Byggahus.se
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Det finns garanterat människor som köpt fastigheter utan att undersöka nåt som helst eller ens besökt fastigheten...

Din syn är då att köparen inte kan förvänta sig ett hus?

Utan det blir en surprise när man kommer dit.
För mäklarinformation har inget värde...

/ATW
Det som står i objektsbeskrivningen brukar läggas till avtalet så då är ju en tydlig utfästelse från säljaren avseende att ett hus ingår i köpet.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 17 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Vad är din uppfattning mer exakt om undersökningsplikten då? Om jag som köpare avstår både besiktning, hjälp från säljaren och kommer med fel efter längre tid. Vad har jag egentligen på min sida? (Enligt lagen dvs)
Din chans till ersättning för dolda fel förändras inte om om du tittar på huset innan köp eller ej. Tingsrätten går på om felet hade kunnat upptäckas (bla), inte om någon försökte.
 
  • Gilla
GlennB och 9 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag har aldrig pratat om dolda fel.

Jag har pratat om funktioner man ska kunna förvänta sig fungera.

Men det är ju skönt att veta att man som köpare inte kan förvänta sig att någonting överhuvudtaget ska fungera.

/ATW
Men du tycker inte att det är rimligt att förvärningarna måste justeras efter det man ser när man undersöker objektet?
Köper man ett sprillans nytt hus kan man absolut förvänta sig att allting fungerar.
Köper man ett gammalt hus där dessutom helt synliga kablar håller på att vittra sönder så tycker jag att det är helt rimligt att förvänta sig att hela elsystemet måste bytas ut. Visar det sig sedan att elsystemet faktiskt var bättre än väntat så får man se det som en bonus,

Många trådar om dolda fel här handlar ju om någon curlad individ som köpt ett 60-70 år gammalt hus och förväntar sig att det ska vara i nyskick. Klart som tusan att man blir besviken om man har så skeva förväntningar.
 
  • Gilla
TommyC och 14 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Din chans till ersättning för dolda fel förändras inte om om du tittar på huset innan köp eller ej. Tingsrätten går på om felet hade kunnat upptäckas (bla), inte om någon försökte.
Men mig egna uppfattning om eventuella fel blir klarare och jag kan då undvika objekt som känns tveksamma.
 
  • Gilla
MDehlin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, dolda fel är fel som i stort sett är omöjliga att hitta utan att fördärva objektet. Att kontrollera att en lampa tänds om man trycker på strömbrytaren rller att drt finns ström i ett uttag är aldrig någonsin något dolt fel.
Nej, om det tex är ett nybyggt hus har man inte särskilt stora krav på undersökning. Så det är faktiskt inte som du beskriver det.
 
A ArneTW skrev:
Jag har aldrig pratat om dolda fel.

Jag har pratat om funktioner man ska kunna förvänta sig fungera.

Men det är ju skönt att veta att man som köpare inte kan förvänta sig att någonting överhuvudtaget ska fungera.

/ATW
Ett äldre hus skall du inte alls förvänta dig något från. Saker och ting slits och åldras och förändras. Du kan inte förvänta dig nyskick eller full funktion på de äldre delarna. Dessutom är det än värre just med äldre hus eftersom fel som i ett nybygge kan anses vara dolda inte behöver vara det i det äldre huset eftersom du där kan förvänta dig att saker och ting inte är i toppskick längre. Avloppsstammar från 50-talet kan vara helt trasiga i väggen och elkablarna helt utan isolerande hölje, men är grejorna över 70 år så skall du heller inte förvänta dig att det är hela prylar.

Man kan absolut tycka att det borde vara i toppskick och att man som köpare skall få det man önskar. Men i verkligheten är det istället så att du som köpare har en undersökningsplikt att uppfylla. Problemet är väl oftast att köpare som hamnar i dessa diskussioner inte känner till undersökningsplikten eller tror att de skall kunna förvänta sig att allt är i toppskick. Jag har själv haft med sådana köpare att göra som gick lite bananas över att en bruksanvisning till en vitvara saknades... :rolleyes:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Men mig egna uppfattning om eventuella fel blir klarare och jag kan då undvika objekt som känns tveksamma.
Ja, och det är därför du skall titta på det så mycket som du känner för. Men om man skall diskutera dolda fel i tingsrätten så spelar det ingen roll.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, om det tex är ett nybyggt hus har man inte särskilt stora krav på undersökning. Så det är faktiskt inte som du beskriver det.
I nybyggda hus har man garanti. Det vet vi som har byggt hus.
Du gissar hela tiden. Och ts hus är inte nybyggt, så det lär inte finnas några garantier…

