Byggahus.se
F
Har krypgrund som håller ca 10 grader och även en gammal luftvakfuktare, Woods DS15 L1 med ett vred för fläkthastighet och ett för fuktighet. Jag har även en separat temp och luftfuktighetsmätare. Under vintern har jag velat få ner elförbrukningen som alla andra och första steget är ju att mäta så jag kopplade in luftavfuktaren på ett eluttag jag kan mäta förbrukningen och styra avfuktaren med.

Avfuktaren har 3 lägen vad jag märkt med min elmätning:
0w, avstängd såklart
50w, fläkten går
220w, fläkten och kompressorn går.

För någon vecka sedan, när det var runt 5 plus utomhus, så pendlade fuktigheten mellan ca 61%-65%. Det syns tydligt i graferna här att luftfuktigheten sjunker när den kör:
Skärmdump av mobilapp som visar historisk data för luftfuktighet och energianvändning, daterat 16 januari 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det lite kallare, runt nollan. Min elmätare tillåter även mig att bryta strömmen helt. Så kl 08:00 igår stängde jag av helt och startade sedan 20:00 igen. Hur ska jag tolka detta resultatet?
Skärmklipp av en app visar historik över temperatur och strömförbrukning för smarta hem-enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillför avfuktaren fukt på ngt vis?! Är hygrometern på den defekt? Funderar nu på om jag borde skriva logik i Home assistent att enbart starta avfuktaren när min egna mätare visar 70% luftfuktighet istället. Och även typ köra 1-2h på natten bara för att få runt luften lite.

Tänker dock också att avfuktarens fläkt kanske drar runt fukten lite också när den går? Min egna mätare hänger i mitten av rummet i ett snöre. Avfuktaren står mer på ena sidan i grunden.
 
Redigerat:
DU har så låga värden så du ska kunna lära avfuktare kortare perioder på nätterna. Hur ser grunden ut, fanns/finns det gamla fuktproblem, varför sattes den in?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
DU har så låga värden så du ska kunna lära avfuktare kortare perioder på nätterna. Hur ser grunden ut, fanns/finns det gamla fuktproblem, varför sattes den in?
Det är förra ägarna som satte in den, de sa att det var i förebyggande syfte. I pappren över huset så finns det bara en uppmaning från Älvsbyhus att marken ska täckas med åldersbeständig plast och sedan ska "nödvändiga" åtgärder tillämpas.

Jag tror avfuktaren suttit där ganska länge, säkert 20-10 år. (huset är 20 år gammal). Det finns tecken på att det gått fukt i skivorna, men det är torrt idag och inget mögel. Oklart hur länge det varit där. Köket är precis ovanför och renoverades för två år sedan, kanske är det ett samband.

Har även lite fuktfläckar där ventilerna ska sitta i balkarna. Samma sak där, ingen mögel, oklart när det hände.
Mörkt utrymme, träbjälkar, skugga, murbetong, fuktskador, plastfolie, konstruktion, odefinierat rörliknande föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skumisolering utvidgat vid kant, brun trävägg, grå betong, grön tejp i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fideliox skrev:
Har krypgrund som håller ca 10 grader och även en gammal luftvakfuktare, Woods DS15 L1 med ett vred för fläkthastighet och ett för fuktighet. Jag har även en separat temp och luftfuktighetsmätare. Under vintern har jag velat få ner elförbrukningen som alla andra och första steget är ju att mäta så jag kopplade in luftavfuktaren på ett eluttag jag kan mäta förbrukningen och styra avfuktaren med.

Avfuktaren har 3 lägen vad jag märkt med min elmätning:
0w, avstängd såklart
50w, fläkten går
220w, fläkten och kompressorn går.

För någon vecka sedan, när det var runt 5 plus utomhus, så pendlade fuktigheten mellan ca 61%-65%. Det syns tydligt i graferna här att luftfuktigheten sjunker när den kör:
[bild]

Nu är det lite kallare, runt nollan. Min elmätare tillåter även mig att bryta strömmen helt. Så kl 08:00 igår stängde jag av helt och startade sedan 20:00 igen. Hur ska jag tolka detta resultatet?
[bild]

Tillför avfuktaren fukt på ngt vis?! Är hygrometern på den defekt? Funderar nu på om jag borde skriva logik i Home assistent att enbart starta avfuktaren när min egna mätare visar 70% luftfuktighet istället. Och även typ köra 1-2h på natten bara för att få runt luften lite.

