Byggahus.se
Någon som har erfarenhet av Epoq?

Jag funderar nämligen på att köpa därifån! Det verkar vara väldigt bra pris och kvaliten verkar vara som de flesta andra leverantörer.

Alltid kul att få höra vad andra tycker, eftersom Epoq är fortfarnade ett ganska okänt märke.

:cool:
 
Håller just på att skruva upp ett Epoq kök (ek) och det känns ok kvalitetsmässigt. Det är ju ett kök i lågprissegmenetet och man får vad man betalar för men även om vi inte riktigt är klara med köksbygget ännu så tror jag det kommer bli toppenfint. Luckor etc går inte att jämföra med tex Ballingslöv, men priset är ju också ett helt annat.
 
Jag har ett Epoq kök, Shaker Ek, som jag monterade för snart ett år sedan. Jag gjorde en grundlig undersökning och besökte bl a Epoqs huvudkontor och två utställningar på Rusta. Jag besökte även IKEA kungens kurva på samma Stockholmsresa för att titta närmare på deras kök.

Jag har tidigare haft ett snickeri men jobbar nu bara med att rita inredning. Om jag delar upp det i tre delar, luckor och lådfronter, stommar, beslag:

Epoqs luckor och lådfronter har inte lika hög detaljfinish som Ikea. Men Ikea är inte lika rejäla och ser nästan lite konstgjorda och plastiga ut. Jämför t ex på bredden på ramen på Ikeas ek luckor med Epoqs Shaker ek. Finishen på ytbehandlingen är mycket bra! Eken kan skilja något i utseende, men det är inga problem att byta om man tycker det skiljer för mycket.

Epoq:s stommar är i björk mönstrad melamin av något tunnare kvalitet än vad jag hoppats på, tar man t ex ut en hyllbärare är det lätt att melaminen lossnar runt hålkanten. Men efter att installationen är klar har jag inte haft några problem. Kantlisten är tunn och kanterna blir därför lite vassa och stötkänsliga. Jag har Ikea i tvättstugan och den är inte mycket bättre.

När det gäller beslag, t ex gångjärn och lådsystem så använde både Ikea och Epoq produkter från tyska Blum, d v s samma som många av de stora Svenska köks tillverkarna. Så om en lucka hänger snett i ett visningskök beror det troligtvis på misshandel och inte alls på att dom har sämre beslag. Men allt är inte Blum, karusellen i hörnskåpet är lite billig i kvaliteten.

Det man får offra hos Epoq (och även Ikea) är att dom inte har lika stort sortiment med produkter, dom hade t ex inte en färdig inbyggnad för 90 cm kyl/frys (side by side) utan den fick jag göra själv med täcksidor och ett liggande 92 cm väggskåp.

Installationen gick snabbt och smärtfritt, mycket p g a att emballeringen som får med beröm godkänt. Alla delar är märkta och man kan lätt hitta en speciell lucka eller lådfront. Det följer dessutom med en verktygslåda med verktyg som behövs och en låda med bl a extra skruv. Även en lekman klarar av att montera köket m h a den utmärkta instruktionen, det märks att dom har lagt ned mycket arbete på den.

Köket ser massivt och rejält ut och lika exklusivt ut som vilket ek-kök som helst från någon av de stora tillverkarna. Det ser mer ut som det är gjort i ett lokalt snickeri än massproducerat i baltikum. Stilen passar dessutom utmärkt i mitt timmerhus!

[Detta svar om Epoq kök skrev jag ursprungligen i ett annat forum!]
 
Tilt skrev:
Jag har ett Epoq kök, Shaker Ek, som jag monterade för snart ett år sedan.

Epoq:s stommar är i björkmönstrad melamin av något tunnare kvalitet än vad jag hoppats på, tar man t ex ut en hyllbärare är det lätt att melaminen lossnar runt hålkanten.
Finns det några bilder på ditt kök, det vore intressant att få se?

Någon som har egna bilder på Epoq? De välkomnas i så fall!

