393 läst ·
3 svar
393 läst
3 svar
Golvvärme push
Fråga till Vvs-kunniga.
Håller på med utbyggnad. 30kvm med platta och ingjuten golvvärme. Rörisen har satt fördelningsskåp med push. Ser att det är en cirk-pump i skåpet med anslutningskabel.
Övriga huset har vattenburna radiatorer.
Nu till frågan - ska denna pump på något vis synkas med övriga systemets styrning, eller ska den enbart ha en matning från elcentralen så den går konstant?
Och anslutningskabeln till pumpen är inte en vanlig stickpropp (schuko), den ser ut som en strömkabel till datorer.. vad för elmatning brukar krävas till dessa skåp helt enkelt?
Håller på med utbyggnad. 30kvm med platta och ingjuten golvvärme. Rörisen har satt fördelningsskåp med push. Ser att det är en cirk-pump i skåpet med anslutningskabel.
Övriga huset har vattenburna radiatorer.
Nu till frågan - ska denna pump på något vis synkas med övriga systemets styrning, eller ska den enbart ha en matning från elcentralen så den går konstant?
Och anslutningskabeln till pumpen är inte en vanlig stickpropp (schuko), den ser ut som en strömkabel till datorer.. vad för elmatning brukar krävas till dessa skåp helt enkelt?
Tack för bra svar 👍Demmpa skrev:
Det jag funderar på är vad jag ska dra fram för anslutningspunkt.
Vid elinstallation är det viktigt att följa tillverkarens anvisning, och i det här fallet är det ju en färdig kontakt att ansluta. Hur brukar man göra i dessa skåp?
Fimpa kontakten och sätta arbetsbrytare eller dosa i skåpet? Eller finns det färdiga uttag att montera? Eller sätter man vanligt uttag plus adapter i skåpet?
Många frågor 🙂
Bästa svaret
Vi har vanligt utanpåliggande tvåvägsuttag i golvvärmeskåpet, våra gv-cirkulationspumpar har "fast" anslutningskabel med lös ände som vi satte stickkontakt på.
Matningen till skåpen togs från respektive rum som golvvärmen skulle användas i.
Matningen till skåpen togs från respektive rum som golvvärmen skulle användas i.
Klicka här för att svara