Byggahus.se
Hej
Får ej koppla in mig på Trelleborgs kommuns kommunala avlopp för vatten och avlopp, pga att jag har 500 meter från fastighet till deras service inkopplings punk. Dom gräver ej så långt och dom kan ej garantera vatten kvalitet på 500 meters ledning.

Funderar på alnarps bioreningsverk för avloppet...
Har nu trekammar brunn som ej är godkänd.
Alnarps bioreningsverk är i stort sett självkörande enligt reklamen i alla fall
Men med slamenhet blir det ju bara i inköp innan grävnings arbete 150000 kr
Någon här med erfarenhet som använder alnarps system
Synpunkter
Nackdelar etc?
Tack på förhand
 
gick du vidare med Alnarp eller valde du nåt annat? Vi befinner oss i en snarlik situation nu.
 
F FilipKM skrev:
gick du vidare med Alnarp eller valde du nåt annat? Vi befinner oss i en snarlik situation nu.
Hejsan
Kommunen avvisar allt vad minireningsverk heter och även dom flertalet filterbäddar.
Mest ekonomiskt i längden blir nog alnarp.
Ingen slamtömning på minst 10 år.
Bara där sparar vi in 35000 kr.
Vi har just i dagarna skickat in kartor över tomten och ritning från entreprenör som ska dra avloppsrör och gräva ner brunnarna och gräva dammen på 80 m2.
Ja tänker filma och lägga upp på en Youtube kanal allt vi gör från godkännande av kommunen och miljö och hälsa och första spadtaget
Det blir dyrt mycket dyrt men hoppas det är bra system
Hör gärna av dig.
Vänlig hälsning.
 
  • Gilla
FilipKM
  • Laddar…
Vi har Alnarp. Nöjda! Inne på 4:e året. Och det bara rullar på. Nått speciellt ni undrar?

enda nackdelen vi fick erfara är hittills. Miljö östra Skaraborg (Mös) införde nyligen en avgift för att slippa (dispens) slamtömning. På ca 1000kr per år. 5 år i stöten.

mvh Thomas
 
  • Gilla
FilipKM
  • Laddar…
Tack för svar! Alnarp står fortfarande med på vår lista och glädjande att det fungerat bra för er i så många år. Väldigt klokt att räkna in tömningarna i kalkylen, men vi ska nog ta ett samtal med kommunen ifall de har liknande planer på avgift. Även med det känns det ju ändå lockande å andra sidan.

Vårt gissel är dock utrymme. Vattenbrunn och bergvärme ligger alla på tomtens lägsta punkt och huset ligger bara 5 meter därifrån. Vi har 2 gamla brunnar där vi skulle kunna sätta anläggningen (då skulle samtliga faciliteter ligga på ett pärlband över 20-25m), om vi inte vill pumpa högre upp på tomten. Ska tilläggas att det är en gammal lanthandel mitt i ett T-kors. Vattnet måste ju släppas någonstans, så min fråga är väl hur långt bort vi måste släppa vattnet?
 
F FilipKM skrev:
Tack för svar! Alnarp står fortfarande med på vår lista och glädjande att det fungerat bra för er i så många år. Väldigt klokt att räkna in tömningarna i kalkylen, men vi ska nog ta ett samtal med kommunen ifall de har liknande planer på avgift. Även med det känns det ju ändå lockande å andra sidan.

Vårt gissel är dock utrymme. Vattenbrunn och bergvärme ligger alla på tomtens lägsta punkt och huset ligger bara 5 meter därifrån. Vi har 2 gamla brunnar där vi skulle kunna sätta anläggningen (då skulle samtliga faciliteter ligga på ett pärlband över 20-25m), om vi inte vill pumpa högre upp på tomten. Ska tilläggas att det är en gammal lanthandel mitt i ett T-kors. Vattnet måste ju släppas någonstans, så min fråga är väl hur långt bort vi måste släppa vattnet?
F FilipKM skrev:
Tack för svar! Alnarp står fortfarande med på vår lista och glädjande att det fungerat bra för er i så många år. Väldigt klokt att räkna in tömningarna i kalkylen, men vi ska nog ta ett samtal med kommunen ifall de har liknande planer på avgift. Även med det känns det ju ändå lockande å andra sidan.

Vårt gissel är dock utrymme. Vattenbrunn och bergvärme ligger alla på tomtens lägsta punkt och huset ligger bara 5 meter därifrån. Vi har 2 gamla brunnar där vi skulle kunna sätta anläggningen (då skulle samtliga faciliteter ligga på ett pärlband över 20-25m), om vi inte vill pumpa högre upp på tomten. Ska tilläggas att det är en gammal lanthandel mitt i ett T-kors. Vattnet måste ju släppas någonstans, så min fråga är väl hur långt bort vi måste släppa vattnet?

Vi grävde upp gammal anläggningen med och planerade avlopp där gamla låg. Så fick vi lägga biobäddeb bredvid gamla infiltrationen. Så vi tryckte ihop allt.

det lättaste för er för att få klarbesked på hur ni kan göra är nog att prata med en säljare/ eller en grävare som håller på med avloppet. De vet ju hur man skall tänka angående avstånd till framförallt vatten.

kommer inte ihåg vad det var för siffra. Men kommunen här hade nån regel på antal meter mellan avlopp och vattenbrunn. Men det går att ta reda på
 
  • Gilla
FilipKM
  • Laddar…
T Trelleborgbyggaren skrev:
Hejsan
Kommunen avvisar allt vad minireningsverk heter och även dom flertalet filterbäddar.
Mest ekonomiskt i längden blir nog alnarp.
Ingen slamtömning på minst 10 år.
Bara där sparar vi in 35000 kr.
Vi har just i dagarna skickat in kartor över tomten och ritning från entreprenör som ska dra avloppsrör och gräva ner brunnarna och gräva dammen på 80 m2.
Ja tänker filma och lägga upp på en Youtube kanal allt vi gör från godkännande av kommunen och miljö och hälsa och första spadtaget
Det blir dyrt mycket dyrt men hoppas det är bra system
Hör gärna av dig.
Vänlig hälsning.

Hej,
Har du fått till film på er installation?

Är mycket nyfiken!
 
Hejsan
Har haft mycket på jobbet
Bytt jobb och annat
Vi ska börja gräva i maj.
Jag filmar och hänvisar till sida där ni alla kan se vår kommande Installation av Alnarps reningsverk.
 
  • Gilla
Steamer75 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.