Byggahus.se
Har köpt nya lister till ett rum och har de just nu liggades på golvet i det rummet. Hur länge för de ligga där för att förhindra att de senare krymper? Vad är minsta tiden?
 
...är det ett trick som fungerar i verkligheten?

Listerna, som allt annat trä, kommer ju röra sig under året vartefter luftfuktigheten ändrar sig.

Jag spikar och limmar (även ändträ) lister och mjukfogar sedan innan jag målar sista lagret färg, då verkar jag slippa sprickor etc, oavsett när på året jag monterar listerna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...är det ett trick som fungerar i verkligheten?

Listerna, som allt annat trä, kommer ju röra sig under året vartefter luftfuktigheten ändrar sig.

Jag spikar och limmar (även ändträ) lister och mjukfogar sedan innan jag målar sista lagret färg, då verkar jag slippa sprickor etc, oavsett när på året jag monterar listerna.
Jo det fungerar, sitter i ett rum där jag har beviset runt fönsterna. Köpte lister till 2 av 3 fönster och satta upp dem relativt snabbt utan att tänka på att de skulle vila. De slutade med att jag fick springor på 2mm mellan 45graders kapningarna som jag fick fylla upp. Det tredje fönstret köpte jag senare list till men var skitslö att fixa då den fick ligga där flera månader, kapade till och spikade upp den och den har inte krympt det minsta. Undrar dock vad minitiden för att listerna ska hinna dra till sig innan man sätter upp dem.
 
Ok, och hur passar det faktum att jag gjort femtielva fönster och dörrar och aldrig låtit något vila innan jag monterar listerna in i logiken här? Inga sprickor.

Jag tror det är viktigare att inte köpa blött virke än att låta saker vila....samt att montera på korrekt vis.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Det beror på... några dagar..en vecka.

Titta hur det förvarats hos säljaren, utomhuslager eller innomhus.

/ATW
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, och hur passar det faktum att jag gjort femtielva fönster och dörrar och aldrig låtit något vila innan jag monterar listerna in i logiken här? Inga sprickor.

Jag tror det är viktigare att inte köpa blött virke än att låta saker vila....samt att montera på korrekt vis.
Du köper alltid innomhusförvarade lister... eller så är du inte så snabb att få dit dem som du tror... ;)

Jag låter alltid lister vila ett par tre år innan jag sätter fast dem.

/ATW
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Det varierar. På senare år mest inomhusförvarat. Men, jag ser en tydligare korrelation mellan hur jag monterat än hur listerna förvarats.

Där jag inte limmat och spikat fast listerna + limmat ändträet där listerna geras, så blir det sprickor, alltid, förr eller senare. Där jag gjort "rätt" är det *mycket* ovanligt att det spricker.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
De jag köpt är ifrån Byggmax och de förvaras i utomhusmiljö under tak, kan vara klokt att ge dem någon dag att känna sig hemma :)
 
Nån vecka brukar de få ligga.
 
Tror fuktkvoten i listerna är mer viktig än tiden de får vila. Köper man lister under vintern som under en längre period stått med låg luftfuktighet inomhus och monterar kommer dessa dessa troligtvis snarare svälla än krympa efter montering och en gering kommer då troligtvis vilka sluta sig snarare än öppna sig. En sådan limmad skarv klarar sig normalt okay.

Köper man något som legat med en hög fuktighet som kommer torka ut efter montering kommer man troligtvis få geringar som öppnar sig och där förmodligen en limning kommer vara för svag att hålla emot. Försöker själv undvika bygglador som säljer lister från deras kallager/drivein då jag tycker dessa kan vara väl fuktiga

Att limma och fästa ordentligt är oavsett en förutsättning
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Ni som är erfarna kanske vet varför breda foder, typ runt en dörr, perfekt gerade vid monteringen, oftast spricker upp i inre delen av gerningen, men sällan längst ut där fodren möts?
 
  • Träramkonstruktion mot betongvägg, inomhus, otydlig bakgrund, en del av möbel eller dörrpost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H Hybro skrev:
Ni som är erfarna kanske vet varför breda foder, typ runt en dörr, perfekt gerade vid monteringen, oftast spricker upp i inre delen av gerningen, men sällan längst ut där fodren möts?
Det beror på att fodren krymper mest på bredden å nästan inget på längden. Då blir glipan större i innerhörnet och ytterhörnet blir tightare.
 
  • Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Det beror på att fodren krymper mest på bredden å nästan inget på längden. Då blir glipan större i innerhörnet och ytterhörnet blir tightare.
Rätt
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.