Hej hej. Det är första gången jag ska bygga kök så jag vänder mig hit för tips. Jag och sambon har bestämt oss för att köpa ett Pavia Grey kök från Kvik, och vi tänkte integrera vitvaror. Sen tänkte vi köra på en bänkskiva i kompositsten eller keramik, men den köper vi från någon annan leverantör. Kanske IKEA men letar alternativ om någon har tips?

Nedan är några skisser från IKEAs köksverktyg men det är inte detta köket vi köper då, så luckor och detaljer stämmer inte. Men har ni någon feedback på denna layout? Finns det några alternativa lösningar ni tror kan bli bättre? Jag skissade på en version med högskåp längst in i köket men det kändes som att det blev lite trångt där då.

Jag är lite rädd att det kan upplevas trångt mot bordet. Jag har nu ett 140cm bord men på sikt behöver jag kanske byta det till 120cm nu. Med 140cm bord och köks-halvö på 110cm blir det bara 90cm avstånd mellan.

Många frågor dyker upp runt vitvaror:

Spishäll. Vill köra modell med integrerad fläkt med kolfilter p.g.a. skönt att slippa fläkt på väggen. Jag tittar på Electrolux då de har modeller med rimligare pris (Vill inte lägga mer än 15-20k). Är det någon här som har Electrolux med integrerad fläkt och är nöjd med det valet? Ni som har integrerad fläkt, fungerar det generellt bra? Är orolig för att man ska spilla saker i fläkten men jag förstår att det är ett icke-problem? Några andra alternativ jag bör kolla på?

Kyl/Frys. Har ni något tips på integrerad kyl/frys som ni är nöjda med? Jag hör gott om Samsung och Siemens. Min sambo är mest orolig för ljudnivån, enligt teknisk spec ska de vara samma. Råd & Rön menar att Samsungs är tystare. Byggkvalitén på hyllorna kändes lite bättre på Siemens tycker jag. Känns tråkigt med mindre volym än fristående men vi lyckas få in en integrerad extra halv-frys så då känns de ok. Letar efter något alternativ på bra mindre frys om någon har tips där. Ni som har integrerad kyl/frys är ni nöjda med det valet?

Någon som en bra integrerad ugn ni är nöjda med? Min budget för ugn är 10-15k. Hör bra om Bosh/Siemens.

Tacksam för all generell input, så många parametrar att ta hänsyn till man har säkert bommat något :)

Tack tack, allt gott
 
  • 3D-modell av ett modernt kök med inbyggd ugn, spishäll, diskho, skåp och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av modernt kök med matplatser och inbyggda skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av kök, grå skåp, svarta bänkskivor, vit kyl, trägolv, barstol, överliggande skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av ett modernt kök och matsalsområde från en ritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
samovar
Har ni en ”riktig” (frånluft) fläkt idag hade jag aldrig bytt ut den mot kolfilter i hällen. Vi har en häll med inbyggd fläkt och har dragit frånluft genom golvet eftersom vår är i köksön. Har man inte hällen i en köksö ser iaf jag inga fördelar med att försämra funktionen. Ni kan ju bara ha fläkt som är inbyggd i överskåp. Kolfilter kan funka ok om man byter filter ofta men det gör man sällan.

Vi har en Siemens ed811fq15e och är nöjda med den. Ikea har också någon variant och hr för mig att Ikea kör på Bosch vitvaror.

Ang designen så beror det såklart på hur många ni är och hur ni använder köket. Rent spontant tycker jag det ser ut att vara väldigt lite förvaring. Inget skafferi och om man räknar bort diskmaskin, skåpen under vasken och då ni valt häll med inbyggd fläkt rymmer skåpet ca hälften från ett vanligt skåp.

Det viktigaste är ju såklart att det passar er i vardagen.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

När det gäller bänkskiva så har nog Ikea ett annat djup på sina bänkskåp jämfört med många andra tillverkare så kolla upp att djupet på deras bänkskivor fungerar ihop med ert skåpdjup.

Jag ser inte riktigt behovet av en kökshalvö med sittplatser när matbordet är så nära. Den bänkytan verkar i stället utmärkt för kaffebryggare och andra sådana saker. Det är ju inte troligt att gäster vill sitta där när ni lagar mat eftersom de då bara ser ryggen på er.

