Byggahus.se
Jag köpte en luftvärmepump från Polarpumpen, i samarbete med Ikea, som installerades under september föregående år i vårt gästhus. Vi hyr ut detta hus, och vår förra hyresgäst hade en tendens att stänga av pumpen och istället använda direktverkande el-element. Nyligen har vår nya hyresgäst rapporterat att luftvärmepumpen ger ifrån sig störande ljud, såsom gnissel och skärande ljud. Detta föranleder mig att tro att anledningen till att den förra hyresgästan stängde av pumpen, var missljud, även om detta inte kommunicerats till oss. Bekräftade själv dessa missljud, och efter att ha kontaktat Polarpumpen skickades en reparationsfirma ut. De kunde inte "identifiera något missljud" och meddelade att de skulle fakturera oss 4000 SEK för besöket.

Vi har fått nya videobevis från hyresgästen, som skickats vidare till Polarpumpen.De har svarat, och menar att då trycket expanderar vid värmedrift så låter det mer under värmeläge än i kyldrift. De menar att nedanstående är ett exempel på missljud, och eftersom vår luftvärmepump inte låter så, så kan det inte klassifieras som missljud. Nedanstående video:

I vårt huvudhus har vi också en luftvärmepump, men dess ljud är mer av ett blåsande karaktär, inte gnisslande och skärande som i gästhuset. Det påverkar verkligen trivseln i huset.
Jag undrar nu vad ni skulle rekommendera i denna situation?

Jag bifogar en video av ljudet. (Min video är mörkare, och med ett mindre starkt gnisslande än videon som Polarpumpen skickade)
 
Redigerat:
  • Gilla
lars Evers
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Menar Polarpumpen att ljudet i första videon är normalt råder jag dig att aldrig mer handla där.

Det är ett uppenbart allvarligt fel där troligen fläkten kärvar, har lagerfel, tar emot någonstans internt, men kan vara något annat också. Det är i vilket fall helt onormalt och ett solklart reklamerbart fel. Ger de sig inte får du ta det till ARN.
Första videon är ett exempel på det som är fel enligt polarhunden. Varför man nu skickar ut något sådant…

2a filmen är TS pump.
 
D Dr Benz skrev:
Första videon är ett exempel på det som är fel enligt polarhunden. Varför man nu skickar ut något sådant…

2a filmen är TS pump.
Redigerade inlägg så det skulle bli lite mer tydligt
 
MultiMan
Jag hör inget gnissel och skärande ljud i video 2, men köper å andra sidan aldrig någonting som Samsung tillverkar då jag tycker deras kvalitet är oftast väldigt tveksam gällande allt från mobiltelefoner, TV-apparater till tvättmaskiner. Min erfarenhet under flera årtioenden.

Det enda som roterar i innerdelen är trumfläkten, så det är väl troligast att något lager inte är friskt, eller att fläkten sitter snett och tar emot något. Men, som sagt, jag kan inte höra något särskilt onormalt, dock har ljudet först gått via din telefon, till min dator och sedan mitt ljudsystem, så det kanske försvunnit på vägen. En rekommendation är att ta ljudet närmare apparaten.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hör inget gnissel och skärande ljud i video 2, men köper å andra sidan aldrig någonting som Samsung tillverkar då jag tycker deras kvalitet är oftast väldigt tveksam gällande allt från mobiltelefoner, TV-apparater till tvättmaskiner. Min erfarenhet under flera årtioenden.
Tänkte skriva ung samma. Förutom att dom absolut kan göra TV-apparater.
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Hör det tydligt i mina hörlurar, men de är också rätt bra. Ber om en ny video. Ska också fixa en decibelmätare så vi kan kolla om ljudet är inom gränsvärden från tillverkare.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
MultiMan
D Dr Benz skrev:
Tänkte skriva ung samma. Förutom att dom absolut kan göra TV-apparater.
Samsung kan göra många saker som är bra nya, problemet för mig är att de inte håller som förväntat.
 
Ingen som reagerar på 4000 spänn för ett besök !!!
Tar IKEA hälften eller hur kan det vara så sjukt dyrt att lyssna på en innerdel.
 
A
samsungs starka sida är långt ifrån värmepumpar och i kombination med IKEA kan det aldrig bli rätt
 
Samsung har haft problem med sina fläktmotorer länge, de börjar ge missljud innan de är ett år gamla, förmodligen kinesium i deras lager. Riktiga skräpgrejer!
Nä llvp finns bara mitsubishi för min del!
 
  • Älska
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
D Dr Benz skrev:
Tänkte skriva ung samma. Förutom att dom absolut kan göra TV-apparater.
Dagens annons måste gör dig sugen:

Reklambild för Samsung 110-tums Micro LED Smart-TV, pris 1499999, 120 Hz panel, vibranta färger, år 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


😅
 
  • Haha
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.