Är det någon som labbat med wipers "kurvbana" för hemkörning istället för den vanliga "följa tråden"?

Vad jag förstår så ska man lägga ut en fångstslinga, två meter lång med trådarna 5cm isär, om man vill att klipparen ska sluta "hoppa" fram längs tråden och istället följa tråden mer exakt genom ex. en smal passage eller innan laddaren. Så långt är jag med. Men hur reagerar klipparen på dessa fångstslingor när den inte är på väg hem utan är ute och klipper? Då vill man ju att den ska ignorera dom, men gör den det?

6
Vilken modell från Wiper har du? Jag har inte sett något om någon"kurvbana" i min bruksanvisning till min Wiper One.
Sen fattar jag inte vad du menar med att klipparen hoppar fram längs tråden. När min är på väg tillbaka till laddaren och följer tråden så går den helt normalt och hoppar inte fram.

Hjälper egentligen föräldrarna som har köpt en Wiper Runner, och det står inget om den finessen i den manualen heller. Men när jag bläddrade i menyerna så fanns ett val vid hemkörning, antingen "följa tråden" eller "kurvbana".

Jag valde följa tråden och tänkte inte mer på det. Men så fick jag se manualen till den nya Wiper Joy och där förklarades funktionen "kurvbana". Det gick ut på att roboten INTE grenslade tråden när den körde hem utan när den träffade på tråden så svängde den ut (dvs lämnade tråden) och körde i en liten grund båge (hoppade) för att sedan träffa på tråden igen 1-2m längre bort. Vitsen är då att den inte nöter i samma hjulspår hela tiden.

Fast så där kan den ju inte hoppa fram längs tråden hela tiden, då kan den ju missa sina genvägar eller laddstationen. Så när man vill att roboten ska följa tråden grensle (som de normalt gör) så ska man lägga ut en fångstslinga 2m rakt ut i gräsmattan, fram och tillbaks med tråden 5cm isär. När roboten kommer "hoppandes" längs tråden och kör in i fångstslingan så ska den (enligt wiper joy manualen) följa tråden strikt i ca 10m, sedan börjar den hoppa igen. Verkar användbart, men nu har vi redan grävt ner tråden så därav undran om något provat det hela...

Edit: hittade en manual till en något "lyxigare" modell där det beskrivs. se sidan 25
http://www.ambrogio.se/File.php?FileID=23239

Redigerat:
Intressant. Jag har en XP och har heller inte sett något om denna kurvbana. Kan det vara en nyare firmware? Min är bara 1 år gammal.

Det skulle helt klart kunna vara en nyare firmware. Funktionen sekundära områden var heller inte som manualen beskrev den. I manualen stod något om att man skulle ange en tid, hur länge klipparen skulle följa tråden, innan den började klippa. Men roboten ville ha antal meter att följa tråden, samt om den skulle köra med- eller moturs.

Slog på "kurvbana" funktionen för att se hur den betedde sig, och det var inga små bågar den lade sig till med. Det blev en väldigt märklig väg tillbaka till laddaren eftersom trädgården är full av öar runt träd och buskar som den råkade landa på och hoppa vidare från. Sen hoppade den förbi laddaren också eftersom jag inte lagt ut någon fångstslinga, men det var väntat.

En annan märklig detalj var att när den nu hoppade fram längs tråden så smög den väldigt försiktigt mot slingan sista 20cm eller så. Normalt när den klipper så går det för fulla muggar följt av tvärnit när slingan passeras. Men nu saktade den in väldigt mjukt och försiktigt när den närmade sig slingan. Den kan alltså känna av när den närmar sig gränsen om den bara vill. Synd att den inte gör det i normala fall.

Såg också en wiper joy för första gången in action. Märklig sak, startade den och den rullade i väg relativt långsamt, körde mot slingan, snurrade lite förvirrat hit och dit, lullade iväg en bit och sen satte den plötsligt i väg som en biltjuv. Snabbaste klipparen jag sett. Hemkörandet på tråden däremot gick i snigelfart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.