Många är nöjda med sina vitvaror från Bosch/Siemens men alla tillverkare har ju sämre och bättre produkter i sitt sortiment.

Jag tycker inte det ser trångt ut mellan köksbänkarna och matbordet. Det är ju minst lika stort avstånd som mellan väggen och stolarna.

Jag skulle hellre ha mer yta mellan diskhon och hällen (dock inte mer än 120 cm) och i stället minska ner mellan hällen och matbordet.
Personligen föredrar jag när diskmaskinen är på den sida av diskhon där hällen inte är.
 
  • Gilla
markuslj
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Har ni en ”riktig” (frånluft) fläkt idag hade jag aldrig bytt ut den mot kolfilter i hällen. Vi har en häll med inbyggd fläkt och har dragit frånluft genom golvet eftersom vår är i köksön. Har man inte hällen i en köksö ser iaf jag inga fördelar med att försämra funktionen. Ni kan ju bara ha fläkt som är inbyggd i överskåp. Kolfilter kan funka ok om man byter filter ofta men det gör man sällan.

Vi har en Siemens ed811fq15e och är nöjda med den. Ikea har också någon variant och hr för mig att Ikea kör på Bosch vitvaror.

Ang designen så beror det såklart på hur många ni är och hur ni använder köket. Rent spontant tycker jag det ser ut att vara väldigt lite förvaring. Inget skafferi och om man räknar bort diskmaskin, skåpen under vasken och då ni valt häll med inbyggd fläkt rymmer skåpet ca hälften från ett vanligt skåp.

Det viktigaste är ju såklart att det passar er i vardagen.
Tack för input :)

Jag är också orolig för att det är något lite förvaring. Vi försökte få in ett högskåp skafferi men vi hittade inget bra sätt att få in det. Vår kontakt på Kvik menar att det är gott om utrymme, men jag ska titta på det en vända till och se om det går att få in mer.

Det går tyvärr inte att ha "riktig" fläkt i huset, så det är kolfiber som gäller. Jag tycker det är rätt fult med fritt hängande fläktar. Min första tanke var som du säger att ha fläkten i väggskåp och sen ha väggskåp hela vägen. Men det kändes som att det blev för mycket väggskåp. Det kanske ändå är en bättre väg framåt. Hällen med fläkt äter ju också upp mycket förvaring i lådorna under hällen... Är också rädd att man kommer slarva med att byta det där rackarns kolfiltret men tror inte jag har någar altenativ :D

Bra tips med Siemens ed811fq15e! Tack! Den har jag inte sett förrut. Rimligt pris.

Vi är bara två i hushållet nu men det kanske kan bli tillökning, och vi tycker om att ha middagsgäster över liksom.

Tack för feedback :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

När det gäller bänkskiva så har nog Ikea ett annat djup på sina bänkskåp jämfört med många andra tillverkare så kolla upp att djupet på deras bänkskivor fungerar ihop med ert skåpdjup.

Jag ser inte riktigt behovet av en kökshalvö med sittplatser när matbordet är så nära. Den bänkytan verkar i stället utmärkt för kaffebryggare och andra sådana saker. Det är ju inte troligt att gäster vill sitta där när ni lagar mat eftersom de då bara ser ryggen på er.

Många är nöjda med sina vitvaror från Bosch/Siemens men alla tillverkare har ju sämre och bättre produkter i sitt sortiment.

Jag tycker inte det ser trångt ut mellan köksbänkarna och matbordet. Det är ju minst lika stort avstånd som mellan väggen och stolarna.

Jag skulle hellre ha mer yta mellan diskhon och hällen (dock inte mer än 120 cm) och i stället minska ner mellan hällen och matbordet.
Personligen föredrar jag när diskmaskinen är på den sida av diskhon där hällen inte är.
Bra input, tack. Jag ska dubbelkolla det där med mått på bänkskiva, bra att du flaggade det.

Vi har drömt om köksö länge så det är möjligt att vi tvingar in det i ett kök där det inte riktigt behövs. Men utifrån hur jag ser kök användas hemma hos vänner så känns det som att man nog kommer sitta där ibland. Också skönt med den extra arbetsytan. Funderade ett tag på om det bara skulle vara 60cm pytte-halvö där så att man skulle få plats med ett skafferi bredvid kylskåpet. Det är fortfarande en tanke jag underhåller lite, hmmm... Och ja det kan mycket väl bli så att det hamnar en kaffebryggare där :)

Håller med dig om placering av diskmaskin, den kan tyvärr inte stå inne i hörnet (till vänster om diskho) p.g.a. märkligt rör för ut-vatten som är placerat där.

