Byggahus.se
Har en FM Mattsson Garda tvättställsblandare som börjat knarra järnet, 3 år gammal bara. Har monterat bort skaftet/överdelen och smörjt det jag kom åt i insatsen med silikonfett, lät varmvattnet stå på en stund och så tystnade det. Men när det kallnat av är knarret tillbaka... Måste kanske ta ut insatsen och rensa men hur sjutton får man loss insatsen? Den skruvade ringen sitter som... och jag vet inte hur den är gängad, som vanligt eller tvärtom? Nån som har tips, kanske inte ens går med vanliga verktyg? Hjälp
 
Det finns en speciell ringnyckel, ca 2 - 3 mm tjock som man öppnar muttern med. Vanlig gäng, hö alltså.
Jag har haft samma problem, och gjort samma som du, dvs smörjt där man kom åt. Gjorde samma erfarenhet som dig och var tvungen att ta upp insatsen och smörja och därefter blev det bra.
 
Beställda en FMM ringnyckel från Rinkaby-rör, har nu plockat ut hela insatsen, monterat ner den i alla beståndsdelar, tvättat rent och smörjt där det behövdes, blandaren funkar nu klockrent, som ny igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.