1. Har de bara stommar i björk (till träluckorna)?
2. Är alla stommar i björk, även till underskåpen? (Kvik har ju t ex endast till överskåp)

 
Jag har monterat ett epoq-kök, allmo vit i min sommarstuga. Jag var mycket nöjd med det mesta, men det är klart att man får vad man betalar för, eller rättare än sagt, jag tycker man får lite mer än man betalar för hos Epoq.

Stort plus till monteringsanvisningen, precis som föregående talare nämnde.

Jag har skrivit ner lite skillnader/likheter mellan Epoq och Ikea i ett tidigare inlägg, tror det hette Epoq vs. Ikea
 
Jag är precis kommen från Rusta och har inspekterat Epoq. Riktigt fina kök vad gäller stommar, ingen som helst skillnad från andra kök som vi synat (Sentens/Marbodal, Kvik, IKEA). Ett plus att stommarna är i björk istället för vita.

Epoq använder som de övriga gångjärn och lådor från Blum. Lådorna är dock vare sig självstängande eller bromsade. Jag undrar varför? Går IKEA:s nya bromsar att montera mån tro? Fungerar de även som självstängande?

Epoqs "Shaker Ek" var vi intresserade av men en sak gjorde oss väldigt besvikna. Luckan är jättefin men har ett stort MEN. Där de fogat samman ramen så har de lämnat en springa på två millimeter (cirka), av designsjäl antar jag(?). Markeras i bifogad bild. Det ser INTE snyggt ut och det är ju en riktigt härlig glipa för damm och smuts, skapligt bökig att göra rent.

Då till lucka "Edge Ek" som har kanter av ek och i övrigt ek-fanér. Den här luckan var riktigt snygg och kändes kvalitativ och gedigen. Jag har noga synat IKEA:s Nexus samt Sentens "Holme Ek" och Epoqs Edge var märkbart snyggare tillverkad. Detta gäller i samtliga fall de mindre "smakproven" av lucka som finns i respektive butik.

Här kommer dilemma två om man då väljer Edge framför Shaker. Om man vill ha vitrin så har inte Edge egna vitrinluckor utan där är tanken att man ska ta Shaker och då råkar man ut för glipan! :( Kan köksköp vara mer frustrerande när man sitter på en begränsad budget?

Epoqs bänkskivor (vi lutar åt laminat) och diskhoar var inte särskilt imponerande.

Nu lutar det (för tillfället, det har växlat friskt på sista tiden) åt Epoq Edge i grunden men detaljer från andra håll; bänkskiva, diskho, blandare, belysning, låd- och luckdämpare, osv...
 
  • shk_ek_lck.jpg
ginnfilt skrev:
Epoq använder som de övriga gångjärn och lådor från Blum.
En liten kommentar. Blum har antagligen tio miljoner olika varianter på gångjärn till kök. Alla håller säkerligen inte samma kvalitet och pris. Epoq använder gångjärn som fästs i förborrade hål genom att en plastplugg först trycks in i hålet. Tyvärr så tillåter denna plugg att gångjärnet flexar en aning vilket ställer till med problem på vissa luckor (låga luckor, kort avst mellan gångjärnen) när man gör fininställningen i höjd och sidled). I mitt Ballingslövkök sitter det också gångjärn från Blum men där är gångjärnen fästa med vanliga skruv, både i skåpet och i luckan. Det funkar bättre och luckan sitter stadigare. Hur det ser ut i de andra köken du räknade upp vet jag inte riktigt?

Med detta vill jag inte säga att Epoq är skrutt (köket jag monterade blev toppenfint och det är bara någon lucka jag inte tycker man kan justera optimalt pga gångjärnen) utan bara påpeka att Blum inte alltid är superduperkvalitets-Blum.
 
Tack för ditt tillägg Mathias, du har förstås rätt. Det är ett förhastat uttalande att ranka alla Blumprodukter som lika. Jag nämnde lådorna ovan men det gäller också gångjärnen. Intressant att veta hur Epoq löst det.

Gångjärn går ju dock att byta ut till en inte alltför hög kostnad, bara inte Epoqs lösning ställer till problem vit ett eventuellt utbyte.

