Byggahus.se
Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
 
  • Gilla
  • Wow
redep och 14 till
  • Laddar…
Blev nyligen utslängd från Länsförsäkringar pga detta. Frågade hur jag skulle ta ut 100k, fick inget svar alls. Tog ut 10k i veckan i automat. 6 mån senare krävde de svar på var pengarna kom ifrån och vad jag använt dem till samt att jag måste styrka mina svar. Svarade att pengarna kom från min lön och att jag betalt tillbaka en skuld till en äldre släkting som ville ha kontanter. Fick genast svar att jag var portad från banken och hade 7 dagar på mig att avsluta alla konton. "Beslutet går ej att överklaga"

Avslutade allt, inklusive alla försäkringar. Villa, hem, två bilar samt livförsäkringar.

Hade jag fått beskedet personligen så hade det slutat väldigt illa. Spelar ingen roll vad lagen säger, en bankman som ifrågasätter vad jag gör med mina skattade pengar ska hamna 6 fot under....
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Älska
  • Haha
intruderbosse och 140 till
  • Laddar…
Det är inte banken som bestämt det, utan staten.
Banken måste rätta sig efter dessa regler.
 
  • Gilla
Donn och 37 till
  • Laddar…
R
D Diablito skrev:
en bankman som ifrågasätter vad jag gör med mina skattade pengar ska hamna 6 fot under
Du säger alltså att du skulle mörda en bankman för att denna ställer en fråga? Skrämmande. Hur mår du egentligen?

Att någon gillat inlägget är nästan lika tråkigt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Donn och 116 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Det är inte banken som bestämt det, utan staten.
Banken måste rätta sig efter dessa regler.
Banken behöver följa reglerna men det är fortfarande inte förbjudet för bankerna att tillämpa sunt förnuft. Det är inte olagligt med kontanter.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 52 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kortfattat tvingar lagen banken att agera förebyggande mot penningtvätt och finansiering av terrorverksamhet, bland annat genom det som kallas kundkännedom.

Banken skulle helst uppföra helt anonyma konton där vem som helst kunde tvätta svarta pengar vita, men de får inte.
 
  • Gilla
  • Haha
ansgar46 och 8 till
  • Laddar…
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kortfattat tvingar lagen banken att agera förebyggande mot penningtvätt och finansiering av terrorverksamhet, bland annat genom det som kallas kundkännedom.

Banken skulle helst uppföra helt anonyma konton där vem som helst kunde tvätta svarta pengar vita, men de får inte.
det betyder att tar man UT pengar från sitt eget konto där lönen kommer in så är penningtvätt i princip uteslutet, de pengarna är urtvättade och sönderskattade redan. Resten av misstankarna finns det rätt standardiserade frågor som bankerna ställer, det är som sagt fortfarande helt lagligt med kontanter.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 53 till
  • Laddar…
Unikt namn
F fsn skrev:
det betyder att tar man UT pengar från sitt eget konto där lönen kommer in så är penningtvätt i princip uteslutet, de pengarna är urtvättade och sönderskattade redan. Resten av misstankarna finns det rätt standardiserade frågor som bankerna ställer, det är som sagt fortfarande helt lagligt med kontanter.
Om det är standardiserade frågor kan det väl inte vara så svårt att svara?

Men jag undrar hur många kontanta affärer i 100kkr klassen sker med helt legala varor...
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
H
D Diablito skrev:
Blev nyligen utslängd från Länsförsäkringar pga detta. Frågade hur jag skulle ta ut 100k, fick inget svar alls. Tog ut 10k i veckan i automat. 6 mån senare krävde de svar på var pengarna kom ifrån och vad jag använt dem till samt att jag måste styrka mina svar. Svarade att pengarna kom från min lön och att jag betalt tillbaka en skuld till en äldre släkting som ville ha kontanter. Fick genast svar att jag var portad från banken och hade 7 dagar på mig att avsluta alla konton. "Beslutet går ej att överklaga"

Avslutade allt, inklusive alla försäkringar. Villa, hem, två bilar samt livförsäkringar.