Tack igen för input
 
samovar samovar skrev:
Har ni en ”riktig” (frånluft) fläkt idag hade jag aldrig bytt ut den mot kolfilter i hällen. Vi har en häll med inbyggd fläkt och har dragit frånluft genom golvet eftersom vår är i köksön. Har man inte hällen i en köksö ser iaf jag inga fördelar med att försämra funktionen. Ni kan ju bara ha fläkt som är inbyggd i överskåp. Kolfilter kan funka ok om man byter filter ofta men det gör man sällan.

Vi har en Siemens ed811fq15e och är nöjda med den. Ikea har också någon variant och hr för mig att Ikea kör på Bosch vitvaror.

Ang designen så beror det såklart på hur många ni är och hur ni använder köket. Rent spontant tycker jag det ser ut att vara väldigt lite förvaring. Inget skafferi och om man räknar bort diskmaskin, skåpen under vasken och då ni valt häll med inbyggd fläkt rymmer skåpet ca hälften från ett vanligt skåp.

Det viktigaste är ju såklart att det passar er i vardagen.
Versionen med köksskåp längs hela väggen för inbyggd fläkt i skåp skulle se ut ungefär såhär. Jag känner att det blir för mycket väggskåp här.
 
  • Modell av ett modernt kök, grå skåp, svart bänkskiva, induktionshäll, trägolv, minimalistisk design, 3D visualisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
markuslj markuslj skrev:
Vi har drömt om köksö länge så det är möjligt att vi tvingar in det i ett kök där det inte riktigt behövs. Men utifrån hur jag ser kök användas hemma hos vänner så känns det som att man nog kommer sitta där ibland. Också skönt med den extra arbetsytan. Funderade ett tag på om det bara skulle vara 60cm pytte-halvö där så att man skulle få plats med ett skafferi bredvid kylskåpet. Det är fortfarande en tanke jag underhåller lite, hmmm... Och ja det kan mycket väl bli så att det hamnar en kaffebryggare där :)
Arbetsytan kan jag förstå, men med tanke på att det verkar vara lite snålt med förvaring så skulle jag föredra att använda ytan till fulldjupa lådor i bänkskåp i stället för att lämna 30 cm tomt för att det ska gå att sitta där. Stolarna gör ju också att man man måste ta hänsyn till dem vid möbleringen av vardagsrummet (?).
 
samovar
markuslj markuslj skrev:
Tack för input :)

Jag är också orolig för att det är något lite förvaring. Vi försökte få in ett högskåp skafferi men vi hittade inget bra sätt att få in det. Vår kontakt på Kvik menar att det är gott om utrymme, men jag ska titta på det en vända till och se om det går att få in mer.

Det går tyvärr inte att ha "riktig" fläkt i huset, så det är kolfiber som gäller. Jag tycker det är rätt fult med fritt hängande fläktar. Min första tanke var som du säger att ha fläkten i väggskåp och sen ha väggskåp hela vägen. Men det kändes som att det blev för mycket väggskåp. Det kanske ändå är en bättre väg framåt. Hällen med fläkt äter ju också upp mycket förvaring i lådorna under hällen... Är också rädd att man kommer slarva med att byta det där rackarns kolfiltret men tror inte jag har någar altenativ :D

Bra tips med Siemens ed811fq15e! Tack! Den har jag inte sett förrut. Rimligt pris.

Vi är bara två i hushållet nu men det kanske kan bli tillökning, och vi tycker om att ha middagsgäster över liksom.

Tack för feedback :)
Hur ser rummet ut i övrigt? Finns det plats för matbord utanför ”köksdelen” till väggen mellan de två fönstren?

Isf kan ni få in kök längs hela väggen samt en hel köksö där ni har ugn / kyl och frys idag.
 
  • Enkel blå ritning eller symbol på vit bakgrund, rektanglar och kvadrater som kan föreställa layout eller plan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
samovar samovar skrev:
Hur ser rummet ut i övrigt? Finns det plats för matbord utanför ”köksdelen” till väggen mellan de två fönstren?