Så, det är exakt så som jag säger även om du gissar något annat.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I nybyggda hus har man garanti. Det vet vi som har byggt hus.
Du gissar hela tiden. Och ts hus är inte nybyggt, så det lär inte finnas några garantier…

Så, det är exakt så som jag säger även om du gissar något annat.
Du läste nog inte inlägget du svarade på förut va? Jag skrev inte att köparen kan hävda dolt fel i det här fallet.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Du läste nog inte inlägget du svarade på förut va? Jag skrev inte att köparen kan hävda dolt fel i det här fallet.
Jodå, jag citerade det jag svarade på. Du svamlade om nya hus och att du har en egen bild av vad undersökningsplikt är…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag citerade det jag svarade på. Du svamlade om nya hus och att du har en egen bild av vad undersökningsplikt är…
Jag menade det du svarade på tidigare. Det här.
D Daniel 109 skrev:
Nja, inte riktigt. Dolda fel är just för fel man inte kan förvänta sig. Att gamla så gamla ledningar är i behov av utbyte, oavsett om de är anslutna eller ej är dock något man kan förvänta sig.
Där lyckas du på något vis läsa in att jag menar att det är ett dolt fel i det här fallet. Det skrev jag inte.
 
Jag har flyttat relativt många gånger och hittat solklara dolda fel vid renovering, oftast inom ett par veckor! Har då kontaktat tidigare ägare och de första två var taktiken från säljarna att helt enkelt inte göra något alls och strunta i att svara. Den taktiken bör du nog också ha. I mitt fall har jag haft två alternativ, dra dem till rätten eller helt enkelt fixa det själv. Har landat på det senare alternativet men då har kostnaden i båda fallen varit under 20.000 SEK. Jag själv tecknar alltid dolda fel försäkring när jag säljer för då kan jag sova lugnt sen
 
  • Gilla
Classe73
  • Laddar…
Så små summor kan du ändå inte kräva. Det är för lite för att det ska påverka priset.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
J
K Klapps skrev:
Hej, vi sålde ett hus under vintern 2021 och har lite problem med den nya ägaren.
Hon har tydligen sen övertagandet av huset haft problem med värmesystemet(pelletspanna) att det inte funkat för henne och att vi har dolt att den var felaktig. Den funkade felfritt för oss förutom lite byte av slitagedelar och handhavandefel. Hon var helt ny på pelletspannor som jag förstod det och erbjöd henne att följa med ut vid övertagandet av huset och gå igenom hur pannan fungerar men hon tackade nej till dettas erbjudande.

Hon vill att vi ska betala för att en fackman ska komma ut och titta på pannan och få iordning på den, vilket vi självklart sa nej till. 2 dagar innan hon tog över huset sotade jag pannan rejält och körde igång den igen, och den funkade dom två dygnen innan hon tog över huset. En vecka senare har den bara strulat för henne säger hon.

Andra problemet hon har med huset är att det saknas el till belysning i två utrymmen i källaren. (Matförråd)
Det glömde vi att nämna till henne vid kontraktsskrivningen, det rev vi bort för ett bra tag sen då vi målade om taket och isoleringen på kablarna ramlade isär. Planen var att en elektriker skulle få dra om i dom rummen men det glömdes bort med åren. Men detta skulle upptäckas vid en simpel kontroll i mitt tycke.

Hon vill att vi ska betala för en elektriker och vvs ska komma och åtgärda felen. Men vi nekade till det och hon vill nu ta det vidare säger hon. Undrar om hon har ett fall emot oss? Hon besiktade aldrig huset utan hon var på en visning och gjorde sitt bud och skrev kontrakt.
Det med pannan hänger på hur gammal den är, är den så gammal att den uppnått sin tekniska livslängd och man inte kan förvänta sig en perfekt fungerande produkt eller är den sprillans ny.
 
En pellets panna kräver visst underhåll för att fungera. Det är i alla fall min erfarenhet. Det är inte som el eller olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.