Byggahus.se
Jag behöver lite hjälp för att höra hur andra gör i liknande ärenden.

I vårt kontrakt står bl.a. följande:
"Säkerhet från entreprenören utgörs av bankgaranti på 75 000kr i 2 år efter godkänd slutbesiktning"

Enligt banken menar de att det är entreprenören som ska ha denna, som säkerhet för mig.
Men enligt entreprenören vill de istället lösa det genom att vi :confused: fixar denna bankgaranti. Visseligen innebär det att vi nu betalar kontraktssumman minus 75000kr. Men vad är brukligt i detta?

Och vad är dessa pengar egentligen till för? Garanti för vaddå? Är det att entreprenören ska ha intresse av vårt bygge intill 2-årsbesiktning?
Och vad skulle hända om han går i konkurs? Får jag då behålla dessa pengar själv?

Jag fattar ingenting...och jag förstår inte heller vilken av lösningarna som är bäst för mig. Att betala hela entreprenörssumman nu och propsa på att han ska fixa garantin, eller att jag håller inne dessa pengar och kanske får behålla dem?

HJÄLP!
 
Jag tolkar ditt citat från kontraktet som att entreprenören skall lämna en bankgaranti till dig som säkerhet för att entreprenören kan fullgöra sina åtagande under garantitiden. Till exempel åtgärda fel som framträder under garantitiden. Det är mycket ovanligt med sådana garantier i konsumenentreprenader.
Jag förutsätter även att banken har ställt ut garantin och att den innebär att banken går i borgen för detta belopp såsom för egen skuld för entreprenörens fullgörande av sitt ansvar under garantitiden samt att du fått själva handlingen.

Vill nu entreprenören att denna säkerhet skall slopas och du får innehålla samma belopp (75 000 kr) av kontraktssumman så blir detta ekonomiskt sett samma sak. Du skall dock begära skriftligt besked från entreprenören att du får innehålla beloppet under garantitiden och att ränta inte skall löpa under tiden.

Skulle entreprenören gå i konkurs får du inte behålla alla pengarna. Dessa kommer konkursförvaltaren att kräva åter, med avdrag för vad det kostar att åtgärda eventuella fel som framträtt under garantitiden. Detta oavsett om du har en bankgaranti eller ett innehållet belopp. Naturligtvis kan konkursförvaltaren åtgärda men detta är mindre vanligt. Han vill säkert bli av med ärendet på snabbaste och smidigaste sätt. d.v.s. en ekonomisk reglering.

Innan garantitiden går ut skall du begära en garantibesiktning (betalas normalt av beställaren). Om inte entreprenören åtgärdar de fel som då noteras inom den tid som kommer att anges i protokollet (normalt två månader) kan du använda så mycket som erfordras av de innehållna/garanterade pengarna för att låta annan entreprenör åtgärda felen.
Utgörs säkerheten av bankgarantin skall banken betala dig vad det kostat, utgörs den av de innehållna pengarna skall du betala återstående belopp till entreprenören.
 
Tack för svaret.
Känns lite konstigt när du säger att sådan garanti är ovanlig i konsumententreprenader. Genast kommer ju frågor som; varför min byggare vill att sådan ska finnas? Finns det någonting bra i det som byggare? Allt annat som han gör är nämligen så långt ifrån "bra" som möjligt. Verkar konstigt om vi plötsligt har någonting som är till vår fördel!

Du skriver: att om det finns bankgaranti ska banken betala mig vad det kostat, om det är innehållna pengar ska jag betala restbelopp till entreprenören. I mitt fall antar jag att min entreprenör vill att jag ska ha en bankgaranti. Men är denna inte förenad med kostnader? Och ska jag i så fall stå för dessa kostnader?

Lite konstigt verkar hela alltet. Jag hoppades att det var mer vanligt att man gjorde på detta vis, men det verkar inte vara knappt några som känner igen denna procedur. Ska ta upp det med byggaren imorgon, hur han egentligen tänkt sig det hela.

Tack ändå för ditt svar!
 
Ja ,man kan med fog fråga sig varför entreprenören vill ställa en garanti under garantitiden.
Det finns inget i konsumentbestämmelserna ABS 05 eller konsumenttjänstlagen som kräver detta. Däremot finns det i bestämmelserna för entreprenader mellan näringsidkare, AB 04 och ABT 94/06 sådana bestämmelser. Kanske är entreprenören van vid dessa bestämmelser.

Att ställa ut en bankgaranti tar banken betalt för. Olika beroende på hur solid entreprenören är och vilken motsäkerhet han kan ställa. Denna kostnad skall naturligtvis entreprenören stå för. Alltså absolut inte du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.