Hej
Håller för fullt på med min övervåning och har nu dragit rör för inbyggnadshögtalare till rummen. Nu till min fråga - finns det vägguttag för högtalarkablar? Jag vill alltså ha vägguttag bakom min stereo som jag kan koppla högtalarna till (som sedan går vidare i väggen ut till högtalarna)
Håller för fullt på med min övervåning och har nu dragit rör för inbyggnadshögtalare till rummen. Nu till min fråga - finns det vägguttag för högtalarkablar? Jag vill alltså ha vägguttag bakom min stereo som jag kan koppla högtalarna till (som sedan går vidare i väggen ut till högtalarna)
http://www.nordiskmusik.se/default.asp?id=6971&ptid=6939
Kolla på "Speakon" - finns i lite olika utföranden. Använde det i bilen till en baslåda för många många år sedan.
Kolla på "Speakon" - finns i lite olika utföranden. Använde det i bilen till en baslåda för många många år sedan.
erikwest skrev:
Är det en utseendefråga? Det är faktiskt enda anledningen till att jag skulle skaffa något liknande.
Nackdelar:
- Du ökar inte mobiliteteten på högtalarna eftersom uttagen sitter fast i väggen
- Du "förstör" väggen med skruvhål
- Du försämrar ljudet genom att ha kopplingar
Fördelar:
- Det ser snyggare ut än att det bara kommer ut en kabel från väggen
Det är rätt vanligt med den här lösningen i seriösare hemmabioanläggningar. Kolla runt lite på www.minhembio.com eller fråga där, det har varit uppe trådar om vägguttag av snyggare modell där vill jag minnas.
Vet inte om det är en sån här du menar,
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=7042
Det som finns i länken MathiasS rekommendera är ju främst till om man bygger högtalare.
Många som håller på med hembio som använder dom jag rekommendera, High-End uttagen, och sätter dom bakom sina satelliter eller frontar.
Du får inte samma ljud och atmosfär med högtalare som är för inbyggnation.
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=7042
Det som finns i länken MathiasS rekommendera är ju främst till om man bygger högtalare.
Många som håller på med hembio som använder dom jag rekommendera, High-End uttagen, och sätter dom bakom sina satelliter eller frontar.
Du får inte samma ljud och atmosfär med högtalare som är för inbyggnation.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Gira kör jag hemma, snyggt men dyrt.
http://www.gira.com/en/produkte/abbildungen/scolor_highend_lautspr_rw_297_1018427513.jpg
http://www.gira.com/en/produkte/abbildungen/scolor_highend_lautspr_rw_297_1018427513.jpg