Byggahus.se
Alla dessa val....

Ska bygga nytt, välisolerat, tätt hus.
Jag har pollenallergi och kommande småttingar har tyvärr stor risk att drabbas om man ska tro statistiken.
Mycket talar för en flvp-lösning men frågan är då tilluft genom ventiler i väggarna eller i kanaler?

Har talat med Fresh och Liljengrens angående tilluftventiller i vägg. Den ena firman har pollenfilter, den andra säger att vi har inte pollenfilter men konkurrentens pollenfilter släpper å andra sidan inte genom någon luft.

Någon säger att tilluftkanaler är värre än Anthrax island, andra säger att det är det enda säkra sättet att filtrera luften.
(Varför skulle man dessutom bygga energitätt för att sedan perforera klimatskalet med hålsåg på typ tio ställen?)

Med tilluftkanaler med ett centralt styrdon har man ETT pollentätt filter att byta, i annat fall har man SEX till TIO filter att byta. Bytet gör man gärna före pollensäsongen.

TILL SAKEN:
Finns det någon på detta forum med frånluftvärmepump (lågoddsare), med pollenallergiker i familjen (medelhöga odds) som kan berätta om hur just eran anläggning funkar (lågoddsare igen)?
Hur mår ni när björken yr eller när gräsklipparknattret fyller nejden?
Och framför allt; på vilket sätt tar ni in uteluften och hur filtrerar ni den?

OBS! Detta inlägg finns också på värmepumpsforum.com. Baserat på klientelet på de olika forumen väntar jag mig bra svar på bägge ställena men med lite olika vinkel, därför denna "korspostning".
Admin får gärna kommentera detta, men hör av dig innan du kastar en ev. tråd.
 
Om du skall ha tilluft i kanaler så kanske du skall ha en värmeväxlare (FTX), istället för flvp.

Tilluftventiler genomväggen med bra filter... kolla kostnaden.
Pollen/allergifilter brukar vara F7. Jag tror Fresh flimmer filter är F7. Annars brukar nog filter-genomvägg vara sämre. Jag såg att det fanns fina filter för sådana ventiler där filtren var en tunn matta, borde nog bli igensatt väldigt snabbt (det är nog sådana som den ena av dom du pratat med avser).

Ett centralt intag av luft som filtreras ger bättre/enklare möjlighet till bättre filter och eventuellt framtida byte av filter. I ett FTX aggregat så brukar det (p.g.a. tryckfall) vara svårt att montera extra fina filter. Satsa på en extern filter låda (stor). Tänk på att om den sitter innan värmeväxlaren (vilket den måste om du kör utan filter i värmeväxlaren) så måste lådan vara kondensisolerad. Om du hittar ett FTX med stort filter, så behövs ingen extern låda.

Om du tänker ta till med mycket fina filter så måste förfilter användas. Går nog bra utan förfilter upp till F9.

Jag tror det är bättre att byta filter efter pollensäsongen, så slipper man köra med massa pollen i filtren i ett år.
 
Heru aggregat har F7 filter (pollen) för till och från luft

jag har dessutom installerat en FLK låda med G3 filter för att ta hand om insekter mm - det filtret är mycket billigare och kan bytas oftare så att F7 filtret inte sätts igen så snabbt.

jag har också sett en stor låda med kolfilter + tvättbart metallfilter + "elektrostatisk" (fel ord) för rengöring av tillluft efter FTX - kostade ca 5000kr tror jag kommer dock inte ihåg vart jag sett det.

För den väldigt allergiske kanske det är vettiga pengar.
 
  • Gilla
TNN och 1 till
  • Laddar…
FTX är både mycket dyrare att installera och ger en sämre nettoenergibesparing per år eftersom kompressor saknas. Min bedömning är att FTX kostar mer än det smakar (även om det ger bättre komfort) och av denna anledning valde jag FLVP med FRESH-ventiler med pollenfilter (+ ljudisolering och kallrasskydd) trots att jag är pollenallergiker. Har dock ännu ej testat det själv eftersom huset inte är klart.

Skulle det vara besvärligt under 2-3 månader per år så är antihistaminer på Apoteket mycket billigare ändå :)
 
Snailman
Ja nu finns det ju pollenallergiker av olika slag, jag tar både nässprej (kortison) och tabletter och ögondroppar, men inte är de särskilt effektiva, har ftx idag med elfi filter, tyvärrr är det lite knasigt utformat, så filteret sitter där luften gått ett varv i huset redan...

Jag är huvudsakligen björkpollenallergiker, och skulle jag resa i en bil 20mil utan pollenfilter så får jag snyta mig oavbrutet i tre dar sen (varje sig jag medicinerat eller inte)

Stannar jag inomhus märker jag inte av det (det gör jag om jag tex öppnar fönster), jag får symptom efter att tex cykla några km till jobbet och så, gär jag ut och solar så får jag ta det en halvtimma i taget epp par gånger om dagen för att inte få pollenöverdos.

och det är lite mer än 3 månader, vide kan ju börja väldigt tidigt och gråbo är ju i slutet av sommaren, så det känns mer som ett halvår...

jag tänker ha ftx i kommande hus med ett elfi filter, jag kan ju säga att när man rengör filtret så är det rätt mycket jox som fastnat i det...

skulle jag hellre vilja ha ventiler i väggarna i framtiden så är det ju bara att ta upp hål, skulle jag däremot vilja ha ftx utan att ha haft det från början så är det ju ett stort problem att installera i efterhand.
 
Självklart får man utgå efter graden av varje individs allergi. Osäkerheten för vad barnen kommer att utveckla är en viktig faktor att ta med i bedömningen. Snailmans allergi är ändå rätt kraftig (ursäkta diagnosen - yrkesskada, testat hyposensibilisering?) och då kan jag förstå valet av FTX. Själv kunde jag inte motivera kostnaden och eftersom pollenfiltrena i ventilerna sägs vara effektiva valde jag den lösningen.
 
Snailman
Det är inte så lätt att testa hyposensibilisering då jag inte lyckats få någon vårdcentralläkare med på noterna, så det är många år sen jag slutade fråga om det...

Men det finns gånger då jag fundrat på att flytta utomlands till nåt land utan björkar:D

jag räknar inte med så stora extrakostnader för ftx, då jag gör arbetet själv, så det är lättare för mig att välja det.
 
Kan du inte slå in kopparspik i alla områdets björkar istället? ;)

För mig skulle FTX kosta 29000 extra...tänkt om man vore lite händigare! Då skulle jag också ha FTX.
 
Jag blev allergisk till pollen förra året sad.gif
Vi har fresh flimmerfilter i våra väggar och jag ringde Fresh för att fråga vad dom täcker. Pollenfilter är det absolut bästa, men jag provade och byta till nya filter (ca 2 år gamla) och blev av med symptomen. Ska byta igen så fort jag märker att att ögonen rinner..
Så börja med att prova att byta filter...
Mina flimmerfilter köte jag ifrån www.snclimateservice.se. Det var det billigaste jag hittade...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.