Byggahus.se
Nu är det dags för diskmaskin!

Kan jag placera den i skafferiet?

Efter att ha dividerat fram och tillbaka ett antal gånger om placeringen verkar skafferiet, som är ett gammalt 50-talsskafferi (alltså väldigt stort), vara den bästa lösningen. Dels för att övriga lösningar kräver modifiering av mitt fina 50-talskök och för att skafferiet är så himla stort att jag inte använder det fullt ut.

Vilka problem kan uppstå?

Genererar en diskmaskin mycket värme? Krävs ventilation (det sitter en fasadventil i skafferiet)

Kan diskmaskinen generera oönskad fukt i skafferiet även fast man väntar innan man öppnar maskinen efter disk?

Tack på förhand!
 
blir kanske inte så bekvämt att bära disken in och ut från skafferiet och den mellanlandar i stället i diskhon eller på bänken och skapar irritationsmoment? Går att skapa en rutin att frakta disken på en stor bricka eller direkt i diskkorgar som kan ju tas ut.
Annars ser jag inga problem :)
gaia
 
Maskinen alstrar en del värme, vilket gör att det blir lite varmare i skafferiet emellanåt. Har själv en diskmaskin under skafferiet, så jag vet.
 
Med tanke på hur mycket det klabbar och har sig när man tar blötlagd disk med småskvättar kvar från diskbänken ner i diskmaskinen så skulle iaf jag inte vilja ha diskmaskinen någon annanstans än direkt under diskbänken. Men det är ju jag det :). Sen att det blir varmt i skafferiet är kanske inte heller så lyckat, annars ser jag inga problem med det.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Hej manfu,

en normal diskmaskin för svensk bruk alstrar en del fukt frramföralllt när du öppnar luckan. Detta problem undkommer man inte genom att inte öppna luckan för då blir det kondens i maskinen och disken blir blöt. Du måste då ha en diskmaskin med med fläkt torkning också.

Sedan är det också så att troligtvis kräver ditt hemförsäkringsbolag att du har läckageskydd under din diskmaskin och detta är för att du ska se om det blir läckage. Har du då diskmaskinen i ett skåp får det ej vara något som blockerar vattnet från att rinna ut synligt i rummet.
 
Hur gick det för dig manfu? Funderar på att göra samma sak. Någon annan som har någon bra input?
 
Jaqoup Jaqoup skrev:
Hur gick det för dig manfu? Funderar på att göra samma sak. Någon annan som har någon bra input?
hej det gick fin fint! Luckan gick preciiis att öppna. Vattnet pumpades fint trots avståndet till blandaren. Blev inte så fuktigt utan skafferi dörren va så stor att det ventilerades ut i rummet väldigt väl. Enda va väl att placeringen va besvärlig med mkt konkande mellan maskin och skåp men det visste vi redan

kör på… hemskt att handdiska
 
  • Gilla
Jaqoup
  • Laddar…
Ok det låter lovande. Ska nog försöka få till något liknande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.