Är det någon som satt upp en härdad glasskiva mellan arbetsbänken och överskåpen, istället för kakel ??

Jag såg det i en kökutställning igår och det såg väldigt häftigt ut.

Någon som vet vad det kostar och om det är praktiskt ??

lätt att hålla rent men dyrt!!

det vill ju till att glaset är kemiskt rent på baksidan före montering samt håller tätt, annars lär det bli illa fult helt plötsligt, annars är det väl fräckt, såg en variant där man på baksidan klistrat fast schabloner av självhäftande typ som gav ett frostat mönster, snyggt

Min pappa har satt upp glas som är lätt att ta bort. Bakom detta sätter han upp olika saker efter humör och årstid, tex tapeter i häftiga mönster, barnteckningar, plancher, mm.

Husmyran skrev:
Min pappa har satt upp glas som är lätt att ta bort. Bakom detta sätter han upp olika saker efter humör och årstid, tex tapeter i häftiga mönster, barnteckningar, plancher, mm.
Det är precis så jag har tänkt. Att man ska kunna tapetsera bakom efter tycke och smak.

Vad använder han som fästen ?? ???

Jag skulle kunna tänka mig att en bakkantslist (som man har på den översta raden med kakel) både uppe och nere skulle fungera.

Var precis och kollade vad en 110x160x0,6cm fönsterglas (med slipade kanter )kostade hos glasmästarn här runt hörnet. Han skulle ha 1945kr för ohärdat och 2500kr för härdat. Och några lister att fästa det med kunde han inte hjälpa till med.

EDIT:(ändrade metriska enheter)

Satte upp glas som stänkskydd i köket igår.

Målade mina på baksidan med Alcro's "Tät" i vit nyans och fäste med snygg transparent silikonfog runtom.

Betalade 2200 kr för 2 st (2200 *475*6) mm skivor härdat glas.

Blev supersnyggt och inte alls speciellt mycket dyrare än ett snyggt kvalitetskakel med tillhörande fäst- o fogmassa. Dessutom väldigt enkelt!

Aha,

det verkar ju som hyfsat humana priser.

Och ni verkar nöjda med resultatet och funktionen.

Jag tror att det blir kanonsnyggt i mitt kök också.

köp glasskivor som är härdat glas eller med en tunn film som gör att glaset inte går i 1000 bitar. Har sådant i min lya och funderar att göra det i huset, blir nog snyggt.
Lycka till!!

NSU skrev:
köp glasskivor som är härdat glas eller med en tunn film som gör att glaset inte går i 1000 bitar. Har sådant i min lya och funderar att göra det i huset, blir nog snyggt.
Lycka till!!
Det låter vettigt !!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.