3 625 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Vilka krav ska man ställa på ett larm?
Jahaja, då var det dags för ännu en larmtråd. Jag har efter bästa förmånga läst det som skrivits på forumet om larm det senaste året, så jag hoppas att mina funderingar i någon aspekt inte är behandlade här förut.
Jag och min sambo kommer så småningom att bygga ett hus, och i detta ska det installeras larm. Syftet med larmet är i första hand att avskräcka potentiella tjuvar och banditer så att de inte ens försöker bryta sig in. I andra hand vill vi att de tjuvar och banditer som ändå får för sig bryta sig in i huset avskräcks från att stanna där alltför länge med hjälp av sirener och blixtljus. I tredje hand vill vi förhindra sekundära skador på huset, orsakade av t.ex. regn, snö eller kyla. Med andra ord är inte syftet med larmet att skydda betydande ekonomiska värden, utan att skapa trygghet.
Jag hade tänkt mig att larminstallationen skulle uppfylla följande kriterier:
Jag och min sambo kommer så småningom att bygga ett hus, och i detta ska det installeras larm. Syftet med larmet är i första hand att avskräcka potentiella tjuvar och banditer så att de inte ens försöker bryta sig in. I andra hand vill vi att de tjuvar och banditer som ändå får för sig bryta sig in i huset avskräcks från att stanna där alltför länge med hjälp av sirener och blixtljus. I tredje hand vill vi förhindra sekundära skador på huset, orsakade av t.ex. regn, snö eller kyla. Med andra ord är inte syftet med larmet att skydda betydande ekonomiska värden, utan att skapa trygghet.
Jag hade tänkt mig att larminstallationen skulle uppfylla följande kriterier:
- Dekaler på alla fönster och dörrar från en välrenomerad larminstallatör/-leverantör.
- Trådbunden installation.
- Volymskydd i form av rörelsedetektorer.
- Skalskydd i form av någon sorts brytare på samtliga dörrar, och troligtvis alla öppningsbara fönster nåbara från marknivå. Eventuellt även akustisk(a) glaskrossdetektorer.
- Detektorer för brand som inte reagerar på normal matlagning.
- Möjlighet att dela upp larmanläggningen i flera sektioner, så att delar av den kan vara aktiv även då man är hemma.
- Möjlighet att vid larm utnyttja livlinan "ringa en vän" med hjälp av GSM-uppringare.
- Sirener såväl inomhus som utomhus, samt blixtljus utomhus.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag kan inte hjälpa dig om inbrottslarmsbiten men måste nästan kommentera detta. Det finns ett enkelt sätt att hantera ert krav nämligen att välja att installera värme-detektorer. De reagerar när temperaturen är tillräckligt hög i omgivande luft, dvs de larmar mycket sent i ett brandskede jämfört med rökdetektorer. Gå inte på den niten. Då har ni ett brandlarm som formodligen inte skyddar särskilt bra mot brand. Se till att er larminstallatör väljer en effektiv rökdetektor som placeras korrekt istället. Om man vill undvika fellarm ställer man krav på ett flerdetektorberoende, speciellt om larmet ska kopplas vidare via larmsändare till larmcentral eller liknande.thobjo skrev:
/Micke - brandingenjör
Har precis en sådan egeninstallerad larminstallation som du beskriver så jag får väl anse att samtliga krav är OK 
Har dock kopplat SAMTLIGA öppningsbara fönster på magnetkontakter, se upp för spindelmannen...
Kompettera gärna med en temperaturgivare som larmar om tempen i huset faller. Vill ju inte komma hem och se huset sönderfruset för att värmesystemet har lagt sig på rygg!
Har dock kopplat SAMTLIGA öppningsbara fönster på magnetkontakter, se upp för spindelmannen...
Kompettera gärna med en temperaturgivare som larmar om tempen i huset faller. Vill ju inte komma hem och se huset sönderfruset för att värmesystemet har lagt sig på rygg!
