Jag funderar starkt på att leasa Husqvarnas Robotgräsklippare modell 430x NERA. Min tomt är på ca 2000kvm. Idag anlitar jag grannen till att klippa men är trött på tjatet och dessutom behöver min gräsmatta klippas betydligt oftare. Är också trött på att klampa runt i högt gräs mm. Först var jag inne på någon av Gardenas modeller då jag har investerat i några produkter från Smart-serien gällande bevattning. Men har förstått att ifall man är ute efter kvalitet och prestanda borde jag kanske skaffa en Husqvarna. Lägger stort värde av service också kan tilläggas.
Någon som har erfarenhet av leasing?

Vad kostar leasingen?

• Gilla
D Girl
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad kostar leasingen?
Det är 1.288 kr varje månad i 60 månader. 3 månader fria.
Det ingår en massa som service byte av bladen försäkring och vinterförvaring (dom hämtar och lämnar också).

• Wow
13th Marine
  • Laddar…
D Girl D Girl skrev:
Det ingår en massa som service byte av bladen försäkring och vinterförvaring (dom hämtar och lämnar också).
Överväger du alltså att leasa en produkt (som kostar 41.500:- enligt Prisjakt) till en totalkostnad av 78.000:- istället?

Det är en mycket dålig idé.

EDIT: Ur en ekonomisk synpunkt alltså. Det finns så mycket bättre alternativ om du vill dela upp betalningen.

• Gilla
Du och 19till och 4 till
  • Laddar…
D Girl D Girl skrev:
Låter dyrt!
Årlig service ingår men du behöver stå för slitdelar under säsongen. Blad bör bytas minst 1 gång/mån (det får du göra själv) och tvätt av den oftare. De blir ganska smutsiga fort.

Lista över tjänster för underhåll och service av en maskin, inklusive installation, årligt underhåll, reparationer och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
D Girl
  • Laddar…
Jag har kollat lite klipp på Youtube om modellen för att lära mig mer om hur den fungerar. Det kanske blir bättre som Festlund skriver att köpa loss den istället och fixa och dona själv? Klart man tänker på den ekonomiska biten också. Från början nappade jag på ett flygblad från en lokal firma som är återförsäljare för Husqvarna. De har gjort hembesök. Priset i flygbladet avser såklart en mindre gräsyta och billigare modell (från 439:-/månad).

F Festlund skrev:
Överväger du alltså att leasa en produkt (som kostar 41.500:- enligt Prisjakt) till en totalkostnad av 78.000:- istället?

Det är en mycket dålig idé.

EDIT: Ur en ekonomisk synpunkt alltså. Det finns så mycket bättre alternativ om du vill dela upp betalningen.
Dessutom skall den väl lämnas tillbaka efter tiden alternativt köpas ut för en okänd summa.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J Jakpou skrev:
Dessutom skall den väl lämnas tillbaka efter tiden alternativt köpas ut för en okänd summa.
En jättebra kommentar för så långt tänkte jag inte riktigt. Antar det annars skulle det ju vara en fördel och att de skriver ut det i reklambladet.

D Girl D Girl skrev:
En jättebra kommentar för så långt tänkte jag inte riktigt. Antar det annars skulle det ju vara en fördel och att de skriver ut det i reklambladet.
Den skall lämnas tillbaka. Vilket gör detta leasingupplägg riktigt dyrt.

• Gilla
D Girl
  • Laddar…

Bästa svaret

D Girl D Girl skrev:
Jag har kollat lite klipp på Youtube om modellen för att lära mig mer om hur den fungerar. Det kanske blir bättre som Festlund skriver att köpa loss den istället och fixa och dona själv? Klart man tänker på den ekonomiska biten också. Från början nappade jag på ett flygblad från en lokal firma som är återförsäljare för Husqvarna. De har gjort hembesök. Priset i flygbladet avser såklart en mindre gräsyta och billigare modell (från 439:-/månad).
Köp loss och ordna själv. Köper du en med slinglöst system (Nera) så ordnar du allt med telefonen i appen.

Jag var snål förra året och köpte en ”vanlig” med slinga så jag fick ägna två dagar åt att gräva ned den då jag inte ville bara spika kabeln.

Mervärdet utöver installationstjänsten ser jag som ringa så om du inte vill göra installationen själv så gör ÅF den till kostnad. Men leasa inte, det blir inte alls förmånligt.

• Gilla
D Girl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.