Vi har byggt hus där vi köpt huset från EkoHus och entreprenad från Entre Mefab.

Entre Mefab är vi jättenöjda med (http://www.entre-mbt.se), de håller kostnader, tider och har väldigt bra
hantverkare och underleverantörer som kan sitt jobb. Kan varmt rekommenderas. :D :)

Själva huset och leveransen från EkoHus har vi haft en hel del problem med, och de kvarstår att tvista om
nu när det varit dags för slutbesiktning. Några exempel:

* Fakturering sker innan allt material levererats till byggplatsen. Alltid med 10 dagars betalningsfrist.
* Avtalat om råglas/insynsskyddat glas i badrum, men levererar klarglas och hävdar att e-brev om vilka
fönster som skall vara öppningsbara egentligen handlade om förändring till klarglas, utan att något
finns nämnt om det.
* EkoHus tar inte ansvar för taksäkerhet, vilket betyder att om man sluter totalentreprenad med en byggare
som installerar allt som EkoHus levererar så får man som resultat ett hus som inte blir godkänt av
kommunen, som inte går att sälja vidare och eventuellt inte går att försäkra, och som sotaren inte vill sota.
* Inga konstruktions eller VA-ritningar levereras i förväg till oss som kund. Inte ens i samband med slut-
besiktning har dessa levererats. Det betydde för oss att vi har avlopssledning i skafferiet, värdefull plats
i skafferiet åtgår till avlopps- och ventilationstrummor, samt att golvvärmepaketen sitter besynnerligt illa
och skrymmande placerade i klädkammare och garderober.
* Vi har aldrig fått ritningar på balkong, den har utformats under byggtiden av vår byggentreprenör, men
utan ritningsunderlag för godkännande till oss som beställare.

Om någon mot vår inrådan skulle sluta avtal med EkoHus, tänk på följande:

* Skriv inte på något förrän ni fått ritningar där det framgår var ventilation, avlopp, luftning etc. trummor skall
placeras (deras utgångsförslag till oss mitt under bygge var att ha en trumma mitt på väggen i sovrum!).

* Kontrollera bolagets status via bolagsverket (www.bolagsverket.se/snr). Det finns tidigare bolag som är
relaterade till EkoHus som kan vara bra att känna till (EkoHus GG 556471-3948. Fakta: Gick i konkurs 1995,
XYZ Fastighet & Konsult AB 556373-3400, dotterbolag till EkoHus Ekomodul. Fakta: Konkurs 2006).
:eek:

Det är något som inte stämmer.......

Jag/vi har bara bra erfarenheter av EKOHUS.
Dom har varit mycket behjälpliga rakt igenom hela processen.
Allt har fungerat perfekt.

Jag tror att du själv är ansvarig för en hel del av erat strul.

En som varrmt rekomenderar EKOHUS, ska jag bygga igen blir det ett EKOHUS.

Ha en bra dag och planera noga i framtiden.

NÖJD kund

Husgubben, du får skriva lite mer om ditt bygge och var ni har byggt för att det här inlägget ska få stå kvar. Annars känns din rekommendation inte särskilt förtroendeingivande. Vad vet du om huruvida TS är ansvarig för sitt strul själv eller ej?

Hmmm.......... Husgubben du råkar inte ha anknytning till Ekohus?

Jag noterar att någon (HUSGUBBEN - vem nu det är?) ifrågasatt hur vi agerat.
Eftersom jag inte vet om det är EkoHus som skrivit här går jag inte in i polemik om vårt enskilda ärende, de frågorna driver jag via min advokat med konkursförvaltaren för EkoHus.

Däremot är följande fakta sannolikt av allmänintresse för besökare på den här siten
(verifiera gärna själv via www.bolagsverket.se/snr och sök på "EkoHus"):

* EkoHus som vi hade avtal med (556241-4317) ansökte om konkurs sommaren 2008.
* EkoHus driver idag verksamheten vidare i 556750-2959 EkoHus Thermoteknik Svenska AB
* Samma hemsida som under 2007 och 2008 används av det nya bolaget, www.ekohus.se.

Hemsidan för EkoHus saknar såvitt jag kan se information om att verksamheten bedrivits i
flera olika juridiska organisationsnummer, men jag kan ha fel. Däremot står på sidan med
länken "Om oss" följande (2009-12-18 klockan 14:17)
"EkoHus är ett familjeägt företag som startades i början av 1990-talet."

Gösta Gelinder, VD för Ekohus, vill här ge sin version av den här historien.

"Avtalet föregicks av många utredningar och förslag till byggnation av ny villa.
En tidigare uppritad villa av fristående arkitekt förkastades av Henrik, och EkoHus fick uppdraget att rita nytt (nya) förslag till den mycket kuperade tomten. Grannar avslog en del av förslagen.

Emellertid godkände fam.Lundin ett förslag, avtal tecknades och bygglov söktes.
Svar på inlaga i kronologisk ordning:
Att HL är jättenöjd med entreprenören får tas från den humoristiska sidan. Det är enbart ett sätt att lasta allt på EkoHus. Det förstnämnda framgick dock inte under byggtiden, vilket upprättat protokoll utvisar.

Hemsidan som HL hänvisar till finns inte eftersom företaget gått i konkurs i anslutning till att HL:s villa färdigställdes 2008. Således inte heller särskilt tillförlitligt information av HL.

HL kontrollerade inte att materialet var levererat. Därför ett påstående om att
fakturering skett i förskott. Ett ex var när trappan levererades en torsdag eftermiddag och byggarna hade lämnat byggplatsen. Trappan återtogs då av transportbolaget och förvarades i ett lager.