Tänker dock också att avfuktarens fläkt kanske drar runt fukten lite också när den går? Min egna mätare hänger i mitten av rummet i ett snöre. Avfuktaren står mer på ena sidan i grunden.
Avfuktaren verkar fungera bra. Vart tar kondensvattnet vägen? Hygrostaten i avfuktaren stänger av kompressorn men hos mig sällan fläkten då hysteresen för det är stor och fläkten kan behövas för att avisa vid normal drift. Jag har testat att både tidsstyra och styra via separat hygrometer. Den vinsten man gör är att fläkten inte går i onödan och att det avisar ändå vid längre stillestånd. Så länge kapaciteten på avfuktaren är tillräcklig funkar detta. Du bör dock sätta hygrometern I andra änden av grunden eller ha två för att följa upp att den klarar a fukta hela utrymmet.
Din fläkt verkar ju stanna ibland vid normal drift enligt diagrammet så det är ju bra.

Det du kan tjäna bra på är att leda ut kondensvattnet ur utrymmet om så inte är fallet nu, De flesta låter det bara rinna ut på marken under en plast om det finns, Jag märkte en stor förbättring när jag ledde ut kondensvattnet ur utrymmet.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Det är förra ägarna som satte in den, de sa att det var i förebyggande syfte. I pappren över huset så finns det bara en uppmaning från Älvsbyhus att marken ska täckas med åldersbeständig plast och sedan ska "nödvändiga" åtgärder tillämpas.
.

Jag tror avfuktaren suttit där ganska länge, säkert 20-10 år. (huset är 20 år gammal). Det finns tecken på att det gått fukt i skivorna, men det är torrt idag och inget mögel. Oklart hur länge det varit där. Köket är precis ovanför och renoverades för två år sedan, kanske är det ett samband.

Har även lite fuktfläckar där ventilerna ska sitta i balkarna. Samma sak där, ingen mögel, oklart när det hände.
[bild]
[bild]


Fuktfläcken på masoniten är troligen från tidigare läckage ovanifrån. Jag har ett likanant hus. Det ser ut som de tätat längs syllen med fogskum.
 
Jag förstår inte problemet, fukten stiger när strömmen är av?
 
Hur är temperaturen vid avfuktaren just nu?
Den stora ”luckan” i grafen när den inte går är förmodligen för att den måste avfrosta pga frost på rören.
(Om det är en kondensavfuktare)
 
F
S Skyflakes skrev:
Avfuktaren verkar fungera bra. Vart tar kondensvattnet vägen? Hygrostaten i avfuktaren stänger av kompressorn men hos mig sällan fläkten då hysteresen för det är stor och fläkten kan behövas för att avisa vid normal drift. Jag har testat att både tidsstyra och styra via separat hygrometer. Den vinsten man gör är att fläkten inte går i onödan och att det avisar ändå vid längre stillestånd. Så länge kapaciteten på avfuktaren är tillräcklig funkar detta. Du bör dock sätta hygrometern I andra änden av grunden eller ha två för att följa upp att den klarar a fukta hela utrymmet.
Din fläkt verkar ju stanna ibland vid normal drift enligt diagrammet så det är ju bra.

Det du kan tjäna bra på är att leda ut kondensvattnet ur utrymmet om så inte är fallet nu, De flesta låter det bara rinna ut på marken under en plast om det finns, Jag märkte en stor förbättring när jag ledde ut kondensvattnet ur utrymmet.
Kondensvattnet rinner ut med en slang kopplad till avloppet. Ja att komplettera med ytterligare en sensor är nog inte fel. Avfuktaren ska klara max 100kvm men vår grund är egentligen 120kvm. Sen är väl det måttet lite missvisande då det borde baseras på kubikmeter luft? Vi har nog en meter i höjd men sen kommer ju balkar etc också så svårt att räkna.

S Skyflakes skrev:
Fuktfläcken på masoniten är troligen från tidigare läckage ovanifrån. Jag har ett likanant hus. Det ser ut som de tätat längs syllen med fogskum.
Ja troligtvis. Skummet har jag tyckt i. Troligtvis är uttagen för ventilerna lite mer utsatta.

D Dilato skrev:
Jag förstår inte problemet, fukten stiger när strömmen är av?
Mja du ser ju att jag ligger mer eller mindre på samma fuktighet oavsett om den går eller ej.

C Cerb skrev:
Hur är temperaturen vid avfuktaren just nu?
Den stora ”luckan” i grafen när den inte går är förmodligen för att den måste avfrosta pga frost på rören.
(Om det är en kondensavfuktare)
Drygt 10-11 grader. Den stora luckan är när jag stängde av den manuellt. Ja det är en kondensavfuktare. Fläkten går nog även vid avfrostning?
 
F
Nytt experiment. Den 24 jan lät jag den vara på hela dygnet. Den 25 jan hade jag avstängt mellan 08:00-20:00.

Energiförbrukning:
24: 2kwh
25: 1kwh

Fuktmässigt inga större problem så jag ska nog börja med att bara köra 12h nattetid. Alternativ vrida upp fuktigheten på avfuktaren till ca 67%.
Mobilskärmsdump med temperaturhistorik i en app, visar fluktuation över två dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fideliox skrev:
Nytt experiment. Den 24 jan lät jag den vara på hela dygnet. Den 25 jan hade jag avstängt mellan 08:00-20:00.

