Byggahus.se
P Per L skrev:
Jag har en sorptionsavfuktare (Acetec PD-250) i krypgrunden (ca 95 m²) sedan 2013. Marken var redan plastad, men jag satte igen ventilerna. Satte också in en enkel energimätare för att ha koll på hur mycket den gick. Hittar tyvärr inte mina noteringar från mätaren, men har för mig att årsbehovet var 1000 - 2000 kWh så länge jag kollade. Mätaren är paj sedan flera år men avfuktaren verkar fungera. Har hygrostaten inställd på 66 % rf och har med andra hygrometrar konstaterat att luftfuktigheten i grunden ligger kring 70 % rf.

Häromåret tyckte jag den drog onödigt mycket och skaffade en kylavfuktare också (Woods DSC50FM). Båda är alltså inkopplade, men jag har ställt kylavfuktarens hygrostat på så vis att sorptionsavfuktaren bara går när kylavfuktaren inte orkar med.

Följder:
* Sommarelbehovet sjönk ca 200 kWh/månad när man jämför elräkningarna.
* Relativa fukthalten har sjunkit till ca 65 % rf.

Temperaturen i grunden är ca 9-10 °C som kallast på vintern och ca 18 °C som varmast på sensommaren. Jag tror att jag minskat elanvändningen ca 1 000 kWh/år tack vare kylavfuktaren.
ingen dum idé- ska utforska detta!!
 
S Stefan1972 skrev:
Vad händer om du bara slår av den då? Är väl bara hålla koll med fuktmätare och ögonen och se hur det blir? Ev öppna upp gluggarna så det skapas naturlig ventilation. Min egen personliga åsikt om sånt där är att det är nog ganska många som avfuktar helt i onödan men det berättar ju inte försäljarna......De vill ju bara sälja.
jag är beredd att hålla med dig, men om man sedan läser på en del seriösa sidor så dömer de ut ditt resonemang. … tror faktiskt jag är beredd att pröjsa för att vara helt säker på att slippa mögelrisk
 
T Tennis-star skrev:
Jag har 100 kvm krypgrund, innan jag grävde ur grunden och plastade in hade jag runt 95% och mögelväxt på sommarhalvåret.
Efter inplastningen och avfuktare i ett år så är grunden torr och jag behöver bara köra avfuktare juni-sep.
Jag har dock inställt på 75% som gräns, är 14 grader varmt i grunden så torrt och fint.

Har du testat att höja gränsvärdet och låta den vara avstängd 1 månad? För att se vad som händer?
det sticker iväg över 75% när jag stänger av …då måste man öppna ventiler igen , kanske blir lösningen framåt om jag inte får till en bra lösning där maskinen går lite mer sällan
 
D Davidloge skrev:
jag är beredd att hålla med dig, men om man sedan läser på en del seriösa sidor så dömer de ut ditt resonemang. … tror faktiskt jag är beredd att pröjsa för att vara helt säker på att slippa mögelrisk
ja men det du läser har ju inget med varje enskild situation att göra? Vad jag kan se så har du ett hus från 1998? Hur är det byggt då eller var rättare sagt som gör att du får så mycket fukt i grunden? Fuskbygge? Kustnära?
Rädslan för mögel är ju kraftigt överdriven oftast och det är det som gör att det säljs sånt här. Det är liksom skillnad på mögel och mögel. Ett mindre angrepp, att det kanske blir vitt periodvis under en fuktig säsong gör inte att saker och ting börjar brytas ner. Det dör när det blir torrare och så håller naturen det i schack alldeles av sig själv.
Har du liksom själv upplevt att det har möglat helt okontrollerat under just ditt hus eller är du bara rädd att det ska göra det?
 
D Davidloge skrev:
det sticker iväg över 75% när jag stänger av …då måste man öppna ventiler igen , kanske blir lösningen framåt om jag inte får till en bra lösning där maskinen går lite mer sällan
PLastat oc
D Davidloge skrev:
det sticker iväg över 75% när jag stänger av …då måste man öppna ventiler igen , kanske blir lösningen framåt om jag inte får till en bra lösning där maskinen går lite mer sällan
Är de isolerat och plastat ordentligt på marken?
 
S Stefan1972 skrev:
ja men det du läser har ju inget med varje enskild situation att göra? Vad jag kan se så har du ett hus från 1998? Hur är det byggt då eller var rättare sagt som gör att du får så mycket fukt i grunden? Fuskbygge? Kustnära?
Rädslan för mögel är ju kraftigt överdriven oftast och det är det som gör att det säljs sånt här. Det är liksom skillnad på mögel och mögel. Ett mindre angrepp, att det kanske blir vitt periodvis under en fuktig säsong gör inte att saker och ting börjar brytas ner. Det dör när det blir torrare och så håller naturen det i schack alldeles av sig själv.
Har du liksom själv upplevt att det har möglat helt okontrollerat under just ditt hus eller är du bara rädd att det ska göra det?
boihus123 boihus123 skrev:
Sätt in RF mätare på lite punkter, känns som du kör för hårt, man klarar sig på under 75% RF i den temperaturen.
Mmm på avfuktaren gränsvärde 62% men just nu ger det runt 75% på två mätpunkter så jäkla diff


Yes ! Kanske blir att testa detta spåret framåt .
 