Inbrottslarm,brandlarm installerar ju de flesta villaägare numera. Det jag tror kommer inom en snar framtid hos många husägare är kamera övervakning av garageinfarter,entredörrar med mera.
Jag jobbar på ett säkerhetsföretag och har den senaste tiden installerat några DVR enheter på kunders lager m.m (DVR = digital video recording)
Kunden köper en DVR som innehåller 2 rejäla hårdiskar (600 GB ) och ansluter upp till 16 kameror, sedan programeras enheten till att ta 1 bild per sekund från varje kamera dygnet runt. vid larm 25 bilder /sek. allt sparas sedan upp till en månad.
När priset på dessa anläggningar sjunker till en nivå som "Svensson" gillar kommer dom finnas i många privatabostäder ( tror jag iallafall)
Aw
Jag jobbar på ett säkerhetsföretag och har den senaste tiden installerat några DVR enheter på kunders lager m.m (DVR = digital video recording)
Kunden köper en DVR som innehåller 2 rejäla hårdiskar (600 GB ) och ansluter upp till 16 kameror, sedan programeras enheten till att ta 1 bild per sekund från varje kamera dygnet runt. vid larm 25 bilder /sek. allt sparas sedan upp till en månad.
När priset på dessa anläggningar sjunker till en nivå som "Svensson" gillar kommer dom finnas i många privatabostäder ( tror jag iallafall)
Aw
Tror också stenhårt på ovanstående kameraövervakning. Jag har än så länge bara förberett ett antal fönstersmygar med 20 mm VP-rör som går ned till teknikrummet (=pannrummet). Där skall det sedan installeras någon form av rörelsestyrd inspelningsutrustning, möjlighet att logga in utifrån för att ta del av bildarkivet samt att se bilderna live på kåkens TV-nät.
Har du AW någon uppfattning om prisnivån på detta idag?
Har du AW någon uppfattning om prisnivån på detta idag?
Pris på ett kamerasystem med digital inspelning beror ju lite på vad för utrustning du väljer. Det absolut enklaste är ett PCI kort med videoingångar (finns från 500
och en enkel kamera ca ( från 1000:- )
Då får du använda en vanlig PC som sköter inspelningen, den måste naturigtvis vara på dygnet runt. Den här lösningen hade jag tänkt mig i mitt hus, men har inte hittat rätt hårdvara/mjukvara till rätt pris. Man vill ju inte köpa något som inte levererar bilder av bra kvalite.
Du har gjort helt rätt som lagt VP20 rör till ev. kameraplacering, i den får du i både en RG59 kabel och spänningsmatning till kameran (tex. 12vDC) IP kamera är ju ett annat alternativ, jag är inte insatt i den tekniken ,men vet att om ska du ha en bra kamera kostar det :-
kolla länkarna och se om det kan vara något..
http://www.videobevakning.se/
http://www.spyweb.se/product_detail.lasso?id=196
AW
Då får du använda en vanlig PC som sköter inspelningen, den måste naturigtvis vara på dygnet runt. Den här lösningen hade jag tänkt mig i mitt hus, men har inte hittat rätt hårdvara/mjukvara till rätt pris. Man vill ju inte köpa något som inte levererar bilder av bra kvalite.
Du har gjort helt rätt som lagt VP20 rör till ev. kameraplacering, i den får du i både en RG59 kabel och spänningsmatning till kameran (tex. 12vDC) IP kamera är ju ett annat alternativ, jag är inte insatt i den tekniken ,men vet att om ska du ha en bra kamera kostar det :-
kolla länkarna och se om det kan vara något..
http://www.videobevakning.se/
http://www.spyweb.se/product_detail.lasso?id=196
AW
Varför inte istället satsa på en modern IP-baserad övervakningskamera med inbyggd intelligens istället för den stenåldersmässiga DVR-tekniken? 
- Upplösningen är överlägsen.
- Kamerorna ansluts via vanlig nätverkskabel eller över trådlöst nätverk.
- Du behöver ingen PC som står och går dygnet runt.