Energiförbrukning:
24: 2kwh
25: 1kwh

Fuktmässigt inga större problem så jag ska nog börja med att bara köra 12h nattetid. Alternativ vrida upp fuktigheten på avfuktaren till ca 67%.
[bild]
Du får ha koll på fuktigheten i hela krypgrunden. Att det sjunker snabbt kring avfuktaren när den startat är rimligt men den är högre i andra delar. Men troligen räcker det att köra den halva tiden. Jag har testat olika körsätt och det är väderberoende trots att jag tätat runt om så gott det går.
 
F
S Skyflakes skrev:
Du får ha koll på fuktigheten i hela krypgrunden. Att det sjunker snabbt kring avfuktaren när den startat är rimligt men den är högre i andra delar. Men troligen räcker det att köra den halva tiden. Jag har testat olika körsätt och det är väderberoende trots att jag tätat runt om så gott det går.

Svårt att mäta hela. Blå sträckning är grunden. Grönt avfuktare och gult min sensor.
Planritning av ett hus med garage, flera sovrum, kök, vardagsrum, tvättstuga och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så ja, det kan ju vara fuktigare vid väggarna. Javisst påverkar väder men har varit ganska stabilit här de senaste dagarna.
 
F Fideliox skrev:
Svårt att mäta hela. Blå sträckning är grunden. Grönt avfuktare och gult min sensor.
[bild]


Så ja, det kan ju vara fuktigare vid väggarna. Javisst påverkar väder men har varit ganska stabilit här de senaste dagarna.
F Fideliox skrev:
Svårt att mäta hela. Blå sträckning är grunden. Grönt avfuktare och gult min sensor.
[bild]


Så ja, det kan ju vara fuktigare vid väggarna. Javisst påverkar väder men har varit ganska stabilit här de senaste dagarna.
Det där är ju ett lätt utrymme att avfukta. Låt den pendla mellan 65-70% så sparar du energi.
 
F
S Skyflakes skrev:
Det där är ju ett lätt utrymme att avfukta. Låt den pendla mellan 65-70% så sparar du energi.

Ja, hålla 60-65% är kanske overkill.

Bara drygt att hitta rätt inställning. Går ju inte att sätta exakt utan man får vrida lite på ratten och sen avakta. Lättare sagt än gjort för så himla kul är det inte att krypa ner. :crysmile:
 
Redigerat:
F
F Fideliox skrev:
Ja, hålla 60-65% är kanske overkill.

Bara drygt att hitta rätt inställning. Går ju inte att sätta exakt utan man får vrida lite på ratten och sen avakta. Lättare sagt än gjort för så himla kul är det inte att krypa ner. :crysmile:
Och nu är det -5 ute och med avfuktare på så pendlar den mellan 59-62% istället. Fattar inte varför den är så inkonsekvent!
 
.
Har en Acetec PD 150 Sorptionsavfuktare i krypgrunden av typ ytonggrund inställd på 60 % rf.
Inget trä eller annat nedbrytbart finns där. Kraftig fuktspärr av plast ovan på heltäckande golvbjälkarna av ytong. Vanlig armering i ytongblocken. Därför vill jag ha låg luftfuktighet.

Ett fel på styrkortets hygrostat gjorde att fel resultat visades. Typ dryga 70 % mätt med separat rf -mätare fast jag ställt in önskat 60 %.
Kortet byttes direkt på fabriksgaranti.
Sen dess har det funkat som det ska.

Avfuktaren blåser luft, ytan uppvärmning ca 15 minuter till tre av grundens hörn.
Luft sugs in i avfuktaren och samlar fukt på ett sorbtionsblock.

Därefter stängs luften ut i slangarna och en fjärde slang leder nu uppvärmt luft från sorbtionsblocket ut genom grunden. Det bolmar ånga vid vissa väder lekar.

Så upprepas förloppet så länge rf är högre än inställt värde.

Sista månaden säkert längre, har rf legat på lägre än inställt värde, dygnet runt.
Energiförbrukninge riktigt låg, bara fläkten som går hela tiden. 38 w, dygnet runt.


Det jag beskriver gäller sen typ november 2022.
Innan dess, d v s sen 2015, tror jag det var då den installerades, så gick även avfuktaren i i läget avfuktning enligt ovan som jag beskrev i början, med tillförsel av värme o s v. Men höll alltid 60%

Förändringen jag gjorde var att leda bort dag och dräneringsvatten effektivare från halva huset... Första halvan åtgärdades för 10 år sedan.
Då huset byggdes för 40 år sedan, användes vid perforerad dräneringsslang även till dagvatten från stuprören! Helt enligt beggnormen då.

Kontrollmäter med separat rf-mätare och läser av avfuktarens display.
Allt funkar mycket bra. Byter filter 3 ggr/år.
Det är allt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.