Hade jag fått beskedet personligen så hade det slutat väldigt illa. Spelar ingen roll vad lagen säger, en bankman som ifrågasätter vad jag gör med mina skattade pengar ska hamna 6 fot under....
Vad jobbar du med själv? Har ni rutiner, riktlinjer och arbetsrättslagar att förhålla er till?

Hade du varit ärlig hade du varit kvar, men jag tolkar det som att du drog historien ur röven och trodde att inte styrka med skuldebrev skulle gå vägen.

Man häpnar hur du resonerar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
SonnyListon och 16 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
det betyder att tar man UT pengar från sitt eget konto där lönen kommer in så är penningtvätt i princip uteslutet, de pengarna är urtvättade och sönderskattade redan. Resten av misstankarna finns det rätt standardiserade frågor som bankerna ställer, det är som sagt fortfarande helt lagligt med kontanter.
Fortfarande har banken rätten på sin sida. Penningtvätt är väl rätt uteslutet så sett om man tar ut. Men inte terror typ.

Att någon skriver att det slutar väldigt illa gör ju att banken blir glada och slipper våldsfolk som kunder.
 
  • Gilla
  • Arg
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om det är standardiserade frågor kan det väl inte vara så svårt att svara?

Men jag undrar hur många kontanta affärer i 100kkr klassen sker med helt legala varor...
fler än du antagligen tror. Det är fortfarande, eller var iallafall för 8-10 år sen ytterst vanligt med kontantbetalning när jag lite mer frekvent köpte bilar och motorcyklar i Europa. Helt sjukt egentligen att man åkte runt med 60-70000 Euro i kontanter kors och tvärs genom Tyskland och Italien. Varenda krona togs ut i kontanter från banken, ibland med vissa problem.
 
  • Gilla
electroluxaren och 10 till
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Fortfarande har banken rätten på sin sida. Penningtvätt är väl rätt uteslutet så sett om man tar ut. Men inte terror typ.

Att någon skriver att det slutar väldigt illa gör ju att banken blir glada och slipper våldsfolk som kunder.
Har dom rätten på sin sida? Varför öht ställa frågorna då? Bättre att bara slänga ut alla som försöker ta ut mer än 3000kr.
 
  • Gilla
  • Haha
electroluxaren och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
F fsn skrev:
fler än du antagligen tror. Det är fortfarande, eller var iallafall för 8-10 år sen ytterst vanligt med kontantbetalning när jag lite mer frekvent köpte bilar och motorcyklar i Europa. Helt sjukt egentligen att man åkte runt med 60-70000 Euro i kontanter kors och tvärs genom Tyskland och Italien. Varenda krona togs ut i kontanter från banken, ibland med vissa problem.
Antagligen är det inte så svårt att presentera kvitton om du frekvent köper bilar i miljonklassen.
Jag tänker att de rimligtvis behöver avyttras i någorlunda jämn takt om du inte arbetar som oljeshejk till vardags eller heter Jay Leno.

Man får problem om man av olika anledningar inte vill berätta om eller styrka sina affärer.
 
  • Gilla
MsTake och 4 till
  • Laddar…
Att ställa frågor om vad folk ska använda uttagna pengar kan väl aldrig hindra någon brottslig verksamhet. Förstår inte vad man vill åstadkomma med detta förutom att irritera folk.

Vill man nu skänka pengarna till en terrorgrupp så lär väl ingen säga det. Den personen ger säkert bara ett helt oantastligt svar. Det är väl bara att säga att man inte litar på bankernas förmåga att lämna ut pengar vid långvariga strömavbrott och att man därför vill ha rejält med kontanter hemma. Svaret att man vill ha dem hemma eftersom man ändå inte får någon ränta på dem hos banken borde vara oantastligt. Det kan knappast vara olagligt att förvara sina egna pengar hemma.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 40 till
  • Laddar…
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Antagligen är det inte så svårt att presentera kvitton om du frekvent köper bilar i miljonklassen.
Jag tänker att de rimligtvis behöver avyttras i någorlunda jämn takt om du inte arbetar som oljeshejk till vardags eller heter Jay Leno.

Man får problem om man av olika anledningar inte vill berätta om eller styrka sina affärer.
Svårt att leverera kvittot när man tar ut pengarna då man uppenbarligen inte har köpt bilen ännu. Eller vad tror du själv?
 
  • Gilla
snartjul och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.