Älvsbyhus och Hjältevadshus bygger ju sina hus till stora delar inomhus i fabrik och sätter sedan upp dem på 4-5 veckor på plats. Finns det fler företag som arbetar enligt den modellen? Finns det några nackdelar? Verkar ju vara en bra metod för att undvika att bygga in fukt i huset.

Snailman
De nackdelar jag läst om har väl varit om det regnar under själva monteringsdagen/dagarna, samt om bygglaget varit inkompetent, och tagit många dagar på sig innan de fått tak på, samt att om de slarvar med modulerna vid hopmonteringen så kan det bli nivåskillnader i golven tex. Det finns ett särskilt forum för de som bygger med älvsbyhus, och där kan man läsa om alla möjliga problem de har...

http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus.html

http://medlem.spray.se/tyr/images/tyrfel/index.htm

Det här tex får man väl hoppas inte är ett typiskt bygglag som monterat...

Tack för infon och länkarna! Ska kolla dem... Men problem med regn, har man inte det vid all byggnation? Är det nåt särskilt med just den här typen av "snabbmontering"?

Oh herregud, nu har jag läst/tittat på länk nr 2... Säljer Älvsbyhus med helentreprenad, dvs. är det Älvsbyhus egna byggare som är så usla??

Snailman
Snailman
Vid all byggnation krävs det ju att man får tag i vettig personal, jag har sett ett antal eksjöhus byggas i området, de brukar man få helt under tak första dagen det monteras, eventuellt kan nån fjärdedel av taket vara kvar tills nästa dag (och ibland är det en helg däremellan) så jag tror nog inte personligen att det är så stor skillnad mellan hur fort ett älvsbyhus kommer under tak, till hur lång tid det tar om det är prefabricerade väggar (typ eksjöhus) Och är det lösvirkes som tex fiskarheden, så reser man ju stommen först (tar väl från 3 dagar till drygt en vecka) har det då regnat är det ju viktigt det får torka innan man stoppar dit isolering och fortsätter bygget.

men alla de här byggsätten blir ju skit om man har värdelös personal, vilket det går att hitta exempel på...

så det bästa är nog om man kan hitta en husfirma som brukar sköta sig och om man kan kolla upp hur de som kommer montera ens hus har skött sig tidigare.

Personligen så började jag prata om älvsbyhus/smålandsvillan och slutade vid att bygga lösvirke själv utan att blanda in någon personal alls helst:rolleyes:, men det är ju inte nån lösning för de flesta:D (och jag har inte byggt ännu)

Smålandsvillan bygger inomhus men jag har för mig att det är klart på ca 2 dagar? Hmm... att Älvsbyhus tar 4-5 veckor får mig att tveka på om ca 2 dagar stämmer...

Cyphera skrev:
Finns det fler företag som arbetar enligt den modellen?
Sidensjöhus är ytterligare ett företag.

2 dagar.. Det är väl vad det tar för dem att "sätta ihop" husmodulerna, samma gäller väl för Älvsbyhus, sen är det klart att det tar tid att färdigställa inomhus när huset väl sitter ihop, tapetsera, lägga golv osv

Vi hade modulerna ihopsatta och taket på (inte pannorna) samma dag. Det tog ca 8 timmar för Hjältevadshus Björken.
Anders

J_N_I skrev:
2 dagar.. Det är väl vad det tar för dem att "sätta ihop" husmodulerna, samma gäller väl för Älvsbyhus, sen är det klart att det tar tid att färdigställa inomhus när huset väl sitter ihop, tapetsera, lägga golv osv
Njaee... tapeter är klart, golv också tror jag. Det är "bara" taket som skall på. Har jag för mig... http://www.smalandsvillan.se/kopa/tillverkning.asp

Intressant! Ska kolla upp de nytillkomna företagen...

snysop skrev:
Njaee... tapeter är klart, golv också tror jag. Det är "bara" taket som skall på. Har jag för mig... [länk]
Alla företag som bygger inomhus behöver ca 2-4 veckors färdigställande på plats. Det är ju inte bara att ställa ett hus pang bom. Man måste ju ändå färdigställa en hel del och t.ex. ansluta all vvs och så. 2 dagar tar det att få huset tätt.

Fördelarna är precis som ni sägar att husen byggs inomhus och att hela byggprocessen går snabbt. Nackdelen är TORPARGRUND! Det är bara bolag som bygger med torpargrund som har möjlighet att köra volymtekniken. Transporten av sektionerna kräver ett fast bottenbjärlklag och det har man bara om man bygger torpargrund. Man slipper fukten i början, men får igen dubbelt upp i grunden.

De som bygger med denna teknik i Sverige är:

Finndomo: Modulenthus, Hjältevadshus och Smartstart
Älvsbyhus
Smålandsvillan
S:t Anna hus
Sidensjöhus

Alla tillhör budgetsegmentet och ingen bygger med totalentreprenad eftersom husföretagen inte vill ta ansvar för grunden (lite raljerande).

Som jag uppfattat det finns många fler hustillverkare än ovanstående som tillverkar mesta delen av husen inomhus i fabrik. Gör inte de flesta det, d.v.s. levererar färdiga sektioner/väggblock som monteras på 1-2 dagar (beroende på husets storlek)? Vårt hus (från Västkustvillan) blev tätt första dagen. Det tar sedan mycket längre tid att färdigställa än vad t.ex. ett Älvsbyhus/Smålandsvilla/Hjältevad skulle ta, men det är ju en annan sak. Fördelen med att huset har byggts i skyddad miljö & att fukt ej byggs in är ju samma, menar jag.

Så jag tycker det är viktigt att om du väljer ett Älvsbyhus/Smålandsvilla/Hjältevad så ska det inte vara på grund av detta för det är de inte ensamma om.

Vad de däremot kan stoltsera med - om man jämför med t.ex mitt bygge - är den korta färdigställandetiden. Du får helt enkelt flytta in mycket snabbare efter leverans, vilket ju kan vara värt en hel del.

Snailman
tja om nu älvsbyhus har ungefär ett års leveranstid från beställningsdagen så kanske man inte kan flytta in så mycket tidigare ändå:rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.