Byggahus.se
snaggletooth snaggletooth skrev:
Exakt, du hade inte behövt citera mig överhuvudtaget ;)
Ni har rätt båda två i alla fall, lokala elektrikern smsade över bilder på kabeln direkt till en elektriker som jobbade hos nätägaren och förhoppningsvis kommer han ut till mig inom närmsta tiden för att åtgärda.
 
J JockeHX skrev:
Under kvällen slutade elen i huset att fungera, förutom vissa lampor.

Går ner till elskåpet/elskåpen och ingen jordfelsbrytare har gått, ingen automatsäkring har gått, och huvudsäkringarna ser hela ut. Byter dem ändå en och en men ingen lycka.

Då huset är gammalt finns det även ett litet skåp vid huvudentrén där vi har inkommande servis kopplad till 3 x 25A porslinssäkringar. Testar även att byta dem men ingen lycka där heller. Men vid ett tillfälle bränner en av dem av när jag slår på huvudströmmen.

Tar bort säkringarna och kollar in i passdelarna, och en ser bränd ut och en annan ser halva passdelen ut att vara helt borta. Säkringarna är också varma vid servisledningen, trots att säkringarna i huvudskåpet är kalla.

Ringer jourelektriker direkt. Efter att ha meckat runt och bytt kablar i huvudskåpet som han kanske såg var kassa (?) så byter han även passdelar i skåpet där inkommande kommer in.

Men utöver att passdelarna ser kassa ut, så ser en av de inkommande kablarna grön ut och allmänt kass.

Så, efter min långa uppsats. Vad är tillvägagångssättet efter denna upplevelse?

Det känns spontant som att den inkommande serviskabeln måste kortas där den ser ut att vara bränd och ärgad. Nätägaren måste också vara inblandad eftersom det måste stängas av i gatan innan ingrepp kan göras.

Men behöver jag även se över samtliga automatsäkringar och göra en total översyn av min el? Vad hade ni gjort?
Kontakta en elfirma så kontaktar dom i sin tur nätägaren och planerar in arbetet
 
J JockeHX skrev:
Ni har rätt båda två i alla fall, lokala elektrikern smsade över bilder på kabeln direkt till en elektriker som jobbade hos nätägaren och förhoppningsvis kommer han ut till mig inom närmsta tiden för att åtgärda.
Om det är inkommande fas, som ligger bakom felen hos dig. Så är det väl Ellevio/nätägaren som ska bekosta alla elektriker som varit inblandade.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Exakt, du hade inte behövt citera mig överhuvudtaget ;)
Å inte du mig ;)
 
Nu har Ellevio klippt bort den dåliga delen på kabeln och åtgärdat. Så här såg det ut innan det blev lagat.

Istället för att lukta bränt luktar det lite parfymaktigt efter att han sprayat med nån vätska på diverse ställen.
 
  • Elektrisk anslutningskista med kablar, anslutningar och keramiska delar, vissa tecken på åldring och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tydlig varmgång, men där ser ju ut att vara bra med slack, skulle det inte räcka?
 
X xLnT skrev:
Tydlig varmgång, men där ser ju ut att vara bra med slack, skulle det inte räcka?
Jodå, de klippte av den skadade delen av kabeln, skalade av och satte dit igen.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Tommty
J JockeHX skrev:
Nu har Ellevio klippt bort den dåliga delen på kabeln och åtgärdat. Så här såg det ut innan det blev lagat.

Istället för att lukta bränt luktar det lite parfymaktigt efter att han sprayat med nån vätska på diverse ställen.
Tycker de nya kablarna (blå,brun,svart,vit/grå) ser tunna ut för att vara 6mm2? Samtidigt som de är EK kabel.

Kanske bilden som luras
 
Tommty Tommty skrev:
Tycker de nya kablarna (blå,brun,svart,vit/grå) ser tunna ut för att vara 6mm2? Samtidigt som de är EK kabel.

Kanske bilden som luras
Det ska vara 6mm2. Kanske är det missvisande eftersom servisledningen in är 16mm2.
 
Möjligt att jag ser fel, men ser det inte ut som den bruna kabeln är inklämd för långt i kopplingsklämman. Det ut som den klämmer på isoleringen. I så fall är det inte säkert att den klämmer tillräckligt hårt mot koppartråden.
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Möjligt att jag ser fel, men ser det inte ut som den bruna kabeln är inklämd för långt i kopplingsklämman. Det ut som den klämmer på isoleringen. I så fall är det inte säkert att den klämmer tillräckligt hårt mot koppartråden.
Håller med om att det ser ut så på bilden men jag känner mig relativt trygg i att jourelektriker, lokal elektriker och ellevio tittat in i skåpet och varenda en har sagt att kablarna till mitt huvudskåp ser bra ut. Samtliga försökte efterdra skruvarna också :)
 
Stort tack för feedbacken i tråden, nu har jag belastat säkringarna en del och det är ingen direkt värmeutveckling på porslinssäkringarna i detta skåp längre.

Som kuriosa avslutar jag med att jag på eftermiddagen innan detta inträffade kollade kontot och var glad över att elstödet för nov/dec kom in på kontot, bara för att ett antal timmar senare swisha över ett ännu större belopp till jourelektrikern.

Att vara husägare...
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.