Byggahus.se
Hej!

Vi har två växthus. Det först byggde vi med en tegelsockel med inbyggda odlingslådor enligt första bilden.
Växthusinteriör med plantor, blommor, tegelbäddar och odlingsutrustning. Luftig och välordnad trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tiden önskade vi mer plats och byggde ett växthus till enligt andra bilden Röd stuga med växthus, solpaneler, nyplanterade träd och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
där vi tänkte odla i hinkar/krukor. Erfarenheten är att det blir för liten jordmängd och vi tänker att vi ska bygga odlingslådor att ställa in i detta andra växthus. Är det någon som har tips på hur vi borde bygga eller eller inte borde bygga dessa?
Just nu tänker vi att vi vill bygga 4 odlingslådor i trä. Vi vill inte använda impregnerat virke men vill ändå att det ska tåla ett par somrar.

/Niklas
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Trärammar i mått i bestämmer nu själva , ska dom stå direkt på plattorna eller ska dom vara som en burk med tät botten
 
J jonaserik skrev:
Trärammar i mått i bestämmer nu själva , ska dom stå direkt på plattorna eller ska dom vara som en burk med tät botten
De ska stå i det andra växthuset med grusgolv. Vi tänker att de ska vara täta.
Det jag vill ha tips på är hur jag ska bygga dem. Vi har ju tänkt trälådor. Ska jag klä dem med något på insidan? Ska jag måla dem på insidan?
Jag tänker att jag inte är först med att bygga odlingslådor till växthus och undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter.
 
En träram liknade pallkragar ( on du inte köper pallktagar , lite dyar bara ) en markduk i botten som skydd för att jorden inte ska försvinna. Insidans kanter läs med en matta , tex , platonmatta eller liknande för skydd mot väta, den ska vara hela vägen ner och gå ut ca 5 cm vid botten. Då kommer lådorna att hålla i många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.