Byggahus.se
Ventilationen i vår lägenhet måste uppgraderas. Huset har självdrag, vår BRF-lgh är 38 kvm med frånluftsventil i sovrum och bad.
Kök: Kolfilterfläktens frånluft har letts i spirorör genom vägg till frånluftgallret i badrummet vilket enl OVK måste ändras.
Ny lösning: Frånluft från köksfläkten kommer nu släppas ut vid kökstaket och spridas i våra 38m2.
Min fråga: Ät det klokt att sätta en ventil i det befintliga hålet mellan kök och bad?
Min tanke med detta är att ta hjälp av frånluftskanalen i badrummet, då sovrummets frånluftsventil ligger längst bort i lgh.
 
  • Stort hål i ett vitt hörn av en byggnad visar isolering och inre strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrummet bör ha tilluft, bad och kök frånluft.

Jag skulle sätta igen hålet, putsa och måla väggen/väggarna.
 
  • Gilla
Palleen och 1 till
  • Laddar…
Finns det bara kolfilterfläkt får man acceptera det. Det brukar inte vara tillåtet att trycka ut spisoset i någon ventilationskanal eftersom det riskerar att hamna hos grannarna.
 
  • Gilla
Palleen och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sovrummet bör ha tilluft, bad och kök frånluft.

Jag skulle sätta igen hålet, putsa och måla väggen/väggarna.
Dilemmat är att köket (flyttat sen många år) inte har annan frånluft än den bortom vardagsrum längst bort i sovrum (tidigare köket som ibland har dörren stängd)
 
C
Kolfilterfläkt eller inte så måste det finnas en imkanal, "riktig frånluft", i anslutning till spisen om det skall vara godkänt. Överluft till badrummet lär knappast få tummen upp.

Om imkanalen är dedikerad och dokumenterat tät går det i sig bra att sätta dit en tryckande fläkt, men ventilationsfirmorna är ibland lite avigt inställda till fläktar i självdragssystem. Det orsakar lätt baksug i frånluften.
 
  • Gilla
Palleen
  • Laddar…
Dra fram en kanal från sovrummet till köket i närheten av fläkten. Sovrum ska som sagt enbart ha tilluft/frisk luft in.
 
  • Gilla
Palleen
  • Laddar…
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sovrum ska som sagt enbart ha tilluft/frisk luft in.
Ska och ska - med självdrag är det mer regel än undantag att det finns frånluft även i sovrum.
 
  • Gilla
Palleen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ska och ska - med självdrag är det mer regel än undantag att det finns frånluft även i sovrum.
Jag har svårt att se att en OVK godkänns med nuvarande upplägg, om TS lämnar frånluftsventilen i sovrummet utan tilluft. Övrigt kan diskuteras vid ett annat tillfälle.
 
  • Gilla
Palleen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ska och ska - med självdrag är det mer regel än undantag att det finns frånluft även i sovrum.
Tack alla, för bra dialog! Kika på planritningen. Har markerat frånluftskanalerna m små pilar. Känns så klart lite avigt att släppa in ”överluft” från köket in i sovrummet (dvs ursprungliga köket). Så förstår ni genvägen att lämna överluft, utan tryck från fläkt, den kortaste biten. Men om OVK inte godkänner funkar det ju inte :-|
 
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har svårt att se att en OVK godkänns med nuvarande upplägg, om TS lämnar frånluftsventilen i sovrummet utan tilluft.
Utan tilluft i sovrummet blir det inte godkänt oavsett frånluftens vara eller icke vara.
 
P Palleen skrev:
Tack alla, för bra dialog! Kika på planritningen. Har markerat frånluftskanalerna m små pilar. Känns så klart lite avigt att släppa in ”överluft” från köket in i sovrummet (dvs ursprungliga köket). Så förstår ni genvägen att lämna överluft, utan tryck från fläkt, den kortaste biten. Men om OVK inte godkänner funkar det ju inte :-|
 
  • Planritning av en lägenhet med vardagsrum, sovrum, kök, badrum och klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Miss i info: tilluft finns såväl i vardagsrum som sovrum.
 
BirgitS
Det ser ut som att det behövs en kanal från frånluftskanalen i sovrummet som går förbi badrummet och sen genom väggen in i köket, där ventilen sätts..
 
  • Gilla
Palleen och 1 till
  • Laddar…
Typ såhär, regla och bygg in.
Upplyst, oavslutat ventilationsschakt med träram, ventilationsrör, delvis putsad vägg och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Palleen och 1 till
  • Laddar…
Ja, så får det nog bli. Tack för fotot!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.