Byggahus.se
Har en källare utan fuktproblem, men vill ändå vara på säkra sidan och använda rätt prylar och oorganiskt och diffusionsöppet material när jag ska släta till ett par väggar. Två innerväggar i betong och två ytterväggar i lättbetongelement ("isolering" ej bärande).

Har förstått att det verkar vara cementbaserad puts (C-puts?) som gäller, men har använt det utvändigt på grundmur tidigare och tycker det är svåranvänt. Nu pratar vi dessutom om väldigt små nivåskillnader som ska jämnas ut (se bilder nedan).

Vad har vi för erfarenheter här? Har sökt på gamal trådar men inte sett så mycket om just källare och potentiellt fuktiga miljöer. Hade ju arbetsmässigt helst viljat jobba med något typ vanligt sandspackel, men det går väl inte med mina krav på fuktig miljö antar jag?

edit: glömde säga att alla tapetrester (det brunaktiga) naturligtvis mödosamt ska bort.

321006883_573383737455794_2687007525233134535_n.jpg

320554290_694983352114141_7615656016155437548_n.jpg

320928836_1156050048369107_620618370968434456_n.jpg

321917631_853812282554068_806977231718711649_n.jpg

322341150_714042110069005_4152232334658571427_n.jpg
(faktiskt bara den vänstra väggen på sista bilden, som har lättbetong - om någon skulle undra).
 
ser nu en tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-bruk-till-puts-av-kaellarvaegg.477664/ som är snarlik, men där är lite grövre ojämnheter, tänkte om man kunde klara sig undan något enklare men mina mm-djupa gropar.

Ser i Finjas guide som var länkad i det inlägget att det kanske är frågan om ädelputs ... ? (bör "helst appliceras av fackman") ... kan detta vara en lämplig metod?

https://www.finja.se/storage/ma/3e1...4A4B883A52B0F3A7BFF0/Hjälp vid - putsning.pdf
 
Ser inte så farligt ut, fundera på att bara ta bort löst och måla med silikat färg...
 
@P-plats: Intressant, ser ut som Weber c-puts på påsen? hur applicerar du putsen? med bredspackel?

När jag skulle köpa silikatfärg i färgaffären, så frågade dom om jag hade fuktproblem - vilket jag inte har i nuläget (dränerat 5 år sen) - då rekommenderade dom "betongfärg" (Alcro i det fallet), tekniska namnet verkar vara styrenakrylat .. men lite osäker.

Vill gärna få till så slät yta som möjligt.

@M.sandström har provat måla med den betongfärg jag köpte, men får inget bra resultat - inga bilder här - behövs tydligt mer arbete för att få det slätt. fortfarande dock osäker på exakt hur ..
 
Om det inte krävs några enorma mängder så är väl husfix ett bra alternativ?
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
@P-plats: Intressant, ser ut som Weber c-puts på påsen? hur applicerar du putsen? med bredspackel?

När jag skulle köpa silikatfärg i färgaffären, så frågade dom om jag hade fuktproblem - vilket jag inte har i nuläget (dränerat 5 år sen) - då rekommenderade dom "betongfärg" (Alcro i det fallet), tekniska namnet verkar vara styrenakrylat .. men lite osäker.

Vill gärna få till så slät yta som möjligt.

@M.sandström har provat måla med den betongfärg jag köpte, men får inget bra resultat - inga bilder här - behövs tydligt mer arbete för att få det slätt. fortfarande dock osäker på exakt hur ..
På Webers hemsida finns massa info och även film på hur man går till väga:
https://www.se.weber/fasad-puts-och...system/putsbruk/weberbase-135-putsbruk-c-hand

Just denna produkt gillade jag som glad amatör att jobba med men det krävs lite träning för att få bra resultat.

När det gäller val av färg så tror jag personligen att färghandlaren gör fel där för även om det inte är problem idag så kan det bli problem och då stänger man in fukten.

Själv har jag målat med Alcros Silikatfärg och är riktigt nöjd så här några år senare.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Om det inte krävs några enorma mängder så är väl husfix ett bra alternativ?
Ok, det är helt oorganiskt och genomsläppligt då gissar jag?

Hittade detta ang Husfix här på forumet:

"I Cascos produktblad för GipsFiller står det att den ska användas för inomhusbruk och på ytor som kan utsättas för fukt rekommenderas istället HusFix."

Det låter ju lovande - får se om jag kan hitta info om detta hos Casco tex.
 
KJD KJD skrev:
Ok, det är helt oorganiskt och genomsläppligt då gissar jag?

Hittade detta ang Husfix här på forumet:

"I Cascos produktblad för GipsFiller står det att den ska användas för inomhusbruk och på ytor som kan utsättas för fukt rekommenderas istället HusFix."

Det låter ju lovande - får se om jag kan hitta info om detta hos Casco tex.
P-plats P-plats skrev:
På Webers hemsida finns massa info och även film på hur man går till väga:
[länk]

Just denna produkt gillade jag som glad amatör att jobba med men det krävs lite träning för att få bra resultat.

När det gäller val av färg så tror jag personligen att färghandlaren gör fel där för även om det inte är problem idag så kan det bli problem och då stänger man in fukten.

Själv har jag målat med Alcros Silikatfärg och är riktigt nöjd så här några år senare.
snyggt, den videon var typ det jag letade efter ser jag nu. nice. tackar (y). den får vi prova.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Ok, det är helt oorganiskt och genomsläppligt då gissar jag?

Hittade detta ang Husfix här på forumet:

"I Cascos produktblad för GipsFiller står det att den ska användas för inomhusbruk och på ytor som kan utsättas för fukt rekommenderas istället HusFix."

Det låter ju lovande - får se om jag kan hitta info om detta hos Casco tex.
Ja, det är cementbaserat spackel som jag förstår det. Så typ som puts, fast mer finkornigt och lättarbetat, det är nästan som vanligt spackel att jobba med.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Ja, det är cementbaserat spackel som jag förstår det. Så typ som puts, fast mer finkornigt och lättarbetat, det är nästan som vanligt spackel att jobba med.
fick tips att titta på Finja/Björn Cs video där han putsar innerväggar, och nämner lagning och "finputsning" - så rekommenderar han C putsbruk fin 0-1 mm, det tänker jag prova


https://k-bygg.se/sortiment/byggmaterial/bruk-bindemedel/bruk/950219
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.