Byggahus.se
Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Bjor och 31 till
  • Laddar…
Vi ska vara glada så länge dom inte fakturerar slitage på väckarklockan..

Hoppas hoppas lågkonjunkturen och inflationen slår så jävligt mot hantverkare och grossister (ahlsell) så dom slutar spela så jävla glassiga och viktiga. Längtar tills dagen kommer då dom får be om jobb på sina bara knän och dra ner sina uppsnurradde priser!! Hoppas hoppas
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
kapten_krok och 230 till
  • Laddar…
Vad felsöktes . Se bara hur det är med märkesverkstäder för bilar, dom tar ca 600 kr för att koppla in sin dator för felsökning.
 
  • Gilla
  • Haha
Solv3r och 21 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad felsöktes . Se bara hur det är med märkesverkstäder för bilar, dom tar ca 600 kr för att koppla in sin dator för felsökning.
Men det är väl ändå timpriset för teknikern? jag har aldrig fått en separat post på min faktura "slitage felkodsläsare", utan det är "Felsökning á 1 timme 1050 kr"

/S
 
  • Gilla
  • Haha
Nirre och 35 till
  • Laddar…
F
Klart du skall betala för datorn. Jag fick faktura på framkörningsavgift en dag då hantverkaren vabbade….
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
SanDitt och 84 till
  • Laddar…
F fyhrnils skrev:
Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Du får förklara vad som felsökts, kan vara intressant.
Vanligt är också olika timkostnader beroende av vad som utförs och om speciella verktyg/instrument krävs.
Vi utförde olika konsultuppdrag inom IT/Telekombranschen och för det uppdraget som krävde avancerad analysutrustning var timdebiteringen högre, dvs man fick betala för tiden utrusningen användes vilket var den mest rättvisa prissättningen.
Tror att många företag som idag arbetar reparation av fiber till konsument har ett pris för fibersvets.
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Men det är väl ändå timpriset för teknikern? jag har aldrig fått en separat post på min faktura "slitage felkodsläsare", utan det är "Felsökning á 1 timme 1050 kr"

/S
Det förekommer men kan också anges som kostnad "felanalys" inkluderat arbetstid, sedan timdebiteras åtgärdstid/reparation.
 
  • Gilla
Arneram och 3 till
  • Laddar…
Kan väl också jämföras med när man anlitar förare med en byggkran. Betydligt dyrare än bara hantverks/förarkostnaden. Verkar inte orimligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Jag skulle skita i hur fakturan specats i detta fall om bara slutsumman var rimlig.

Det finns massa olika modeller att ta betalt. Bilverkstäder brukar t.ex. ta allt via timpenningen men nog ingår kostnad för lyftar, verktyg m.m. i den.
 
  • Gilla
Nirre och 12 till
  • Laddar…
Jag hade direkt frågat vad han gör när datorn är betald, dvs när den använts hos 40 kunder. Blir den gratis för efterföljande då?
 
  • Gilla
  • Haha
MariaBK och 39 till
  • Laddar…
Du borde ju åtminstone fått ett par tangenter från datorn då som du betalat för. :)
 
  • Gilla
  • Haha
MrKylen och 23 till
  • Laddar…
Jag skulle anlita min (fd) bror som är snickare. Han meddelade när han kom att han behövde åka på ett annat uppdrag och lämnade av två gymnasieelever som var på prao. Jag skickade hem dom och gjorde sedan jobbet med grannar då jag sitter i rullstol. Sedan kom en faktura om 4000kr+moms för de 7 timmarna som prao eleverna var här.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Nirre och 33 till
  • Laddar…
V
tensiden tensiden skrev:
Jag hade direkt frågat vad han gör när datorn är betald, dvs när den använts hos 40 kunder. Blir den gratis för efterföljande då?
Nej såklart tjänar han pengar på den
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som märkt en omsvängning från trådar som beklagar sig att fakturorna inte är tillräckligt specade till att de är för specade?

Om de är "för" specade är det ju lättare att ifrågasätta/förhandla.

Antagligen har väl en del hantverkare börjat använda dator eller hyrt in någon som gör ett jobb som efterfrågats och nu blir det mer gnäll.

/ATW
 
  • Gilla
Dowser4711 och 12 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Jag skulle anlita min (fd) bror som är snickare. Han meddelade när han kom att han behövde åka på ett annat uppdrag och lämnade av två gymnasieelever som var på prao. Jag skickade hem dom och gjorde sedan jobbet med grannar då jag sitter i rullstol. Sedan kom en faktura om 4000kr+moms för de 7 timmarna som prao eleverna var här.
Låter som en schysst bror!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
tank77 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.