EkoHus debiterar aldrig materialet före leverans.
I det av HL godkända ritningsförslaget ingick ett badrum som skulle innehålla ett 10/10 fönster med klarglas. HL fick uttryckligen av EkoHus säljare möjlighet att kontrollera alla fönster. Därefter, i ett skede då tillverkningen pågick, fick EkoHus order om att flytta badrummet till södra gaveln. Väggblocket var tillverkat och fick ändras för att passa in i fasaden. Det fönster som nu var aktuellt till badrummet var ändrat till ett råglasfönster . EkoHus fick därför byta fönstret till ett med råglas. Det var självklart att det skulle installeras utan kostnad för HL. Vidare måste bjälklaget konstrueras om.

Betr. taksäkerhet har EkoHus levererat detta enligt ingånget avtal. När EkoHus föreslog att en fast stege skulle monteras på väggen avslogs detta av HL på grund av att denna stege inte skulle vara estetiskt tilltalande.
Lös stege godkänns ej enligt gällande bestämmelser.
EkoHus fick således inte möjlighet att utrusta huset med ”extra” taksäkerhet.
EkoHus var ändå generöst och krediterade HL 10 000 kr för fritt val av denna taksäkerhet.

Efter det att planlösningen ändrades fick även Va-ritningar göras om för att passa till den nya planlösningen. Även bjälklaget måste ritas om och anpassas med golvbjälkar till badrum osv. Förvånar att byggmästaren som, enligt inlagan, var klanderfri ändå utförde ett undermåligt arbete.

Betr. balkong upprättades en ritning som levererades insatt i byggpärmen. Byggpärmen skall alltid finnas på byggplatsen. Måttsättning på räckeshöjd höjd som följer gällande bestämmelser finns. Räcket är tillverkat och levererat av EkoHus tillsamman med stomleveransen.

EkoHus har uppfyllt vad som ingår i avtalet även vad gäller säkerhetsfrågor o dyl.
I samband med det här bygget har EkoHus haft merkostnader på ca 30 000 kr för sena ändringar under byggets gång. Detta samt en slutfaktura utgörande (70 462 kr – 10 000 som ersättning till HL för att färdigställa taksäkerheten efter eget önskemål) 60 462 kr exkl. ränta, är ännu inte betald av HL.

Vid slutbesiktning var en representant från EkoHus kallad att delta. I detta fallet fanns både säljaren och vår inköpare på plats. Dessa representanter blev nekade att delta i slutbesiktningen, och i stället utvisade från huset av HL. Det är upp till var och en att bedöma detta handlande. Vill tillägga att någonting sådant inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. Dessutom har kallad part alltid rätt att delta vid en slutbesiktning.

Till sist vill jag nämna att EkoHus inte har några obetalda skatter eller fakturor som förfallit till betalning. Ingen av EkoHus’ 100-tals kunder har lidit någon ekonomisk skada genom EkoHus.

Gösta Gelinder, EkoHus"

Den som vill göra affärer med EkoHus kan ju reflektera över den ton som Gösta Gelinder använder här i allmänt tillgängliga/offentliga sammanhang, och därefter dra slutsatser om hur tonen kanske ser ut i ett mindre offentligt sammanhang. Jag håller mig för god för att
här publicera beklämmande citat i e-mail från Gösta Gelinder.

Svaren från EkoHus tangerar personliga förhållanden och det som personuppgiftslagen reglerar, och de enskilda detaljerna är inte vidare relevanta för de som läser på denna site.

De sakförhållanden jag tycker kan vara värda att kommentera här eftersom de är
allmängiltiga eller är alltför kränkande insinuationer är:

1) Hemsidan www.ekohus.se finns och fungerar, vad än Gösta Gelinder säger
2) De belopp som vi innehöll för att leveransen från EkoHus inte var fullständig har i
konkursutredningen visat sig vara för låga, vi skulle innehållit ännu mer pengar,
det är nu pengar vi förlorat.
3) Representanterna från EkoHus som var med vid besiktningen avvisades först EFTER
att besiktningen var avslutad, när de framhärdade att skriftliga avtalsvillkor inte skulle
gälla kring badrumsfönster.

Nu är konkurs avslutad i EkoHus EkoModul Svenska AB (556241-4317), den
2010-01-12 i Uppsala togs beslutet i Uppsala Tingsrätt.

Två avslutande förtydliganden i samband med dettas:

* I inlägget från Gösta Gelinder insinueras att det finns belopp obetalda från oss
till konkursboet ("... Detta samt en slutfaktura utgörande ... 60 462 kr exkl. ränta,
är ännu inte betald av HL ..."): I konkursen beslutades att inga krav skulle riktas
mot EkoHus kunder, dvs. vi varken var eller är skyldiga EkoHus någonting
eftersom de belopp vi innehöll understeg de kostnader vi fick för att åtgärda brister.

* Jag har inga som helst problem med att företag går i konkurs, eller att personer
som drivit företag som gått i konkurs fortsätter med samma affärsidé. Det är en
naturlig del av företagande, och det är helt normalt.
Vad jag vänder mig mot är att man fortsätter en verksamhet med samma eller
snarlikt namn och istället för att upplysa om att det är en omstartad verksamhet
snarare pratar om att man bedrivit den i decennier. Det är inte ärligt.
Men, jag har inga åsikter om den verksamhet som idag bedrivs som
www.ekohus.se eftersom jag inte haft några affärer med det juridiska bolaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.