Byggahus.se
Vi grävde ner oss i det brinnande ämnet vedeldning för att se vad den senaste forskningen säger om vedeldning och dess hälsopåverkan. Vi tittar också på hur du kan minska risken för att dra på dig kroniska sjukdomar, eller stöta dig med grannarna på grund av vedeldningen.


Du kan läsa artikeln här: Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
 
När ni skrev om ämnet för ca 5 år sen var det ca 1000personer som påstods dö av vedeldning, nu med förmodat ökat eldande pga energipriserna skriver ni 700st, har statistiken, eldandet eller eldstäderna blivit så mycket bättre på de åren?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Det är nog inte helt ovanligt att den som eldar till och från får in lite rök i bostaden, tex pga dåligt drag vid upptändningen. Av de 700 som dör torde de som aktivt eldar vara överrepresenterade.

Vi har därför skaffat en luftrenare som mäter partikelhalten och varvar upp om det behövs. Tillsammans med aktivt kol neutraliserar den även vissa gaser som kan finnas i röken.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När ni skrev om ämnet för ca 5 år sen var det ca 1000personer som påstods dö av vedeldning, nu med förmodat ökat eldande pga energipriserna skriver ni 700st, har statistiken, eldandet eller eldstäderna blivit så mycket bättre på de åren?
Kanske att de 1000 som påstods dö av vedeldning var de enda som var korkade nog att stå ovanför skorstenen och andas dagarna i ända.
För det var väl inte 1000 st som fick ett träd över sig eller en hjärtattack vid arbetet?
Med dessa tolkningar kan man undra hur många barn vi sänder i döden som grillar korv över öppen eld eller fyrfat i skidbacken, skogen, båtturen eller på fjället.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
"Glaset på kaminen ska inte imma eller sota igen, blir glaset sotigt har du felaktig förbränning."
Det blir alltid någon form av beläggning på kaminglas, så det behöver inte var felaktigt. Om det blir mera eller mindre på glas påverkas det mera av hur tilluft kan passera glaset.
Annars skulle man ha en helt sotfri kamin.
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Jag är nog mer orolig för grannarna, när en av mina grannar skulle lära sig elda, så doldes grannhuset till huset som eldade, helt av röken sett från mitt håll. Från mitt håll så är det lika långt till husen och de har tomterna och husen sida vid sida.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Lite märklig artikel. Merparten handlar mest om alla potentiella hemskheter som kan inträffa om du väljer att elda. Det stämmer säkert, men jag hade gärna sett att man gav lite mer inspirerande tips. Konklusionen jag får är att undvika att ha öppen spis. Elda inte och gör något annat.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 4 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Lite märklig artikel. Merparten handlar mest om alla potentiella hemskheter som kan inträffa om du väljer att elda. Det stämmer säkert, men jag hade gärna sett att man gav lite mer inspirerande tips. Konklusionen jag får är att undvika att ha öppen spis. Elda inte och gör något annat.
Delar din åsikt, jag undviker, oftast, idag merparten av denna typ av artiklar/information då den skrivs på ett skuldbeläggande sätt och även väldigt teoretiskt.
 
  • Gilla
Anders4531 och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När ni skrev om ämnet för ca 5 år sen var det ca 1000personer som påstods dö av vedeldning, nu med förmodat ökat eldande pga energipriserna skriver ni 700st, har statistiken, eldandet eller eldstäderna blivit så mycket bättre på de åren?
Det kan nog vara så. Både för att folk blir mer medvetna om det och för att eldstäderna blir bättre. Det skadar inte att påminna om det tycker jag i alla fall.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Eller så är det nya antaganden för statistiken då den inte kan bygga på källfakta hur det eldas utan bygger på antagande, vilket senare kan visa sig inte stämma. Denna typ av statistik är vansklig för oss privatpersoner då vi ofta ser den som en sanning.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller så är det nya antaganden för statistiken då den inte kan bygga på källfakta hur det eldas utan bygger på antagande, vilket senare kan visa sig inte stämma. Denna typ av statistik är vansklig för oss privatpersoner då vi ofta ser den som en sanning.
Ja, eller så ser vi här en trend att när Naturvårdsverket gör en kampanj att elda uppifrån med lagom torr ved sjunker dödligheten 1/3;)
 
  • Gilla
  • Haha
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Inomhusmiljön skulle förbättras vid kamineldning om skorstenen kompletteras med en rökgasfläkt som förbättrar draget speciellt när skorstenen är kall inför eldningen. Men utomhusmiljön förändras inte nämnvärt.
Har sett en del nedsmutsade tak ovanför kaminer.
 
F
Snailman Snailman skrev:
Jag är nog mer orolig för grannarna, när en av mina grannar skulle lära sig elda, så doldes grannhuset till huset som eldade, helt av röken sett från mitt håll. Från mitt håll så är det lika långt till husen och de har tomterna och husen sida vid sida.

Ja det är svårt att värja sig mot grannarnas ständiga eldande. Finns det filter till ventiler mot rök partiklar? Det är lite drygt att man ska ha sämre luft på landsbygden än i stan.
 
  • Gilla
Pelleplutt78 och 4 till
  • Laddar…
Blodsoppen
A AndersS skrev:
Delar din åsikt, jag undviker, oftast, idag merparten av denna typ av artiklar/information då den skrivs på ett skuldbeläggande sätt och även väldigt teoretiskt.
Japp, instämmer. Finns absolut många som inte kan elda ordentligt. Men människan har värmt sig ned ved sedan urminnes tider. Nu får man lätt intrycket att vi ska sluta ned det. Finns en del påverkanskampanjer om det
Och att skrämma upp folk med att det är hälsovådligt och dåligt för klimatet får nog en del att sluta.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja det är svårt att värja sig mot grannarnas ständiga eldande. Finns det filter till ventiler mot rök partiklar? Det är lite drygt att man ska ha sämre luft på landsbygden än i stan.
på landsbygden har man inga grannar om man har det så bor man inte på landsbygden:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Anders4531 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.