Igår fick jag reda på att Epoq har dämpare som man kan köpa till gångjärnen, alltså för inbyggnad i järnen. De skulle förhoppningsvis dyka upp på bild och med info inom två-treveckor i sanband med uppdaterad webbsida.

Den här 60-inredningen är väl från Blum. Kostar 725 kr på Epoq. Någon som har prisuppgift från annan köksleverantör?
bstk_mtl.jpg
 
Det går nog inte utan vidare att byta gångjärn eftersom det är förborrade och ganska stora hål överallt....
 
Har fått det bekräftat att Epoq använder samma Blum-gångjärn som Kvik vilka då är klara för montering av Blums påbyggbara dämpare. Dämparen går att köpa till direkt från Epoq (155 kr för 6 st).

Det blir alltså inte nödvändigt att byta ut gångjärn.

 
ginnfilt skrev:
Jag är precis kommen från Rusta och har inspekterat Epoq. Riktigt fina kök vad gäller stommar, ingen som helst skillnad från andra kök som vi synat (Sentens/Marbodal, Kvik, IKEA). Ett plus att stommarna är i björk istället för vita.

Epoq använder som de övriga gångjärn och lådor från Blum. Lådorna är dock vare sig självstängande eller bromsade. Jag undrar varför? Går IKEA:s nya bromsar att montera mån tro? Fungerar de även som självstängande?

Epoqs "Shaker Ek" var vi intresserade av men en sak gjorde oss väldigt besvikna. Luckan är jättefin men har ett stort MEN. Där de fogat samman ramen så har de lämnat en springa på två millimeter (cirka), av designsjäl antar jag(?). Markeras i bifogad bild. Det ser INTE snyggt ut och det är ju en riktigt härlig glipa för damm och smuts, skapligt bökig att göra rent.

Då till lucka "Edge Ek" som har kanter av ek och i övrigt ek-fanér. Den här luckan var riktigt snygg och kändes kvalitativ och gedigen. Jag har noga synat IKEA:s Nexus samt Sentens "Holme Ek" och Epoqs Edge var märkbart snyggare tillverkad. Detta gäller i samtliga fall de mindre "smakproven" av lucka som finns i respektive butik.

Här kommer dilemma två om man då väljer Edge framför Shaker. Om man vill ha vitrin så har inte Edge egna vitrinluckor utan där är tanken att man ska ta Shaker och då råkar man ut för glipan! :( Kan köksköp vara mer frustrerande när man sitter på en begränsad budget?

Epoqs bänkskivor (vi lutar åt laminat) och diskhoar var inte särskilt imponerande.

Nu lutar det (för tillfället, det har växlat friskt på sista tiden) åt Epoq Edge i grunden men detaljer från andra håll; bänkskiva, diskho, blandare, belysning, låd- och luckdämpare, osv...
Vad blev det för kök? Precis samma tankar som vi har ni!
 
Har nu varit i kontakt med epoq. fick prata med en jätteotrevlig människa 0 i medmänsklighet hade hon. Först och främst ifrågasatte hon och trodde inte jag kunde mäta och efter att jag sagt att vi vill ha ett mellanrum där så säger hon varför ska ni göra det som ni har det nu. Jag menar vi gör ju om det vi inte trivs med och behåller det vi trivs med. Förstod inte vad hon menade en gång och säger då till mig att det går ju inte att förklara för dig osv

Fick en offert nu, det visade sig ju vara rena glädjekalkylen man gjorde på deras hemsida. Blev 5000 kr till efter allt pålägg så som frakt. Dessutom trodde man ju att allt var inräknat i offerten man skickade till dem då det stod att de räknar efter hand. Så när vi fick offerten så blev man ju först chockad. Skrev till dem angående billigare pris om man köper allt hos dem och får till svar att de redan har billigare priser så de erbjuder inga rabatter.

Har alla råkat ut för detta? Jag menar i alla affärer går det ju att pruta om man ska ha allt från dem. Är alla säljarna så otrevliga? Tacksam för svar. Kalkylen stannade på 30000 kr. Visst ligger Ikea och flera andra kök i samma prisklass?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.