Snälla någon hur får man grannarnas katter att sluta göra sina behov i min rabatt??? Har alltid gillat katter men blir mer och mer mordisk varje gång jag ser att någon kattrackare har varit och pinkat och sen sopat över sina lämningar i min rabatt. Jag har sått fina små frön som nu vänds om och kastas runt. :'( och >:(

// Lina

Hej
Testa Vatten-metoden, dvs antingen har du en hink med vatten utanför dörren och kastar vattnet på katten när den/de är i dina buskar eller också har du vattenslangen och sprutar vatten på dem.

Katter tycker inte om vatten. De blir inte heller skadade av vattnet (iallafall inte när det inte är minus-grader). Men de lär sig.

Lycka till!

Vi har samma problem... Köpte nåt medel i granulatform som skulle hålla katterna borta. Det funkade inte, men jisses så det stank vitlök! Man kanske ska pröva och pressa en vitlök i rabatten...

Torrt jord tycker katterna om - passar perfekt som katttoalett ;). Håll jorden fuktig så minskar du i alla fall antalet av toabesök...
gaia

Strö ut apelsinskal, det gillar inte kissar.

Många bra råd här. Det där med vatten är säkert toppen, problemet är just att hinna få till det... Även om jag gillar min rabatt så står jag ju inte och kollar in den jämt ;)

Det där med torr jord har jag upplevt också, alltså att toabesöken blir fler.

Har även fått tips om att strö ut hjortronsalt, nån som vet om det kan fungera?

// Lina

Kaffesump funkar också! Eller så skaffar du en egen katt som tar ert hus som revir. Då kommer inga andra dit, och din egen katt kommer att terra dina grannar...*ler*

Beroende på moral möjligheter och läggning.

En foxterrier. De gillar de fyrbenta leksakerna som kommer in i trädgården

Elstängselaggregat. Tar fint på blöta kattnosar

Slangbella.

Plantera buxbom antingen direkt eller i kruka och ställ ut. Garanterat kattfritt då dom avskyr buxbom!

[move];)[/move]

Hemmakatten
Jag köpte på djuraffären en flaska/burk med "kristaller" som man strör i rabatter och liknande. Det fungerade bra. Efter några regn måste man dock fylla på igen.

etanol skrev:
Plantera buxbom antingen direkt eller i kruka och ställ ut. Garanterat kattfritt då dom avskyr buxbom!

[move];)[/move]

Hmmmm stämmer nog inte alltid, vår katt brukar ligga och speja ut i vår buxbom.

Jag minns inte var jag sett det, kanske i Gardenas katalog, men det finns bevattningssystem med rörelsedetektor. När kissen vill uträtta sina behov i rabatten triggar den sensorn och får sig en dusch. Då slipper man sitta och vakta med vattenkannan...

/ama

Krukskärvor i rabatten...
[move] :P[/move]

Jag skulle kunna sätta pengar på att tipset som ama gav ovan (bevattning med rörelsedetektor) är överlägset effektivast. Jag har själv två katter och ser hur de undviker olika saker. Det enda som hjälper 100% säkert på båda är vattensprutan.

Fransk senap lär vara effektivt mot katter. Jag har dock ingen aning om hur senapen påverkar själva rabatten... men det kanske går att stryka ut runt om?

Själv har jag inga som helst problem med katter, eftersom jag har två hundar. Däremot har hundarna tagit till sin livsuppgift att beskära (eller snarare "bebita") alla buskar och att leka mullvadar i resten av trädgården. Så länge som dom håller sig i vår egen trädgård må det väl vara hänt... ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.