Hej,

Vill börja med att jag är helt okunnig gällande pumpar och ska bli kul att lära sig lite nu, vare sig man vill eller inte.

Jag har en pump av märket Nibe F370.

Mitt problem är att den låter lite i toppen delen av enheten, där fläkten sitter.

Laddar upp två bilder som visar vart och en video där man kan höra ljudet.

Det jag gjort så länge är att jag öppnat upp den översta delen, till min förvåning så har den fylld med vatten, jag tömde ur den och ljudet slutade. Nu ett par veckor senare så har det återigen börjat låta exakt likadant.

Nu är frågan ska det vara vatten där? Eller har något gått sönder?

• Installationshandbok för frånluftsvärmepump Nibe F370, visad med en bild av själva värmepumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över pumpens konstruktion med etiketter på komponenter, inklusive fläkt och kontrollpanel, för enhet av märket Nibe F370.
    Skapa konto
D DZ-Norr skrev:
Nu är frågan ska det vara vatten där? Eller har något gått sönder?
Nej, det ska inte vara vatten där. Vattnet ska ledas bort genom en slang det brukar bli stopp i. Leta upp den och blås rent.

useless useless skrev:
Nej, det ska inte vara vatten där. Vattnet ska ledas bort genom en slang det brukar bli stopp i. Leta upp den och blås rent.
Tack för tydligt och snabbt svar!

Se bild på hur det ser ut, är det här inne slangen ska sitta, den som leder bort vattnet?

• En öppning i en apparat med rör och kablar, möjligt anslutningsställe för avloppsslang som leder bort vatten, visas från insidan.
    Skapa konto

Bästa svaret

D DZ-Norr skrev:
Se bild på hur det ser ut, är det här inne slangen ska sitta, den som leder bort vattnet?
Det är svårt att komma åt slangen från det där hållet. Den mynnar i spillkoppen längst ner till vänster i botten på värmepumpen, så enklast är att lyfta upp änden där och suga med våtdamsugare alternativt blåsa och torka bort klägg som kommer ut upptill.

• Gilla
DZ-Norr
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är svårt att komma åt slangen från det där hållet. Den mynnar i spillkoppen längst ner till vänster i botten på värmepumpen, så enklast är att lyfta upp änden där och suga med våtdamsugare alternativt blåsa och torka bort klägg som kommer ut upptill.
Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.