Hej, bin flyttade in på vår vind i somras och byggde bo. De har käkat en hel del på takstolsbjälkarna. Vad kan jag använda för att laga detta? Bärigheten tror jag inte har blivit påverkad nämnvärt, men skulle ändå gärna vilja ha något som smälter ihop med träet och förstärker det, om det finns? Kemiskt trä, träspackel? Bjälkarna är över 100 år gamla (om det spelar någon roll).
 
Bilder? Är du säker på att det är bin och inte getingar?
 
Bild på skadorna?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bilder? Är du säker på att det är bin och inte getingar?
Sorry, getingar menar jag! Ska fixa bilder..
 
F fribygg skrev:
Bild på skadorna?
Trästödbjälke installerad intill skadad takbjälke i ett mörkt vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är den värst åtgångna bjälken.
 
Det där är varken bil eller getingar. Det har varit larver där under barken för över 100år sedan.
 
  • Gilla
Du och 19till och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag kan inte heller se något som har med bi eller getingar att göra. Det ser inte ens ut att vara några angrepp som har betydelse för bärigheten utan endast sådana larver som äter precis under barken när virket var nyligen fällt. Ser du många ovala ingångshål som gångar in i virket, då är det potentiellt farligt, men går att behandla om angreppet inte gått för långt.
 
Det där skulle jag inte skylla på getingar. Det är snarare någon annan sorts trägnagare eller så. Har du sett att gångarna och trämjölet från dem kommit till nu, eller är det ett mycket äldre angrepp? När dessa små odjur går på dött trä är det nästan alltid för att träet redan är skadat av fukt, röta eller svamp. De kan också gå på levande träd, den omtalade granbarkborren och dess släktingar är exempel på baggar som gör så.

I vilket fall som helst bör inte isoleringen ligga direkt mot råsponten i yttertaket (tror jag att det är vi ser), det bör vara en luftspalt emellan.
 
  • Gilla
Tobyk_75
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det där skulle jag inte skylla på getingar. Det är snarare någon annan sorts trägnagare eller så. Har du sett att gångarna och trämjölet från dem kommit till nu, eller är det ett mycket äldre angrepp? När dessa små odjur går på dött trä är det nästan alltid för att träet redan är skadat av fukt, röta eller svamp. De kan också gå på levande träd, den omtalade granbarkborren och dess släktingar är exempel på baggar som gör så.

I vilket fall som helst bör inte isoleringen ligga direkt mot råsponten i yttertaket (tror jag att det är vi ser), det bör vara en luftspalt emellan.
Intressant, jag var uppe och tog bort getingboet och tog bara för givet att det var dom som käkat – var skulle de annars få sitt byggnadsmaterial ifrån? Träet på dessa tuggade balkar är också ljusare än övriga, vilket även det fick mig att tro att det nyligen hänt. Hur ser ni att det inte är getingar, har de annat ätmönster? :)
Hursomhelst hade det kanske hjälpt att måla balkarna för att undvika framtida angrepp?

PS. Isoleringen ligger på innertaket, borde väl vara ok?
 
MultiMan
De kan eventuellt tuggat lite på ytan för att få träfiber till boet, men inget som har någon betydelse för bärigheten. Getingar eller bin äter inte på djupet.
 
  • Gilla
Tobyk_75 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det är en rundstock så är det en ren kärnträbit och lite sprucken, ingen bräda från ytveden. Är oerhört stark. Det är en liten bagge som lägger ägg under barken och larverna gnager där. Sen när barken släpper så försvinner dom och kommer inte tillbaka. Finns sådana om man ska kalla det angrepp på i princip allt vad stock heter med barken kvar på och används i bjälklag.
 
  • Gilla
Tobyk_75 och 1 till
  • Laddar…
T Tobyk_75 skrev:
Hursomhelst hade det kanske hjälpt att måla balkarna för att undvika framtida angrepp?
Finns ungefär noll risk för angrepp där så länge du inte har någon skada på träet av andra skäl (typ vattenläcka från taket)
Större risk att målning är potentiellt dåligt om du använder fel färg i ett gammalt hus som är konstruerat för att andas.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Stort tack alla för svaren!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.