Hej

Håller för fullt på med min övervåning och har nu dragit rör för inbyggnadshögtalare till rummen. Nu till min fråga - finns det vägguttag för högtalarkablar? Jag vill alltså ha vägguttag bakom min stereo som jag kan koppla högtalarna till (som sedan går vidare i väggen ut till högtalarna)

hur ansluter jag en sådan kontakt på baksidan?

erikwest skrev:
Hej

Håller för fullt på med min övervåning och har nu dragit rör för inbyggnadshögtalare till rummen. Nu till min fråga - finns det vägguttag för högtalarkablar? Jag vill alltså ha vägguttag bakom min stereo som jag kan koppla högtalarna till (som sedan går vidare i väggen ut till högtalarna)

Är det en utseendefråga? Det är faktiskt enda anledningen till att jag skulle skaffa något liknande.
Nackdelar:
- Du ökar inte mobiliteteten på högtalarna eftersom uttagen sitter fast i väggen
- Du "förstör" väggen med skruvhål
- Du försämrar ljudet genom att ha kopplingar

Fördelar:
- Det ser snyggare ut än att det bara kommer ut en kabel från väggen

erikwest skrev:
hur ansluter jag en sådan kontakt på baksidan?

Man löder lämpligen fast högtalarkablarna (som du dragit i väggen) i kontaktdonet.

ja, det är en utseendefråga.

I dom installationer jag har varit med och gjort har vi använt infällda XLR-jack, det var det bästa vi kunde få tag i enkelt.

Det är rätt vanligt med den här lösningen i seriösare hemmabioanläggningar. Kolla runt lite på www.minhembio.com eller fråga där, det har varit uppe trådar om vägguttag av snyggare modell där vill jag minnas.

tack för tipsen!

Vet inte om det är en sån här du menar,
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=7042

Det som finns i länken MathiasS rekommendera är ju främst till om man bygger högtalare.

Många som håller på med hembio som använder dom jag rekommendera, High-End uttagen, och sätter dom bakom sina satelliter eller frontar.
Du får inte samma ljud och atmosfär med högtalare som är för inbyggnation.

Pierre1981 skrev:
Det som finns i länken MathiasS rekommendera är ju främst till om man bygger högtalare.
Du har rätt i att de är avsedda för själva högtalaren, men med lite vilja går de även att sätta i en vägg.
Jag har en kompis som monterade sådana i en vägg, det ser mycket bra ut.

Pierre1981 skrev:
Vet inte om det är en sån här du menar,
[länk]
Ja, det är något i den stilen jag är ute efter. Tyckte det var väl dyrt bara. Några fler tips? Gärna tips om något liknande till S-VIDEO och RCA

NiBaBaD skrev:
Var köper man Gira prylarna. Nu hittade jag strömbrytaren jag behöver för att styra mina grejjor i källaren.

[länk]

Var fins mottagarna?
Jag köpte inte själv, det gjorde min elektriker, han köpte från Selga, tror inte dom säljer till privatpersoner dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.