Byggahus.se
M Markarbetaren skrev:
Generellt så är det faktist så att om du inte har skottat och en "beesökare" ramlar så kan du få betala skadestånd.
Lagen om skydd mot olyckor finns, men i just den benämningen gäller den väl främst brandskydd.
Din tolkning av CE och försumlighet är något som just en domstol får avgöra. CE-märkning ger ju inte dig per definition friskriven från ansvar.

En robotgräsklippare kontra grannens barn tror jag är relativt säker. Ett barn som är såpass till ålder att man leker utan vuxens överseende kan i mina ögon lika gärna kliva ut i gatan och bli överkörd av en CE-märkt bil, då är det föräldrarnas försumlighet som är orsaken då barnet inte förstår faran.

Nu är säkert alla robotklippare olika, min egna har knivdisken 30cm från fronten så den har nog svårt att klippa av några tår på ett barn om dom inte har storlek 55 på skor möjligtvis. Katten har den försökt flytta på ett par gånger men vänder innan han orkat resa sig upp.
Det roliga är att jag känner mig säkrare att man kommer undan om barnet trillar ner från trädet.
 
  • Gilla
electroluxaren och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Generellt så är det faktist så att om du inte har skottat och en "beesökare" ramlar så kan du få betala skadestånd.
Det här vore rätt intressant om du kan backa upp, med något rättsfall eller liknande.
För jag tror inte på det för 5 öre
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Generellt så är det faktist så att om du inte har skottat och en "beesökare" ramlar så kan du få betala skadestånd.

Har du tillgång till Google, eller någon annan sökmotor?
Sök på "kvalificerat obehörig besökare"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Generellt så är det faktist så att om du inte har skottat och en "beesökare" ramlar så kan du få betala skadestånd.
Lagen om skydd mot olyckor finns, men i just den benämningen gäller den väl främst brandskydd.
Din tolkning av CE och försumlighet är något som just en domstol får avgöra. CE-märkning ger ju inte dig per definition friskriven från ansvar.

En robotgräsklippare kontra grannens barn tror jag är relativt säker. Ett barn som är såpass till ålder att man leker utan vuxens överseende kan i mina ögon lika gärna kliva ut i gatan och bli överkörd av en CE-märkt bil, då är det föräldrarnas försumlighet som är orsaken då barnet inte förstår faran.

Nu är säkert alla robotklippare olika, min egna har knivdisken 30cm från fronten så den har nog svårt att klippa av några tår på ett barn om dom inte har storlek 55 på skor möjligtvis. Katten har den försökt flytta på ett par gånger men vänder innan han orkat resa sig upp.
Du vet inte mycket om CE-märkning rent generellt eller hur? Rätt risiga skott från höften här.

Sannolikheten för att skada sig på en CE-märkt robotklippare om man är någorlunda vid medvetande är rätt nära noll. Sannolikheten att bli påkörd av en CE-märkt bil är noll.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag hade åtminstone sett till att tomten är ordentligt inhägnad och bara kört maskinen när jag var hemma.
Du måste tillhöra en väldigt liten minoritet av robotägarna. Tror att väldigt få är så säkerhetsorienterade. Men är det rimligt? :thinking:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Var skall vi dra gränsen ni som anser att man inte skall köra robotklipparen om det inte är på inhängnat område och under övervakning?
Ska jag såga av alla grenar i träden eftersom det finns möjlighet att klättra upp och ramla ner? Ska jag ta bort alla stenar där man skulle kunna ramla och slå i huvudet? Verktyg som står i förrådet, måste jag se till att alltid ha dörren låst så ingen kommer åt dom? Är själva grejen att det är något som rör sig av sig självt som är problemet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi har ju produktansvarslagen: Produktansvarslag (1992:18) Svensk författningssamling 1992:1992:18 t.o.m. SFS 2022:263 - Riksdagen
Där står det att tillverkaren är ansvarig om det finns en säkerhetsbrist i produkten. Det handlar även om hur produkten är marknadsförd och hur den är tänkt att användas.

Om en gräsklippare marknadsförs att den kan gå hela dagarna utan övervakning, så förutsätter jag att den är säker under detta användande. Det ingår att både djur och barn kan tänkas komma in i trädgården.
Då skall maskinen hantera detta, annars har den en säkerhetsbrist.
Om det skulle uppstå en skada, så är det hela kedjan från den som sålt maskinen ända till tillverkaren som är solidariskt ansvariga, och kan dömas att betala ekonomiskt skadestånd.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Hur är det med läsförståelsen?
 
  • Gilla
electroluxaren och 1 till
  • Laddar…
M
H Hybro skrev:
Vad kostar en massakrerad stortå?
Kan telingen bli hockeyspelare med en sån?
Är ungen så långsam att den inte hinner ifrån en robotklippare så är en idrottskarriär inte att tänka på ändå!
 
  • Haha
  • Gilla
miccet och 20 till
  • Laddar…
M
F fsn skrev:
Du vet inte mycket om CE-märkning rent generellt eller hur? Rätt risiga skott från höften här.

Sannolikheten för att skada sig på en CE-märkt robotklippare om man är någorlunda vid medvetande är rätt nära noll. Sannolikheten att bli påkörd av en CE-märkt bil är noll.
Läste du ens vad jag skrev?
 
M
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Har du tillgång till Google, eller någon annan sökmotor?
Sök på "kvalificerat obehörig besökare"
Hos vem ligger bevisbördan om tjuven ramlar på vägen in? Tror vi att han säger "jag skulle bara fråga efter ett glas vatten" eller "ja jamen, jag skulle göra inbrott men halkade på trappan"?

Ska man stödja sig på tidigare domar?
 
  • Haha
  • Gilla
miccet och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hos vem ligger bevisbördan om tjuven ramlar på vägen in? Tror vi att han säger "jag skulle bara fråga efter ett glas vatten" eller "ja jamen, jag skulle göra inbrott men halkade på trappan"?

Ska man stödja sig på tidigare domar?
Men menar du verkligen att en besökare som vill fråga efter vatten som råkar halka på min oskottade gång till dörren är berättigad skadestånd från mig?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rolle314 skrev:
Om en gräsklippare marknadsförs att den kan gå hela dagarna utan övervakning, så förutsätter jag att den är säker under detta användande. Det ingår att både djur och barn kan tänkas komma in i trädgården.
Du får nog tänka om. Tillverkaren friskriver sig så klart från allt ansvar. Jag tog fram första bästa manual till en slumpmässig Stiga-klippare (Jag gissar att alla tillverkare har liknande klausuler). Där står det bl a:

OBS:
Se till att det inte finns några människor, särskilt barn eller husdjur i närheten när robotgräsklipparen är igång. Annars programmerar du robotgräsklipparens aktivitet under de timmar då det inte finns människor i detta område.

OBS:
Driftområdet måste avgränsas av ett staket som man inte kan klättra över. Gör staketet lämpligt eller övervaka robotgräsklipparen under driften.


Så har du inte ständig uppsikt över det inhägnade klippområdet kan du inte ställa tillverkaren till svars för eventuella skador.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så har du inte ständig uppsikt över det inhägnade klippområdet kan du inte ställa tillverkaren till svars för eventuella skador.
Varför förutsätter du att tillverkararens friskrivningsförsök påverkar rättsläget så starkt?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Tillverkarens anvisningar brukar ju trumfa det mesta.

Jag utgår ifrån att alla som har Stiga-klippare har byggt ett högt plank runt klippområdet.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.