Byggahus.se
D djac skrev:
Att den varit för dyr bekräftar de ju själv med prissänkningarna..
:crysmile:

Internet... de är bara en fluga.. ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
1. Vad spelar det för roll om just svenskar köper elbilar om alla som kan produceras säljs?
2. Vi har ingen subvention av fossila drivmedel i Sverige; vi har världens högsta koldioxidskatter som mer än väl täcker de fossila drivmedlens klimatskadliga påverkan.
1. jag tror att efterfrågan styr produktionen, tex tillverkar mejerinäringen mindre filmjölk än mjölk, det är sannolikt för att efterfrågan på mjölk är större?
2. det ena utesluter inte det andra

Karta över Europa som visar subventioner per capita med färgkoder, Island och Norge mest subventionerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
W witten skrev:
Det måste väl nationalekonomiskt ändå vara mycket bättre att våra fordon drivs på till stor del egenproducerad energi än att den köpa in i form av olja från skurkstater. Även säkerhetspolitiskt.
Fast våra chefer har åtaganden och de måste säkerställa hög fossilefterfrågan.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Jag räknade på en id4, med måttlig utrustning, 10,500kr/mån i privatleasing, 1000 mil per år. För inte så värst många år sedan kunde man hålla en splitter ny Porsche av värstingmodell rullande för 120kr/mil, inkl. allt från soppa till värdeminskning inräknat. JAG förstår inte heller hur ekvationen med elbil går ihop om man inte kör 5000 mil om året, för det är ju på soppan intjäningen ligger.
Låter ju otroligt mycket med id4an men har du försökt leasa en Porsche... jag var i en speciell situation där jag behövde leasa en trevligare 911 i 12 månader, priset var... högt!
 
D djac skrev:
1. jag tror att efterfrågan styr produktionen, tex tillverkar mejerinäringen mindre filmjölk än mjölk, det är sannolikt för att efterfrågan på mjölk är större?
Absolut, men elbilar är redan en boomande marknad, efterfrågan överstiger redan produktionsförmågan. Svenska subventioner bidrar extremt lite till att ens öka den efterfrågan på global nivå. Våra subventioner går helt enkelt bara från Andersson och Petterson till Lundström.
D djac skrev:
2. det ena utesluter inte det andra

[bild]
Debunked already. Den här grafen är lika missvisande nu som när jag analyserade den ovan.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut, men elbilar är redan en boomande marknad, efterfrågan överstiger redan produktionsförmågan. Svenska subventioner bidrar extremt lite till att ens öka den efterfrågan på global nivå. Våra subventioner går helt enkelt bara från Andersson och Petterson till Lundström.

Debunked already. Den här grafen är lika missvisande nu som när jag analyserade den ovan.
Så kan det ju vara, om bara tron är stark nog men om du ser dig om på internet så råder det närmast koncensus i frågan om fossilsubventioner, ungefär som i klimatfrågan, och det hindrar ju inte folk från att vara övertygade om att även den är fejk.

IMF har en något annorlunda vinkel men med samma betydelse: https://www.imf.org/en/Topics/climate-change/energy-subsidies
Guardian skriver lite mer övergripande: https://www.theguardian.com/environ...bsidies-almost-doubled-in-2021-analysis-finds
 
Vi svenskar lurar oss ofta hur vi påverkar, men globalt obefintligt.
Brukar slarvigt säga att vi är som London i befolkningsmängd utifrån att den finns i närområdet.
Sankt Petersburg har ju bara hälften, dryga 5 miljoner, vilket få känner till och blir förvånade över.
 
D
A AndersS skrev:
Vi svenskar lurar oss ofta hur vi påverkar, men globalt obefintligt.
Brukar slarvigt säga att vi är som London i befolkningsmängd utifrån att den finns i närområdet.
Sankt Petersburg har ju bara hälften, dryga 5 miljoner, vilket få känner till och blir förvånade över.
Absolut, bryter vi bara ner all länder i mindre bitar så behöver vi inte bry oss alls om våra utsläpp, då blir alla obetydliga!

