Byggahus.se
Har en 5-stegs trafo som jag kan reglera frånluftsfläkten med (F-system).

Väggmonterad, grå termostat eller regulator, vridknapp, siffror 0 till 5, märkt "Systemair."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar på möjlighet att ersätta trafo med någon form av automatisk styrning där en närvarosensor får skicka data till styrning av frånluftsfläkten. Antingen via Home Assistant eller annan lämplig plattform? Finns det några smarta lösningar på detta?

Vet att Lindab har en lösning i form av Lindab Ultra BT, men det hade varit intressant att se om jag kan använda befintlig frånluftsfläkt och bara bygga om styrningen.
 
B
Jag hade tittat på home assistant. Det går ju att detektera närvaro t.ex. med geofencing, via mobiler på de som bor där, som alternativ till närvarosensorer.

Har funderat i termer av detta men inte kommit i mål. Min tanke är även att köra extra ventilation nattetid på sommaren för att få "frikyla".
 
Kan nyttan med detta vara att inte ventilera ut dyra värmen i onödan kalla årstiden?

(Själv har jag ingen som eldar, när vi inte är hemma.
Som värst efter några dagars frånvaro kan tempen sjunka till ca 12 grader.)
 
B BSOD skrev:
Jag hade tittat på home assistant. Det går ju att detektera närvaro t.ex. med geofencing, via mobiler på de som bor där, som alternativ till närvarosensorer.

Har funderat i termer av detta men inte kommit i mål. Min tanke är även att köra extra ventilation nattetid på sommaren för att få "frikyla".
Japp, Home Assistant går sannolikt att använda för detta. Frågan är hur man får till styrningen av det som ersätter trafon?
 
H Hybro skrev:
Kan nyttan med detta vara att inte ventilera ut dyra värmen i onödan kalla årstiden?

(Själv har jag ingen som eldar, när vi inte är hemma.
Som värst efter några dagars frånvaro kan tempen sjunka till ca 12 grader.)
Svar ja, avsikten är att inte ventilera bort värdefull uppvärmd inneluft i onödan.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Ett växlande relä som kopplar om mellan två utgångar på bef. transformator.
Styr reläet med en lämplig mottagare.

Det blir dock bara två varvtal att välja på men det är kanske tillräckligt. Hemma/borta-läge eller dag/nattläge.

En mer avancerad och kostsam lösning är att byta fläktmotorn till en sk EC-motor med 1-10 V-styrning.
Då fås fler varvtalsnivåer som kan styras av ex. en Z-wave-mottagare.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Jag har liknande system hos mig, och har gjort en lösning ungefär som ovanstående beskriver.
Det fanns en brytare redan för "on/off" och sedan en varvtalsstyrning (dimmer/reostat).
Det jag har gjort är att jag satt en Zwave brytare i en dosa nedanför, och kopplat det till smartahem-systemet.
Så nu kan jag styra på närvaro, fukt och även på tid.
Så varje morgon när jag är hemma får ventilationen gå en stund, och detsamma gäller på kvällen.
I övrigt får den styra på fuktnivå i duschutrymmet.
Detta har reducerat ventileringen av värdefull värme avsevärt, och jag mäter även CO2 för intressets skull, men där ser man inga alarmerande nivåer.
Brytaren har jag kopplat om så att den fungerar som manuell förbikoppling, om man skulle behöva köra ventilationen utanför smartahemmet någon gång.

Enda nackdelen som jag har nu är att jag bara har ett varvtal, det som är inställt på dimmern.
Men jag funderar på att sätta en dimmermottagare istället, för att kunna variera varvtalet.

Väggmonterade elektriska strömbrytare och uttagskontakter mot en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har liknande system hos mig, och har gjort en lösning ungefär som ovanstående beskriver.
Det fanns en brytare redan för "on/off" och sedan en varvtalsstyrning (dimmer/reostat).
Det jag har gjort är att jag satt en Zwave brytare i en dosa nedanför, och kopplat det till smartahem-systemet.
Så nu kan jag styra på närvaro, fukt och även på tid.
Så varje morgon när jag är hemma får ventilationen gå en stund, och detsamma gäller på kvällen.
I övrigt får den styra på fuktnivå i duschutrymmet.
Detta har reducerat ventileringen av värdefull värme avsevärt, och jag mäter även CO2 för intressets skull, men där ser man inga alarmerande nivåer.
Brytaren har jag kopplat om så att den fungerar som manuell förbikoppling, om man skulle behöva köra ventilationen utanför smartahemmet någon gång.

Enda nackdelen som jag har nu är att jag bara har ett varvtal, det som är inställt på dimmern.
Men jag funderar på att sätta en dimmermottagare istället, för att kunna variera varvtalet.

[bild]
Mycket intressant lösning. Hur mäter du närvaro?
 
Kanske en omlopplare vid entrén eller om larm finns kanske man kan ha olika lägen vid larmat eller avlarmat?
 
Jag har dels olika lägen på smartahemmet (hemma och borta).
På så vis har jag även mitt enkla larm, om det är läge ”borta” så har jag larmfunktioner igång, dörrarna är låsta mm.
Men sedan har jag även rörelsedetektorer, Aeotec Trisensor, som går på Zwave in i smartahemmet.
Det fungerar faktiskt riktigt tillfredsställande, även om man får trimma in det lite i början.
Men det tycker jag är en del av tjusningen.
 
  • Gilla
Björkman och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte till fläkt med 10V-ingång som jag sedan styr med en 0-10V dimmer, blev
https://www.m.nu/dimmer/inbyggnadsdimmer-12-24-vdc-flush-dimmer-0-10v

Närvarostyrning i Home Assistant (home>0, primär källa våra mobiler kopplar sig mot WiFi:t).

Har lagt till en temp- & fuktsensor i badrummet som höjer varvtalet så länge dukten är 15% högre än i övriga huset.

Nu hjälper detta inte TS direkt, då denne har steg-trafo, med det borde gå att fixa med potentialfria reläer, som
https://www.m.nu/rela-wifi/shelly-2...rstrombrytare-med-energimatning-for-inbyggnad
eller
https://www.styrahem.se/p/654/strombrytare-paav-wifi-rf-4-kanaler-pro-r3-sonoff-4ch-pro-r3
beroende på hur många av stegen man vill använda.

Personligen var det dags att byta fläkten i vilket fall, och jag är lite av foliehatt vad det gäller att överlåta systemkritiska funktioner på WiFi, där vill jag helst ha Z-wave eller zigbee även om de säkert går att hacka de med.
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.