Ska bygga ett garage med långsidan 1 meter från grannens tomtgräns och vi behöver enligt byggsamrådet brandklassa garaget med 3 meter in på väggar och tak pga avståndet till deras hus blir för litet.
Finns det någon som vet hus det ska utformas, går det bara att sätta gips innanför reglarna eller är der krångligare än så?
Mvh
Andreas

Gips, 45*95 regel, cc 600, mineralull 95 mm och sedan gips igen. I taket sätter du dubbla gipsskivor med 95 mm mineralull alternativt dubbla reglar, obs reglarna skall vara minst 45*170.

Jaså var det inte värre än så, har målat upp en bild där jag har bytt ut stolar och reglar mm.
Tack för snabbt svar

Hej!
Vart hittar man mer info kring detta på nätet ?

Jag blev lite fundersam kring reglar etc etc. Jag har tidigare funderat på att köpa garage i byggsats från lövångers bygg, men efter att jag läst det här inlägget om brandklassning kanske jag borde satsa på ett garage som redan från början kör cc 600 samt reglar i tak på minst 45x170.
Lövångersgaraget kör ju nämligen på cc1200 samt klenare reglar i tak.
Jag har nämligen 2 m till grannens garage samt 3 m till mitt hus och kommer därav behöva brandklassa.

/V

Dubbla gipsskivor och stenullsisolering. gipsskivorna behöver inte sitta tillsammans utan det kan vara en på utsidan och en på insidan om man vill. Undvik fönster och dörrar på den brandklassade ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.