Tittar man på individnivå så ligger vi ju såklart högt.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säkerhetspolitiskt, absolut. Nationalekonomiskt är inte självhushållning någon stor vinnare; där slår handel alltid isolationism.
Men det är väl ingen isolationism vi pratar om här.
Det är ju bara vanliga marknadskrafter, vi har fått fram teknologi som medför att vi kan använda ett billigare och bättre bränsle, som vi dessutom kan producera själva.
Detta ger ju som grädde på moset lite plus i handelsbalansen fram tills den dagen att andra länder kommer ikapp (bygger kärnkraftverk och vindkraft så det står härliga till) och säljer elen ännu billigare till oss.

Det är väl lite som när vi upptäckte att vi kan få bättre och billigare energi genom att gå över från olja och kol till uran (med en viss möjlighet att tillverka bränslet själva, som dock aldrig blev så).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Så kan det ju vara, om bara tron är stark nog men om du ser dig om på internet så råder det närmast koncensus i frågan om fossilsubventioner, ungefär som i klimatfrågan, och det hindrar ju inte folk från att vara övertygade om att även den är fejk.
Det är inte konstigt att folk slutar tro på en när man glider på sanningen och börjar omforma termer för att passa ens agenda. Oavsett om man har huvudsakligen rätt och anser sig ha ett gott uppsåt eller ej.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Absolut, bryter vi bara ner all länder i mindre bitar så behöver vi inte bry oss alls om våra utsläpp, då blir alla obetydliga!

Tittar man på individnivå så ligger vi ju såklart högt.
Precis, tar vi bara två länder utifrån påverkan Kina och Indien med 2,8 miljarder, dryga 35% av jorden befolkning så är för mig inte elbilen en klimatfråga möjligtvis en miljöfråga på vissa platser i Sverige. Jag räknar inte mera blir bara ogripbart för mig. Sedan finns det ideologiska drivkrafter beroende av hur man använder statistik.
Däremot har Sverige inom vissa områden varit en viktig marknad att finnas på för utveckling av nya produkter och teknik, men där styr andra kommersiella krafter.
 
L lbgu skrev:
Vore trevligt om någon tillverkade en elbil som bara innehöll det allra nödvändigaste. För väldigt många räcker det långt att kunna reglera värmen i bilen. Det är väl typ det enda jag reglerar som inte är absolut nödvändigt att ha i en bil (t.ex. körriktningsvisare, vindrutetorkare) Vill man ha GPS, navigationshjälp finns ju sådant ofta i telefoinen.
En sådan elbil borde gå att göra väldigt billig.
Har för mig att jag har läst om en mindre elbil från Kina där tanken var att du skulle ha din telefon som instrumentkluster, och att det i princip inte fanns några andra reglage. Allt skulle styras via din telefon som skulle placeras på instrumentbrädan. Minns inte vad bilen hette eller om det endast var ett koncept...
/S
 
Ska man gasa och svänga genom att luta telefonen framåt och åt sidorna?
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
En effekt många inte är beredda på är att det är vanligt att man ökar sin årliga körsträcka när man skaffat elbil.
Kostar att små köra med elbil på vintern också.

Lämna (barn på två olika ställen) 2.5 km
Åka och handla 5 km
Åka hem handla 5 km
Hämta (barn på två olika ställen) 2.5 km

1,5 mil totalt. Batteriet var laddat till 80% fyllde på med 10.x kWh under natten..
6,7 x (vad man tycker en kWh kostar) per mil inte gratis.
 
G Greger_08 skrev:
Kostar att små köra med elbil på vintern också.

Lämna (barn på två olika ställen) 2.5 km
Åka och handla 5 km
Åka hem handla 5 km
Hämta (barn på två olika ställen) 2.5 km

1,5 mil totalt. Batteriet var laddat till 80% fyllde på med 10.x kWh under natten..
6,7 x (vad man tycker en kWh kostar) per mil inte gratis.
Klart det kostar, men eftersom det vanligtvis är mycket billigare än t.ex. för en bensinbil så är det mindre avskräckande att okynnesköra småsträckor med en elbil. (Om man måste ta bilen så gör man det givetvis, men många småsträckor klarar de flesta utan bil)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.