % skatt i det här landet.Ja det blir över 80% skatt om man lägger ihop all j-vla skatt vi betalar.Och när man ändå är uppretad,varför betalar inte båtägare skatt för.Dom om någon är skattesmitare. ;D [smiley=evil.gif]
Gnällelignäll? Nu blir jag väl totalt utmobbad här genom att sticka ut hakan men det sk*ter jag i 
Kontentan av den här diskussionen är alltså vi ska inte betala skatt men vi ska ha bidrag. Antingen båda delarna eller ingetdera låter rimligare sett till en normal balansräkning.
Jag har minsann inte snövitt samvete själv men börjar allmänt tröttna lite på villasvenssons som gnäller över höga skatter och samtidigt fuskar till sig bidrag. Inte riktat mot skribenterna här men jag har sett alldeles för många sådana exemplar in real life.
Jag erkänner lätt att bidragsreglerna är orättvisa. Jag investerar ju själv just nu 100 lakan nytt system och vedeldning. Men varken livet, skatter eller gåvor från farbror staten är rättvist. Billig uppvärmning har vi ju iallafall, alltid en tröst.
Så där - få se nu hur många rallarsvingar man åker på för att inte vara svensson-PK
Kontentan av den här diskussionen är alltså vi ska inte betala skatt men vi ska ha bidrag. Antingen båda delarna eller ingetdera låter rimligare sett till en normal balansräkning.
Jag har minsann inte snövitt samvete själv men börjar allmänt tröttna lite på villasvenssons som gnäller över höga skatter och samtidigt fuskar till sig bidrag. Inte riktat mot skribenterna här men jag har sett alldeles för många sådana exemplar in real life.
Jag erkänner lätt att bidragsreglerna är orättvisa. Jag investerar ju själv just nu 100 lakan nytt system och vedeldning. Men varken livet, skatter eller gåvor från farbror staten är rättvist. Billig uppvärmning har vi ju iallafall, alltid en tröst.
Så där - få se nu hur många rallarsvingar man åker på för att inte vara svensson-PK
Du får en kram av mig i allafall 
Nedanstående är INTE riktat mot någon enskild person, eller mot något inlägg på detta forum. Det är en vidareuteckling av ovanstående generella påstående.
Jag är också lite småtrött på gnället i Sverige idag på trängselskatter, bidrag för föräldraledighet etc. Antingen betalar man för mycket eller så får man för lite. Oftast båda samtidigt...
Jag är helt övertygad om att besluten är fattade utifrån någon typ av ideologisk utgångspunkt. Om man inte delar denna ideologi (vilket jag inte gör, tro mig) så har man två val enligt mig. Det enkla är att rösta var fjärde år, det andra är att engagera sig politiskt.
Att bara småklaga utan att göra något åt det imponerar inte på mig i alla fall.
Själv är jag helt oengagerad, vilket diskvalificerar mig från att klaga på andra än dem som klagar
Demokratin är ett pissigt system, men det är dessvärre det bästa vi har att tillgå...
Nedanstående är INTE riktat mot någon enskild person, eller mot något inlägg på detta forum. Det är en vidareuteckling av ovanstående generella påstående.
Jag är också lite småtrött på gnället i Sverige idag på trängselskatter, bidrag för föräldraledighet etc. Antingen betalar man för mycket eller så får man för lite. Oftast båda samtidigt...
Jag är helt övertygad om att besluten är fattade utifrån någon typ av ideologisk utgångspunkt. Om man inte delar denna ideologi (vilket jag inte gör, tro mig) så har man två val enligt mig. Det enkla är att rösta var fjärde år, det andra är att engagera sig politiskt.
Att bara småklaga utan att göra något åt det imponerar inte på mig i alla fall.
Själv är jag helt oengagerad, vilket diskvalificerar mig från att klaga på andra än dem som klagar
Demokratin är ett pissigt system, men det är dessvärre det bästa vi har att tillgå...
om många påpekar det "felaktiga" för dom som "bestämmer" i att vedpannor inte får bidrag men pelletspannor får det så kan det kanske bli ändring.
jag har varit med om en sak där ett utlovat bidrag ändrade beräkningssätt efter ett år. vi var många som ringde och mailade till berörd myndighet. andra gången jag ringde sa en tjänstemann att "det är så många som kontaktar oss om det här så vi får nog se över det" och hör å häpna! beräkningssättet blev inte ändrat
jag har varit med om en sak där ett utlovat bidrag ändrade beräkningssätt efter ett år. vi var många som ringde och mailade till berörd myndighet. andra gången jag ringde sa en tjänstemann att "det är så många som kontaktar oss om det här så vi får nog se över det" och hör å häpna! beräkningssättet blev inte ändrat
Bidraget för konvertering från oljepanna är ju 30% men max 14000:-, så det lär ju inte räcka till någon pelletsbrännare. Man får väll se till att få ved anläggnigen monterat svart så man kan snuva dom på några kronor. Eller så får man väll skaffa sig papper på en brännare och skicka in...
Men man får väll börja att fuska med mer grejer tex tv licens, rese avdrag m.m, så man får sig ett eget bidrag när mona och gänget ska krångla till det.... >
MVH Anders
Men man får väll börja att fuska med mer grejer tex tv licens, rese avdrag m.m, så man får sig ett eget bidrag när mona och gänget ska krångla till det.... >
MVH Anders
Tycker jag betalar skatt som fan på min vedeldning.Dels så betalar vi skatt på vedhuggningen.Skatt på hemkörningen.Skatt på att vi sågar och klyver veden.+ att vi betalat skatt för vedboden dvs moms för virket,hemkörningen av materialet mm när vi byggde den.
Koll
Nu är det så att bidraget är ju att få ned oljeberoendet eller hur.
Installerar du en värmepump eller bergvärme så stiger elförbrukningen.Vilket är oroväckande med kärnkraftsavvecklingen.
Bästa vore om var och en av oss hade ett eget litet kärnkraftverk.Naturligtvis till en låg skatt.Eller skattesubventionerat.
Sedan att vi fuskar är självklart.Politikerna har ju lärt upp oss.
Jag tycker att Mona Salin är ett föredöme.
Koll
Nu är det så att bidraget är ju att få ned oljeberoendet eller hur.
Installerar du en värmepump eller bergvärme så stiger elförbrukningen.Vilket är oroväckande med kärnkraftsavvecklingen.
Bästa vore om var och en av oss hade ett eget litet kärnkraftverk.Naturligtvis till en låg skatt.Eller skattesubventionerat.
Sedan att vi fuskar är självklart.Politikerna har ju lärt upp oss.
Jag tycker att Mona Salin är ett föredöme.