Jag satt i exakt samma sits för ett antal år sedan. 120m2 krypgrund och en Acetec PD250 sorptionsavfuktare i krypgrunden som slukade hiskligt mycket el.

Årförsbrukningen låg på runt 2000 kWh, och så här års runt 8 kW per dygn. Runt 20% av hela husets förbrukning! Här är 2015 års förbrukning, RF inställd på 70% och inställd att släppa upp 1% per grad under 15C.
Stapeldiagram över månatlig energiförbrukning i kWh för en sorptionsavfuktare under 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu för tiden kör jag en Woods kondensavfuktare vår-höst, när det är över 10C i krypgrunden och snittförbrukningen per dygn ligger nu på runt 1.3 kWh per dygn. En minskning av förbrukning med 85% med andra ord.

Åtgärder jag gjorde tidigt var att se till att dra upp plasten 1dm upp mot kantbalken/grundmuren, täta samtliga skarvar samt mot grundmur med byggtejp (den gröna!), samt mycket noggrant se till att täta eventuella småspringor man kan se när man kryper runt utan lampa med starkt solljus ute. Hade även en mindre rabatt med jord mot grundmuren som jag grävde mot och såg till att det blev ordentligt dränerat.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Ingen som vill svara på om någon testat? Senaste skribenten har ett hus från 2005. Hur är det byggt när man typ måste försegla grunden och avfukta? Det låter nästan som man bygger hus direkt på marken nuförtiden? Som man gjorde på 50talet och bakåt?
Fattar inte riktigt det här?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Nu för tiden kör jag en Woods kondensavfuktare vår-höst, när det är över 10C i krypgrunden och snittförbrukningen per dygn ligger nu på runt 1.3 kWh per dygn. En minskning av förbrukning med 85% med andra ord.
Intressant
Hur många mättpunkter har du? (Fundera på hur det blir långt ifrån maskinen).
Hur många kvm?

Vad gör du på andra årstider? Värmer maskinen upp utrymet också?[/QUOTE]
 
S Stefan1972 skrev:
Ingen som vill svara på om någon testat? Senaste skribenten har ett hus från 2005. Hur är det byggt när man typ måste försegla grunden och avfukta? Det låter nästan som man bygger hus direkt på marken nuförtiden? Som man gjorde på 50talet och bakåt?
Fattar inte riktigt det här?
Mitt hus är från 1929 så mitt exempel är nog inte det du syftar på.
Men jag har bytt blindbotten för att den var rutten, lukt som letade sig upp i bostaden och mögelpåväxt på sommaren.
Efter översyn dagvatten, inplastning och avfuktningsaggregatet mellan maj-sep så är det torrt och fint samt ingen påväxt.

Huset rasar nog inte ihop utan dessa åtgärder men inomhusklimatet är bättre och jag behöver inte få in mögel i bostaden. Så jag betalar för förbrukningen under sommaren.
 
boihus123 boihus123 skrev:
Intressant
Hur många mättpunkter har du? (Fundera på hur det blir långt ifrån maskinen).
Hur många kvm?

Vad gör du på andra årstider? Värmer maskinen upp utrymet också?
Jag har en mätpunkt precis i mitten av krypgrunden, en Oregon som jag loggar temp och RH. Jag använder Acetecens inbyggda hygrometer som referens, och ser att Oregon-hygrometern blir mindre tillförlitlig ju kallare det blir i krypgrunden. Vid 15C visar den den ganska korrekta värden, men visar för lite ju kallare det blir. Vid 9C så visar den 7% RH för lite, så denna offset har jag tagit hänsyn till i min loggning.

Vintertid, november till april när temperaturen brukar stabiliseras runt 8C stänger jag av båda avfuktarna och då stiger RH till 80%, som är acceptabla värden vid så låga temperatur. Jag slår på dem någon timme i veckan för att cirkulera och omsätta lite luft.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Jag har en mätpunkt precis i mitten av krypgrunden, en Oregon som jag loggar temp och RH. Jag använder Acetecens inbyggda hygrometer som referens, och ser att Oregon-hygrometern blir mindre tillförlitlig ju kallare det blir i krypgrunden. Vid 15C visar den den ganska korrekta värden, men visar för lite ju kallare det blir. Vid 9C så visar den 7% RH för lite, så denna offset har jag tagit hänsyn till i min loggning.

Vintertid, november till april när temperaturen brukar stabiliseras runt 8C stänger jag av båda avfuktarna och då stiger RH till 80%, som är acceptabla värden vid så låga temperatur. Jag slår på dem någon timme i veckan för att cirkulera och omsätta lite luft.
tack för bra info
 
T Tennis-star skrev:
Mitt hus är från 1929 så mitt exempel är nog inte det du syftar på.
Men jag har bytt blindbotten för att den var rutten, lukt som letade sig upp i bostaden och mögelpåväxt på sommaren.
Efter översyn dagvatten, inplastning och avfuktningsaggregatet mellan maj-sep så är det torrt och fint samt ingen påväxt.

Huset rasar nog inte ihop utan dessa åtgärder men inomhusklimatet är bättre och jag behöver inte få in mögel i bostaden. Så jag betalar för förbrukningen under sommaren.
jo fast ett hus från 1929 är en helt annan sak. Där kan ju förhållandena göra det befogat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.