Byggahus.se
Hej försöker här med en fråga som jag inte fått något svar på...

Hur mycket svikt är godtagbart i ett nybyggt hus samt hur mäter man det?

( Vi har svikt på övervåningen och golvet buktar upp och knarrar på vissa ställen. Vi hade personer här från Roxistenhus som sa att någonting ( de hade inte namnet på det) med 3 mm var ok enligt hus ama, och de mätte med en rätskiva och tryckte ned skivan... Intressant att veta hur man ska gå till väga för att mäta svikt i golv, vi tror nämligen inte att de gjorde rätt. )
 
Jag vet inte hur man mäter svikt i ett golv, eller OM man mäter det.

Ett nylagt golv skall naturligtvis varken svikta, bukta eller knarra.

KLAGA!
 
Naturligtvis har vi klagat, därav mätningen...
 
Tyvärr hjälper den tråden inte mycket, jag har läst den tidigare, men tack i alla fall. Där är olika bud hur mycket belastning som är godkänd. Vilken gäller och var kan man läsa om det?
Vårt golv består av spånplattor med infrästa spår för golvvärme (vi har golvvärme även på övervåningen). Vi har kollat med leverantören av spånplattorna och de ska klara av avståndet vi har mellan takstolarna/extra tvärbrädorna cc600).
Kan berätta att det har bildats 9 mm glapp mellan golv och golvlist på vissa ställen på övervåningen, parketten är upphöjd på vissa ställen och andra är det svackor. Det låter hemskt i vissa rum när man går, det hörs i hela väggen...
Nu är byggföretaget medveten om att det är ett fel, men jag vill ha lite mer kött på benen som säger hur mycket som är acceptabelt...
Nedan visar hur något krymt/torkat ut...
 
  • PICT2837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.