Isf kan ni få in kök längs hela väggen samt en hel köksö där ni har ugn / kyl och frys idag.
Ett bra förslag men tyvärr inte genomförbart då väggen i mitten av rummet är bärande, och fönstret går i princip hela vägen in i hörnet där, på en höjd som ligger under köksbänkens höjd, så därför kan inte en köksbänk gå hela vägen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Arbetsytan kan jag förstå, men med tanke på att det verkar vara lite snålt med förvaring så skulle jag föredra att använda ytan till fulldjupa lådor i bänkskåp i stället för att lämna 30 cm tomt för att det ska gå att sitta där. Stolarna gör ju också att man man måste ta hänsyn till dem vid möbleringen av vardagsrummet (?).
Jag överväger faktiskt fulldjupa lådor i köksön. Men då kan man nog inte ha stolarna där alls för de skulle skjutas ut helt på golvlet i vardagsrummet. Det kanske finns någon typ av ihopfällbar stol som man liksom skulle kunna fälla ut eller fälla upp?
 
M
Varför vill ni ha integrerad kyl/frys, jag har aldrig förstått vitsen med det?

Kylen blir mindre då det även skall få plats en skåps-stomme runt omkring och det är svårare att bli av med värmen den producerar. Vitvaran är dyrare än motsvarande fristående och man måste dessutom köpa en stomme och en dyr dörr. Går det ens att dra ut en sådan kyl/frys och rengöra bakom eller är det något man inte bryr sig om att göra längre?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M mnils skrev:
Varför vill ni ha integrerad kyl/frys, jag har aldrig förstått vitsen med det?

Kylen blir mindre då det även skall få plats en skåps-stomme runt omkring och det är svårare att bli av med värmen den producerar. Vitvaran är dyrare än motsvarande fristående och man måste dessutom köpa en stomme och en dyr dörr. Går det ens att dra ut en sådan kyl/frys och rengöra bakom eller är det något man inte bryr sig om att göra längre?
Vi tycker det är snyggare. Alltid när vi var på visning och vitvaror var integrerade blev vi lite wowade av köken. Men ja en uppoffring man gör är ju att det blir lite mindre volym och det blir dyrare. Den modellen jag tittar på har 25% mindre volym än den fristående versionen. När det är öppen planlösning känns det mer värdefullt med integrerat då vitvarorna smälter in bättre med vardagsrummet, men just i den här lösningen så är ju kyl/frys faktiskt dold från vardagsrummet.

Städningen är ett icke-problem. Kylen sitter ju i ett högskåp från golv till tak, man drar ju inte ut monterade skåp för att städa bakom dem direkt :)
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
A
Har inbyggd kyl/frys. Vilket skit det är, det är så lite plats inuti att jag upplever att min förra kyl/frys svalde mer (du vet ett sånt kombinerat skåp). Tänkte som dig innan men när köket är uttjänt blir det fristående.

Vill även varna för Electrolux, kundservicen vid strul är katastrof och det är inte så kul att stå utan utan kyl, frys, mikro, spis, fläkt eller vad det nu kan vara som krånglar.

Angående städning så handlar det inte om att göra det rent för din skull, utan för att värmen från kylen ska bort från kylen (eller frysen).
 
samovar
Vi har integrerade vitvaror och ja de sväljer mindre men vi fick plats med allt från våra ganska fulla fristående kyl och frysar när vi bytte. De är nästan 10 cm smalare men något högre. Vi är iaf nöjda (familj på 4). Ventilationen går i sockeln, bakom skåpen (öppet längst bak i hyllplanen) och upp över skåpen.
 
Richard_F
Vi har nyligen gjort om vårt kök och jag kan varmt rekommendera att försöka få in en djupare bänkskiva. Vår bänkskiva är drygt 70 cm och skillnaden upplevs rätt stor jämfört med standard.
Flyttar du ut alla underskåp ca 10cm kanske även diskmaskinen går att ha i hörnet då det blir plats bakom stommarna för rören du har där. Givetvis förutsätter en djupare bänkskiva att det inte blir trångt mot kyl/frys och köksö.

Vi har även integrerad kyl/frys (2st kombiskåp, Husqvarna) och de är mindre men vi klarar oss och är nöjda med utseendet.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.