Byggahus.se
Hej! Jag överväger att, när min frånluftsvärmepump IVT 690 från 2015, blir till åren borra för bergvärme men det är ett stort projekt ju och jag tar gärna emot synpunkter och tankar på om det är en bra idé eller inte.

Totala elförbrukningen (kan ej säga hur mycket som varit värme) har sista åren legat runt 16 500 men kommer att bli högre nu kanske 17 500-18 500. Vi får se. Det är i mellansverige. 174 kvm. Byggår 1982. Ett plan. Ingen golvbrunn i pannrummet. Platta på mark med ingjuten vattenburen golvvärme. Man har installerat en värmeväxlare mellan pumpen och golvvärmen eftersom golvvärmerören släpper igenom syre eller hur det nu var och dessförinnan så löste elpannans säkring ut ofta. Vi har mekanisk till- och från-luft och värmer upp luften med tilluftsaggregat TA-450.

Vad säger ni om dessa förutsättningar och installation av bergvärme och hur löser man ventilationen på ett bra sätt? Tack så länge!
 
Redigerat:
Det med ventilationen håller ja mig ifrån, men vad för GV, svarta tunna slangar eller PEM slang som en del av snikenhet lägger, det fungerar det med men är inte difftäta.
 
J jonaserik skrev:
Det med ventilationen håller ja mig ifrån, men vad för GV, svarta tunna slangar eller PEM slang som en del av snikenhet lägger, det fungerar det med men är inte difftäta.
Lagt till byggår nu. Det är grå rör med ett grönt streck.
 
Ja trist med sådana problem med golvvärmen. Men varför ingen golvbrunn där pannan står? När byggdes huset? Då krävs det ju en vattenpump som pumpar kondensvatten och vatten från säkerhetsventilerna till något annat avlopp. Bergvärme tillsammans med ett FTX-aggregat för ventilationen blir väldigt energieffektivt men innebär en mycket stor investering. Man skulle vilja jämföra med NIBE's nya frånluftsvärmepump S735 med tilluftsmodulen SAM42. Be någon stor NIBE-återförsäljare om offerter på båda alternativen samt med energiberäkningar som visar energibesparingen.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Lagt till byggår nu. Ja så är det, ingen golvbrunn utan nu kommer det upp ett rör ur golvet i pannrummet och det röret går ut i golvbrunnen i tvättstugan som är precis bredvid. Så ni går det ett vitt vanligt plaströr från spillvattenkoppen till denna rörstump och sedan vidare i tvättstugan.
 
D Daoe skrev:
Lagt till byggår nu. Det är grå rör med ett grönt streck.
Lägg upp ett foto på slangen

EIT och tjocklek på den
 
Så här ser det ut.
 
  • Rörkopplingar, ventiler och slangar, troligen en del av VVS-installation, på ett brunt träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 cm diameter. Vad är EIT?
 
Nu är det inga problem med diffusion pga värmeväxlaren. Gällande avlopp så går det kanske att dra slangar eller rör till det där röret som kommer upp ur golvet.
 
Josth, vill ju helst inte behöva installera FTX. Finns det något annat sätt att lösa ventilationen med bergvärme?
 
BirgitS
D Daoe skrev:
Jag överväger att, när min frånluftsvärmepump IVT 690 från 2015, blir till åren borra för bergvärme men det är ett stort projekt ju och jag tar gärna emot synpunkter och tankar på om det är en bra idé eller inte.
Hur länge håller frånluftsvärmepumpar nu för tiden?
Jag bodde i ett hus från -89 och där blev frånluftsvärmepumpen 21-22 år innan vi behövde byta den.
 
Ok, bra att det finns en form av avlopp då i alla fall. Men jag skulle nog också installera ett vattenlarm om golvet under pannan plötsligt skulle bli fullt av vatten om det börjat läcka i tanken på pannan eller liknande.

Försökte energiräkna lite grann på huset men blir inte riktigt klok på siffrorna. Nuvarande totala förbrukning borde vara högre än 16.500 kWh/år med tanke på att det är ett 1-planshus. I så fall måste det vara enormt välisolerat för att vara byggt -82. Golvvärme måste också ha varit ovanligt. Frånluftsvärmepumpar var knappt uppfunna så undrar vad som stod där från start?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur länge håller frånluftsvärmepumpar nu för tiden?
Jag bodde i ett hus från -89 och där blev frånluftsvärmepumpen 21-22 år innan vi behövde byta den.
15 år?
 
D Daoe skrev:
Josth, vill ju helst inte behöva installera FTX. Finns det något annat sätt att lösa ventilationen med bergvärme?
Du har ju både tillufts- och frånluftskanaler allaredan så då blir det ganska enkelt att sätta dit ett FTX-aggregat. Eller har du upptäckt något annat?
 
  • Gilla
Daoe och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Daoe skrev:
15 år?
Jag antog att det var något sånt och då är du verkligen ute i god tid med dina funderingar ;)
 
  • Haha
Daoe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.