Byggahus.se
F fyhrnils skrev:
Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.

Jag håller med helt och hållet. Jag förstår inte hur dom kalkylerar. Alla firmor har ju kostnader, och timpriset borde täcka sånt.

H HM2020 skrev:
Vi ska vara glada så länge dom inte fakturerar slitage på väckarklockan..

Hoppas hoppas lågkonjunkturen och inflationen slår så jävligt mot hantverkare och grossister (ahlsell) så dom slutar spela så jävla glassiga och viktiga. Längtar tills dagen kommer då dom får be om jobb på sina bara knän och dra ner sina uppsnurradde priser!! Hoppas hoppas
Blir bestört på det du skriver. Hoppas hoppas du någongång behöver hjälp med nåt, men du är väl jävligt duktig så hjälp ej behövs.

• Haha
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hantverare ,:surprised:, drar säkert av datorn i bokföringen och deklarationer
Namnge firman så alla vet att inte anlita fifflaren
Självklart drar hen av datorn i bokföringen!

Skitsamma hur han specat fakturan,

katos katos skrev:
oavsett hur han specar sin fakturor så är det väl självklart att han ”drar av” datorn. Fattar att du inte kan det minsta om företagande eller bokföring. Men att kostnaden är avdragsgill gör inte att datorn är gratis.

Vad menar du med att han är fifflare? Att han specar fakturan på ett sätt som du uppfattar som fel?
Skall han debitera all sin utrustning på kunden. I så fall skulle firman som bytte avloppsledningen hos mig debitera grävmaskinen på mig.

P Plåtsax skrev:
rörsmide
Vad är rörsmide ? Allt en röris gör är väl en form av smide.
A Ankmamma skrev:
traktormeken 750kr+moms
Bil och andra verstäder när dom tar in något objekt har lokalhyra att betala med.
A Ankmamma skrev:
De började testa utfört jobb
Klart det har blivit bättre på den delen , när det med egenkontroll infördes som krav.

tensiden tensiden skrev:
Jag hade direkt frågat vad han gör när datorn är betald, dvs när den använts hos 40 kunder. Blir den gratis för efterföljande då?
Ungefär som att uthyrningsfirmor börjar hyra ut utan kostnad när grejerna är betald, och således inte tjänar pengar på sin affärsidé och tvingas lägga ner?

• Gilla
  • Haha
Carlk och 3 till
  • Laddar…
J JanneJoh56 skrev:
Skall han debitera all sin utrustning på kunden. I så fall skulle firman som bytte avloppsledningen hos mig debitera grävmaskinen på mig.

De större firmorna hyr in så gott som all utrustning, bygglampor, skruvdragare, osv osv

J JanneJoh56 skrev:
Det är väl klart du blir debiterad för grävmaskinen?

• Gilla
McHolm och 4 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Blir bestört på det du skriver. Hoppas hoppas du någongång behöver hjälp med nåt, men du är väl jävligt duktig så hjälp ej behövs.
Du kan bli hur bestört du vill, det är (ni?) hantverkarna själva som skapat detta.

• Gilla
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Volvo tar 1500 för att plugga i datorn i 5 minuter.
Fråga varför det va så dyrt.
900 för gubben 600 för datorn.

de tog endast för hel timme.
Hurra.
Då hade jag tagit gubben med mig hem. Satt gräsklipparn i handen på hon och sagt du ör min i 55 min till. Du klipper på 40. Kör igång!

• Gilla
unosko och 2 till
  • Laddar…
B Bob10 skrev:
Han skulle upplyst om detta innan. Annars behöver du inte betala. Det måste vara skäligt. En bra dator för felsökning kostar cirka 5 000 kr. 20 000 kr är hans problem.
500kr är väl ändå skäligt?

@ @ndreas skrev:
Har de med sig prao elever bör det rimligen ske avdrag på fakturan!
Hur tänker du där? Om vi lämnar att personen i fråga är bröder. En hantverkare tar med sig två prao elever. Är de verkligen praoelever eller lärlingar vilka har en lön.

Oavsett utför de ett jobb som ger dig som kund ett värde vilket du bör betala för.

De flesta accepterar väl att någon gång i livet är alla nya på sitt jobb. På sjukhuset eller i mataffären. Ska du ha rabatt på ICA för att den i kassan är ny? Men inte om det är en hantverkare och ser kostnaden direkt.

• Gilla
Lintto1
  • Laddar…
F fyhrnils skrev:
Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Klart du skall betala för felsökning med dator, när du lämnar bilen på verkstad får du betala för deras datorer vid felsökning,så varför inte hantverkarens utrustning.
Det var billigt..

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Självklart skall alla verktyg och förbrukningsmaterial ingå i timpenningen, skillnaden är väl om hantverkaren är tvungen att hyra in specialutrustning kopplad till just ditt jobb, dock bör ju detta meddelas innan och få ett godkännande.

F fyhrnils skrev:

• Gilla
Largujo och 2 till
  • Laddar…
H happy_sloth skrev:
Får man fråga vad du själv gör på jobbet förutom att fika hela dagarna som alla andra kontorsnissar som lipar över att dom har sååååå många mail att gå över :crysmile:
Trampade någon dig på tårna företagarn?;):crysmile:

• Gilla
jonle336 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.