Byggahus.se
H
D degi skrev:
Hej!
Har beställt en total badrumsrenovering och resultatet blev riktigt dåligt.
3kvadrat pris för arbete 150.000:-
Material 60.000:-

Det ser riktigt illa ut, företaget säger att allt är godkänt och tänker inre göra något.

Blir förbannad varje gång jag ’besöker’ vill hitta allvarliga fel så de behöver göra om.
Är allvarligt sugen på att riva allt igen och ta in ny firma som gör det.
Men skulle bli tot ca 400.000:- för 3kv2 badrum vore sinnesjukt.

Något som vet vad jag kan göra?

här kommer lite bilder.

fukten vid toaletten kommer när jag städar (skjuter vatten) och ligger kvar i föera dagar efteråt.
Betala inte ett öre, ta dit en besiktningsman. Kommer det hot om Kronofogden så bifoga bilder och upplys att det inte fackmannamässigt utfört. Såg nu att du redan hade betalat, vilket inte är lyckat. Kontakta Hallo Konsument och/eller Villaägarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Oavsett om det är en BKR eller GVK-ansluten plattsättare så gäller följande tollerans för fogsprång för plattor med en kant längre än 150mm: (L+B)/1000+1 mm. Dvs om det är 30x60 plattor så är tillåtet fogsprång 1,9mm. Avviker det från detta så hade jag kontaktat GVK eller BKR (beroende på vilken hantverkaren är ansluten till) och begärt att dem besiktigade. Dem kan i sin tur sätta press på hantverkaren gällande hans certifikat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
S sunqan skrev:
[länk]
Vet inte varför du länkande, det är knepigt när man har betalat och är missnöjd, beroende om det finns en chef på företaget som är seriös eller inte. Är de oseriösa så kan det vara svårt att få ersättning. Därför är det lämpligt att kontakta juridisk hjälp/råd för att få det bästa råden hur TS kan gå vidare.
 
H HEM2121 skrev:
Vet inte varför du länkande, det är knepigt när man har betalat och är missnöjd, beroende om det finns en chef på företaget som är seriös eller inte. Är de oseriösa så kan det vara svårt att få ersättning. Därför är det lämpligt att kontakta juridisk hjälp/råd för att få det bästa råden hur TS kan gå vidare.
Du skrev "betala inte ett öre"... det var redan betalt, dessutom för ganska lång tid sen. Jag tolkade din kom mentar som att du missat inlägg #3 och då var det enklare att länka till inlägget istället för att fråga om du läst inlägg #3... men det var tydligen fel.

Jag ser nu att du läst inlägget där ts skrev att det redan var betalt. Såg du att det var nästan ett år sen? Vi är några som reagerat över det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
S sunqan skrev:
Du skrev "betala inte ett öre"... det var redan betalt, dessutom för ganska lång tid sen. Jag tolkade din kom mentar som att du missat inlägg #3 och då var det enklare att länka till inlägget istället för att fråga om du läst inlägg #3... men det var tydligen fel.

Jag ser nu att du läst inlägget där ts skrev att det redan var betalt. Såg du att det var nästan ett år sen? Vi är några som reagerat över det.
Iallafall du;), sen kompletterade jag texten bara någon minut efter den första texten, så du läste nog bara början;):D
 
S sunqan skrev:
du kanske skulle läsa inlägg #3 [länk]
Ja men dåså, inga hinder för att reklamera.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Ja men dåså, inga hinder för att reklamera.
Inom skälig tid, kanske? Men det låter som att det är reklamerat
 
H Hybro skrev:
Kan inte se enda kakelskiva som i nederkant ligger innanför nederliggande skivas ovankant på något ställe. Jäms med eller utanför i samtliga fall.
Droppkant eller i plan, så att vatten kan rinna direkt nedåt. Inte samlas i fogarna.
Oavsett om det är rätt eller fel kakel för våtrum, så verkar det som om den som kaklat bemödat sig om just detta.
Likaså möts kakelskivorna i hörnet riktigt bra vad, jag kan se. Eller hur?

Undras just jag, som nu ska kakla för första gången, om inte detta är skivor som ska monteras just så?
Vad kallas de i så fall?

Stora frågan: Vem valde kaklet, kanske TS själv?

Hallu.
Det är bBickmate gjord i Italien, 30x60 cement grey
 
D degi skrev:
Hallu.
Det är bBickmate gjord i Italien, 30x60 cement grey
Ska inte variera i tjocklek så den som gjort jobbet har gjort det riktigt dåligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D degi skrev:
Hej!
Har beställt en total badrumsrenovering och resultatet blev riktigt dåligt.
3kvadrat pris för arbete 150.000:-
Material 60.000:-

Det ser riktigt illa ut, företaget säger att allt är godkänt och tänker inre göra något.

Blir förbannad varje gång jag ’besöker’ vill hitta allvarliga fel så de behöver göra om.
Är allvarligt sugen på att riva allt igen och ta in ny firma som gör det.
Men skulle bli tot ca 400.000:- för 3kv2 badrum vore sinnesjukt.

Något som vet vad jag kan göra?

här kommer lite bilder.

fukten vid toaletten kommer när jag städar (skjuter vatten) och ligger kvar i föera dagar efteråt.
Reklamera enligt konsumentjänstlagen. Be lm hjälp från kommunens konsumentombundsman.
Klart det ska göras om.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Usch så tråkigt när man blir missnöjd. En del kakelläggare gör tyvärr bara bara det man ber dem om även om man själv inte kan veta vad som blir bra på förhand, eller så har de de inte tillräckligt stor erfarenhet att veta vad som blir bäst.

När vi satte liggande 30x60 på golv och väggar i vårt badrum diskuterade vi sättningen. Jag sa att jag föredrar halvförband, och vi och kakelläggaren testade på golvet och tyckte det blev bra. När han var klar så hade han mycket riktigt lagt golvet i halvförband, men väggarna var ändå rak läggning. Blev lite sned först, men han sa just att konkaviteten i klinkerplattor gör att det inte blir bra med 30x60-plattor i halvförband på vägg helt enkelt. Något jag inte kände till, och till slut blev det riktigt bra ändå att ha olika läggning på golv och vägg.

Ser jag dessa bilder inser jag hur rätt han hade i sin expertis och jag är glad att han vågade frångå mina dåliga instruktioner.

Så det är nog inte mycket att göra vad gäller plattorna. Vad gäller fukten i hörnet däremot verkar det ju vara lite dåligt fall. Det kanske går att fixa till bara det i efterhand? Att byta plattor får du lära dig leva med. Jag kan ändå tycka att det går att finna en charm i oregelbundenheten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.