Elitfönster hävdar att deras 10-årsgaranti inte gäller för sprickor i fönstren.
Utan någon som helst yttre påverkan kom vi i somras ned till en stor spricka i mellanglaset i vårt treglasfönster (byggår 2021) från Elitfönster.
Har behövt kontakta den saktfärdiga entreprenören som i sin tur låter meddela att Elitfönster hävdar att de inte har nån garanti för denna typ av sprickor. (Vad gäller den där garantin för egentligen är ju en berättigad fråga kanske…)
Till saken hör att strax efter inflytt hände samma sak på ett annat fönster, vilket då byttes utan vidare diskussion. Likaså för två grannar som också råkat ut för samma sak.
Men vad är det frågan om? Har aldrig varit med att mellanglas i fönster spricker såhär.
Det har inte varit några seismologiska rörelser, kollade direkt den hemsidan för att utesluta.
Utan någon som helst yttre påverkan kom vi i somras ned till en stor spricka i mellanglaset i vårt treglasfönster (byggår 2021) från Elitfönster.
Har behövt kontakta den saktfärdiga entreprenören som i sin tur låter meddela att Elitfönster hävdar att de inte har nån garanti för denna typ av sprickor. (Vad gäller den där garantin för egentligen är ju en berättigad fråga kanske…)
Till saken hör att strax efter inflytt hände samma sak på ett annat fönster, vilket då byttes utan vidare diskussion. Likaså för två grannar som också råkat ut för samma sak.
Men vad är det frågan om? Har aldrig varit med att mellanglas i fönster spricker såhär.
Det har inte varit några seismologiska rörelser, kollade direkt den hemsidan för att utesluta.
Det man kan fundera här är om du har någon reklamationsrätt gentemot entreprenören.konkludent skrev:
Var du själv byggherre/beställare?
Det var jag, ja.C cpalm skrev:
Får förbereda mig på en omgång med entreprenören som inte anser sig ha ansvar för nåt överhuvudtaget.. kul och smärtfritt det skulle bli med nybygge tänkte vi, men det har det inte alls varit tyvärr. 🥴
Pardon my French, men det är väl en underdrift att säga att Arn är så gott som fullkomligt tandlösa.T tergo skrev:
Deras standardsvar är i mångt och mycket att konsumenten inte visat att felet innebär en påtaglig olägenhet och vips går näringsidkaren fri… då är det nog mer effektivt att dra det som småmål direkt.
Man ska bara hitta kraft till det också.
Mja, tandlösa på så sätt att deras bedömning inte har någon laga kraft, jovisst.konkludent skrev:
Men att påstå att de i stort skulle göra en annan bedömning än vad en domstol hade gjort, nä, var får du det ifrån?
Hur som helst får du ju en kvalificerad juridisk bedömning av ärendet för 150 spänn. Svårslaget enligt min mening.
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 040 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 040 inlägg
Nu har ju jag köpt en totalentreprenad enl abs18, så min motpart är ju den trötta entreprenören.
Det faller på sin egen orimlighet att jag skulle kunnat åsamka sprickor i mellanglaset på ett fast fönster.
Hur byggaren sen hanterar det med sin leverantör är tämligen oväsentligt, dock är det ju intressant hur en leverantör (Elitfönster) kan klappa sig för bröstet och flagga med ”10-årsgaranti” på produkter som uppenbarligen håller halvdan kvalitet. Nåt fel är det ju som gör att deras fönster spricker i mellanglasen, det är ju många fler än bara vårt fall jag hört om.
jag får förstås ta detta med montörer/glasfirmor som vet mer om produkten, men tycker det varit intressant att höra om andra haft den här erfarenhet av Elitfönster eller andra treglas. Är ju rätt osugen på att låta installera samma elände en gång till för dyra pengar. Roligare kan man ha.
Det faller på sin egen orimlighet att jag skulle kunnat åsamka sprickor i mellanglaset på ett fast fönster.
Hur byggaren sen hanterar det med sin leverantör är tämligen oväsentligt, dock är det ju intressant hur en leverantör (Elitfönster) kan klappa sig för bröstet och flagga med ”10-årsgaranti” på produkter som uppenbarligen håller halvdan kvalitet. Nåt fel är det ju som gör att deras fönster spricker i mellanglasen, det är ju många fler än bara vårt fall jag hört om.
jag får förstås ta detta med montörer/glasfirmor som vet mer om produkten, men tycker det varit intressant att höra om andra haft den här erfarenhet av Elitfönster eller andra treglas. Är ju rätt osugen på att låta installera samma elände en gång till för dyra pengar. Roligare kan man ha.
Vill dra mig till minnes något liknande fall som diskuterats här där någon hade flera glaskassetter som drabbats av sprickor på samma sätt, och om jag minns rätt visade det sig att orsaken var en skruv i bågen som dragits in så långt att kanten på glaset fått en liten skada.konkludent skrev:
Så kan vara en idé att undersöka bågen där sprickan sitter. Skulle påstå att glas inte spricker så där om det inte finns någon skada på glasets kant eller att glaset sitter i spänn.
Tack, bra input, det får vi kolla upp (med hjälp av fackman..)C cpalm skrev:Vill dra mig till minnes något liknande fall som diskuterats här där någon hade flera glaskassetter som drabbats av sprickor på samma sätt, och om jag minns rätt visade det sig att orsaken var en skruv i bågen som dragits in så långt att kanten på glaset fått en liten skada.
Så kan vara en idé att undersöka bågen där sprickan sitter. Skulle påstå att glas inte spricker så där om det inte finns någon skada på glasets kant eller att glaset sitter i spänn.
Klicka här för att svara