Väldigt grov uppskattning är:
Räkna fönster, gånga dessa med 6 000:- alltså 10 fönster = 60 000:- för radiatorsystemet. Sedan ska du ha något som värmer radiatorsystemet. Luftvattenvärmepump 100 000:- Bergvärme 140 000:- vedpanna/ack 100 000:-

I dessa "priser" ingår allt material/elekriker/isolering och en fungerande anläggning.
Mvh rogge

Det beror på vart huset är oxå t.ex i umeå räknar dom 4000:-/radiator men annars har jag sett 5000:-/radiator..

Några kompisar har beställt fjärrvärme o där gick konverteringen från direktel till vattenburet på 39000:- för 10 st radiatorer + fjärrvärmen..

Jag toror att 5000:- är mer rätt än 6000:-
desutom så trorjag att vedanläggningen blir dyrare än dom 100 000:- (huset har ju ingen skorsten!)

är du lite händig kan du konvertera huset själv!

Ja, när det inte finns någon skorsten blir det säkert dyrare än 100000.
Jag hade skorsten (olja innan) och köpte ändå prylar för drygt 125000. Men då har jag ju tre vakuumsolfångarpaneler på taket också, samt styrning och monteringsmaterial för dessa.

CarMan skrev:
är du lite händig kan du konvertera huset själv!
Även göra en skorsten själv o då kostar den inte mer än 40 meter jordvärmeslang.. ;)

En kompis köpte en pipa på skroten o isolerade själv så allt som allt gick den på 1200:-

Själ är bäste dräng heter det ju.
man spar mycke på att läsa lite på forumet o sen göra så mycke man kan själv.

Har man ett äldre hus tycker jag att man med fördel kan köpa äldre, läs begagnade, radiatorer.

Då kan man naturligtvis inte vara för kräsen med mått och så men ofta ser man dom ute för 200-500kr per radiator.

Hur lång tid kan de ta att "spara in kostnaden " för en konvertering... Vi går i samma tankar.. Uppvärmningskostnaden ligger på ca 25 000 kr för el + att vi eldar dagligen i en 2 ton tung täljstenskamin i huset... Tänkte i såfall ha en kombi pellets + ved... Har utrymme till de i garaget som ligger 4 m från huset... boarea 150 kvm.. 11 element...

det beror ju på vad din konvertering kostar & hur mycke dyrare elen blir.

jag la ca 25 000:- på min konvertering & 100 000:- på bergvärme anläggningen.

detta ser ut at ta 5-6 år att betalaigen sig.

Vi köpte en 60 kvm gammal liten kåk från 1943 som värmdes av direktverkande el, smackade på en ny ovanvåning, byggde en vinterträdgård på framsidan och bytte till vattenburet.

Det går :-) men det är hiskeligt mkt jobb att dra i en redan befintlig kåk kan jag säga. Och med bidraget som utgår numera så hade vi nog väntat men så är det när man itne äger en bra kristallkula.

Slutkåkstorlek boyta ca 130 kvm, ligger i Gbg-trakten. Uppvärmning, vi valde Comfortzone frånluftsvärmepump ( ca 60 000 exkl installation), vi lade ner duktigt med stålar på bra fönster ( ca 100 000), jag ahr inte exakt siffrorna på vad installation av ventilationsanläggning och vattenburet var men nog ca 40 000 enbart det ( ta det med en nypa salt), elementen kostar otroligt mkt, priserna på de elementen vi valde ligger på ca 5000 plus moms MEN - det är inte i standardutförande utan det är speciella lågtemperaturelement med bra verkningsgrad. Man 'kan' köpa standard för 4000 också men detskiljer en hel del i elementens utförande. Kolla upp det innan.
Materielen är det som kostar mest när röris är igång, vi har gjort en hel del själv också.
Och vi väntar med spänning på vad vår elförbrukning skall landa på. Vi har aldrig kört hela kåken på enbart el så har inget att jämföra med men gissar på ca 24- 26 000 ( grannen har nästan exakt lika stor hus som vi och har elpanna därav siffrorna plus likartad isolering och fönster därifrån siffrorna).

Vi hyser inga illusioner att vi komemr att gå plus på allt detta jobbande å brötande, men det är gott att ha ett flexibelt uppvärmningssystem numera, ett modernt uppvärmningssystem och ventilationen i kåken är guld värd!! Bergvärme var inte ens en option på tjugo år att tjäna igen ;-) pellets ahde varit ett alternativ att beakta ordentligt också som alternativ till frånluftsåtervinning. Luft vatten - nej, dyrare panna & acktank här och så har vi en bergstomt och inget bra ställe å placera acktanken på.
En bra sak var ju attComfortzone hade dykit upp på marknaden när vi valde pump, dne ger ju dubbelt upp emot konkurrenterna - kostar iofs mer också, men är ett fullgott alternativ til bergvärme för mindre kåkar för en mindre slant.

Sedan får man itne glömma - kåken blir värt några hundratusen extra när man går ifrån direktverkande el - faktiskt. I alla fall i denna delen av världen.

Hälsar Ingrid

stefan_h
hur eldar du i ungnen ???? är det flera våningar i huset ??? var sitter ungnen ??? normal skulle din ungn värma nästan hela huset

Nu kommer ett svar bättre sent än aldrig.. ;) Jag eldar 1 timme morgon o en timme kväll.. Kaminen är placerad i vardagsrummet i ett hörn... I V-rummet är elementet aldrig på o inte heller i matsalen som ligger intill... Men resten av huset måste jag ha dem på... Har försökt med en fläkt o sprida värmen i huset men det blev en marginell skillnad... Har en känsla av att fläkten kostar mer än vad man sparar på de..

Du måste elda fel på något sätt. Eller så har du knappt någon isolering. Jag värmer mitt hus(120kvm) denna vinter med en 8kW täljstensbeklädd braskamin. 3 brasor om dagen och ligger mellan 21-24 grader inne. Jag har en sugande takfläkt i samma rum som kaminen.

Lilienberg skrev:
Har man ett äldre hus tycker jag att man med fördel kan köpa äldre, läs begagnade, radiatorer.

Då kan man naturligtvis inte vara för kräsen med mått och så men ofta ser man dom ute för 200-500kr per radiator.
Kan man räkna med att gamla, begagnade radiatorer fortfarande fungerar (håller tät). Måste man provtrycka dem på något sätt?

Majgårdarna
Jag har hjälpt en kompis som byggde om till vattenburet. Han köpte beg sektionsraddar på tatillvara. Jag blästrade dom sen sprutlacka vi dom.

kostade inte många kronor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.