Byggahus.se
Har nu satt igång med såpskurning av mina golv...får hoppas att det blir så fint som jag hoppas på med tiden :). Innan jag sätter tillbaka möblerna har jag tänkt såpskura golvet några gånger så att det blir lite mer skyddande yta innan golvet tas i bruk.

Nu undrar jag om jag kan göra detta varje dag/varannan dag under 1-2 veckor, eller behöver golvet vila en viss tid för att kunna vara "mottaglig" för nästa såpskurning?
 
Det jag undrar är om golvet behöver vila en längre tid än 1-2 dagar innan nästa skurning? En vecka?
 
Nejdå, bara det har torkat kan du skura igen!
 
Kan du ställa in en luftavfuktare så går det snabbare med torkningen!
 
Ok, tack för svar. Jag har ingen luftaffuktare, men jag får väl känna på golvet för att se när det är redo för nästa skurningspass. Vill gärna såpskura några gånger innan jag sätter dit möblerna och tar rummen i bruk igen, men jag vill ju gärna kunna göra det ganska snart...så det får väl blir lite intensivt skurande här framöver :).
 
B
ta inte med luftavfuktare. torkar för fort då
 
Nu är luftfuktigheten mycket högre än under vintern, så jag tror inte det är någon fara att det torkar för fort. Är det verkligen vattenberoende kemiska reaktioner det rör sig om (som dessutom är långsamma)??
 
  • Gilla
Asprou
  • Laddar…
B
bättre med naturlig än konstgjort menar jag bara.
maskinen gör ju det snabbare
 
Jag tror att det har forskats alldeles för lite i såpskurning för att vi ska kunna dra några egentliga slutsatser. har man verklgien provat att skura utan såpa i 100 år i jämförande studier i tillräckligt antal för att det ska vara statisktisk säkerställt att det verkligen är såpan och inte skurningen? Eller möjligen de härliga vadmals-sockarna man använde förr? Kan det vara regionala skillnader mellan olika sockar och olika snabbvuxet trä?

Skämt åsido så undrar jag faktiskt hur mycket det är tiden och antal skurningar som gör det, för annars så skulle man ju bara kunna impregnera med såpa. Hur mycket tränger det in i trät? Det är ju fett (olja) och kaliumhydroxid, så det är ju polära molekyler, och ganska så stora antar jag.

Här är iaf några som verkar provat såpa till det mesta!
http://www.halsingesapa.se/default.asp?sida=3
 
lavin: Jag är inne på lite samma spår som du. Men Jag tror faktiskt att eftersom såpa tillverkas just med hjälp av lut så bör såpan ha en blekande effekt i sig. Och egentligen borde ju en magrare såpa bleka mer...

Men förr hade man ju dessutom helt andra saker för sig, skursand och sågspån och så. Å andra sidan var ju inte skurgolven gamla förr, då var de ju nya... :)
 
Om den magrare såpan har högre pH och alltså fler OH-joner borde den bleka mer, men sen har man den feta ytan som blir smutsavvisande, den ökar ju rimligen om man använder en fetare såpa. Är det möjligen så också att den feta "filmen" stänger inne luten så att den hinner verka under längre tid? (Jo, jag vet, det var jag som skrev om luftavfuktare....) Många funderingar!
 
Ja, detta var intressant att det kom upp, för jag har också funderat över detta med såpans pH-värde och dess blekande effekt. Det är dock inte helt lätt att få information om detta från tillverkarna. Min egen teori är att pH-värdet åtminstonde till viss del bidrar till att golvet bleks. Däremot undrar jag om det kan skilja beroende på vilken olja såpan är baserad på - linolja som i ex Gysinge, tallolja som ex i Hälsingesåpan eller sojaolja som ex i Herdins och Faxes. Jag har försökt göra en grundlig research för att få ta reda på om olika såpor ur blekningssynpunkt är bättre för golvet (då det är den ljusa effekten jag vill uppnå med tiden). När det gäller fettsynpunkt verkar det råda en enighet om att såpa baserad på linolja är bäst.

Om någon klok har någon input kring ovanstående funderingar tas detta tacksamt emot :).

Undrar vidare om jag nu i början skall ta mer såpa i vattnet för att få den skyddande ytan snabbare. Vad jag förstått ska jag dock inte ta såpa direkt på golvet då det kan ge upphov till fula fläckar som är svåra att få bort.
 
Vi la in ett nytt golv i vårt arbetsrum och sovrum för ungefär 1,5 år sedan. Detta såpade jag i början (innan vi började använda rummen) ca 10-15 gånger. Varje dag eller åtminstone varannan. Det blev faktiskt en skillnad på golvet i och med dessa skurningar. Det blev tåligare mot fläckar och ljusare.

När vi sedan ställde in möblerna fortsatte jag att skura ganska ofta och under möblerna blev golvet genast gulare då när jag inte kom åt. Däremot gick det att skura bort gulningen senare. Jag använde mycket såpa i vattnet i början för att skynda på effekten. Om det gör någon skillnad vet jag inte men vi fick ett tåligare golv och ett ljusare golv ganska snabbt och på god väg mot ett skurgolv var det iallafall.
 
  • Gilla
Jonteand
  • Laddar…
Sophie, såpade du eller såpskurade du golvet där i början 10-15 gånger? Kul att höra att golvet blir ljusare och tåligare med tiden.
 
Oj förlåt otydligt skrivit. Jag såpSKURADE golvet traditionellt med skurborste, kallt vatten och ingen såpa direkt på golvet. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.