Byggahus.se

Tips på hur jag bygger odlingslådor till växthuset önskas

1. N
    Medlem · Östergötland · 17 inlägg

nilaz

Medlem
    Hej!

Vi har två växthus. Det först byggde vi med en tegelsockel med inbyggda odlingslådor enligt första bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vh1.jpg

Med tiden önskade vi mer plats och byggde ett växthus till enligt andra bilden
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vh2.jpg
    där vi tänkte odla i hinkar/krukor. Erfarenheten är att det blir för liten jordmängd och vi tänker att vi ska bygga odlingslådor att ställa in i detta andra växthus. Är det någon som har tips på hur vi borde bygga eller eller inte borde bygga dessa?
    Just nu tänker vi att vi vill bygga 4 odlingslådor i trä. Vi vill inte använda impregnerat virke men vill ändå att det ska tåla ett par somrar.

/Niklas

• Laddar…
  2. J
    Medlem · 11 814 inlägg
    Trärammar i mått i bestämmer nu själva , ska dom stå direkt på plattorna eller ska dom vara som en burk med tät botten

3. N
    Medlem · Östergötland · 17 inlägg

nilaz

Medlem
    De ska stå i det andra växthuset med grusgolv. Vi tänker att de ska vara täta.
    Det jag vill ha tips på är hur jag ska bygga dem. Vi har ju tänkt trälådor. Ska jag klä dem med något på insidan? Ska jag måla dem på insidan?
    Jag tänker att jag inte är först med att bygga odlingslådor till växthus och undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter.

4. J
    Medlem · 11 814 inlägg
    En träram liknade pallkragar ( on du inte köper pallktagar , lite dyar bara ) en markduk i botten som skydd för att jorden inte ska försvinna. Insidans kanter läs med en matta , tex , platonmatta eller liknande för skydd mot väta, den ska vara hela vägen ner och gå ut ca 5 cm vid botten. Då kommer lådorna att hålla i många år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.