- Bilderna lagras via Internet på annan plats - har du DVR-utrustning i hemmet kan ju i princip tjuven knycka själva utrustningen och hur skall du då kunna se på bilderna?
Om jag förstår dig rätt är värmedetektorer inte något att ha. Vad är din kommentar på de kombinerade värme/rökdetektorerna då? Misstänker att den kombinationen då kan anses rätt meningslös, rökdetektorn kommer att lösa ut långt innan värmedetektorn?! Varför finns i så fall dessa kombinationer, bara för att suga ut lite pengar ur aningslösa villaägare?norrbottenstorpet skrev:Jag kan inte hjälpa dig om inbrottslarmsbiten men måste nästan kommentera detta. Det finns ett enkelt sätt att hantera ert krav nämligen att välja att installera värme-detektorer. De reagerar när temperaturen är tillräckligt hög i omgivande luft, dvs de larmar mycket sent i ett brandskede jämfört med rökdetektorer. Gå inte på den niten. Då har ni ett brandlarm som formodligen inte skyddar särskilt bra mot brand. Se till att er larminstallatör väljer en effektiv rökdetektor som placeras korrekt istället. Om man vill undvika fellarm ställer man krav på ett flerdetektorberoende, speciellt om larmet ska kopplas vidare via larmsändare till larmcentral eller liknande. /Micke - brandingenjör
Hmm borde det inte vara så att en kombinerad deckare löser ut först då både värme och rök detekteras?swehjo skrev:Om jag förstår dig rätt är värmedetektorer inte något att ha. Vad är din kommentar på de kombinerade värme/rökdetektorerna då? Misstänker att den kombinationen då kan anses rätt meningslös, rökdetektorn kommer att lösa ut långt innan värmedetektorn?! Varför finns i så fall dessa kombinationer, bara för att suga ut lite pengar ur aningslösa villaägare?![]()
Normalt ska alltid optisk rökdetektor monteras, värmedetektor i vissa fall.
tex wc duschutrymmen m.m
värmedetektor kan larma vid tex 60, 70 80 grader.( har en gång monterat värmedetektor i bastu som löser ut vid( 120 grader)
Kombidetektor kan programeras, att dagtid reagera på värme och på natten rök.
Jag anser att värmedetektor absolut inte ska monteras i villa.
Om du vill ansluta vanliga rökdetektorer (ej adresserbara) till ditt inbrottslarm kan du med fördel använda en kontrollenhet som heter CU 520.
Till den kopplar du tex 8 detektorer i en slinga och ansluter den till en sektionsingång på inbrottslarmet.
AW
tex wc duschutrymmen m.m
värmedetektor kan larma vid tex 60, 70 80 grader.( har en gång monterat värmedetektor i bastu som löser ut vid( 120 grader)
Kombidetektor kan programeras, att dagtid reagera på värme och på natten rök.
Jag anser att värmedetektor absolut inte ska monteras i villa.
Om du vill ansluta vanliga rökdetektorer (ej adresserbara) till ditt inbrottslarm kan du med fördel använda en kontrollenhet som heter CU 520.
Till den kopplar du tex 8 detektorer i en slinga och ansluter den till en sektionsingång på inbrottslarmet.
AW
Det tror jag med.AW skrev:Inbrottslarm,brandlarm installerar ju de flesta villaägare numera. Det jag tror kommer inom en snar framtid hos många husägare är kamera övervakning av garageinfarter,entredörrar med mera.
Jag jobbar på ett säkerhetsföretag och har den senaste tiden installerat några DVR enheter på kunders lager m.m (DVR = digital video recording)
Kunden köper en DVR som innehåller 2 rejäla hårdiskar (600 GB ) och ansluter upp till 16 kameror, sedan programeras enheten till att ta 1 bild per sekund från varje kamera dygnet runt. vid larm 25 bilder /sek. allt sparas sedan upp till en månad.
När priset på dessa anläggningar sjunker till en nivå som "Svensson" gillar kommer dom finnas i många privatabostäder ( tror jag iallafall)
Aw
Håller också bla på med DVR
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden