Byggahus.se
För snart 7 år sedan installerade vi ett FTX aggregat på vinden i vår 60-talsvilla. Hantverkaren sa att de tagit bort ett ventilationsrör som innehöll asbest, men att det inte var några problem för dem att köra det på tippen.

När vi nu funderar på att inreda vinden har vi varit på vinden lite oftare (innan endast för att byta filter 2ggr per år) och jag observerar att det ligger byggrester och damm. Troligen inte från eternitröret i sig, men från murbruk röret satt fast i och som jag förstått ofta också innehåller asbest. (Se bild från ett rör som är kvar)

Min fundering är nu hur farligt detta är??? Det går ju inte riktigt att dammsuga och våttorka eftersom ytorna till stor del består av lös isolering på golvet.

Och vilket ansvar har hantverkaren för detta? Borde de inte ha informerat innan de började riva? Kan man få ersättning från försäkringsbolaget för sanering? Ta prover på resterna?

Tacksam för svar!
 
  • Haha
  • Gilla
Xaktly och 3 till
  • Laddar…
Du tar upp byggskräpet och slänger det på avsedd plats.
Sen tänker du inte mer på det.
Lär ju bli en massa skräp om ni ska bygga om endå :rofl:
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 33 till
  • Laddar…
Var lugn ! Var du än befinner dig på jordklotet så andas du in c:a 5000 asbest fiber/ dag!

There are low levels of asbestos in the ambient air.
10-200 fibres in every cubic metre (1000L) = 0.01-0.2 f/L
A cubic metre is the amount of air typically breathed by a person every hour.."
In average all persons breath in around 5000 asbestos fibers per day. This means that in average, all living persons will roughly have had ~40 million asbestos fibers lodged in the lungs during an average lifetime, and still the risk to get sick from this "normal" exposure is extremely low.

https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/
 
  • Gilla
  • Wow
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
T
Är ni oroliga så köp Sundströms mask med P3-filter medan ni inreder vinden. När ni är klara så har troligen alla eventuella asbestfiber försvunnit eller byggts in i isoleringen. Då kan ni också dammsuga med rätt filter (går att hyra). Så tänker jag som också håller på med vinden, där är annat än asbest som också dammar som man bör skydda sig mot.

Sedan har jag läst att eternitkanalerna inte innehåller jättemycket asbest heller. Så länge de inte kapade kanalen med vinkelslip utan bara lyfte ut den har troligen inga större mängder frigjorts.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Jag skulle oroat mig mer för alla gånger man har varit i närheten av bilar.


Men jag misstänker att eventuella asbest fiber ligger i isoleringen tillsammans med vanligt damm och kanske lite annat smått och gått.
låt det bara vara. behöver ni vara där och riva så kan man vid oro använda sig ett bra munskydd.
 
  • Gilla
goran153 och 2 till
  • Laddar…
Sverige kommer att gå under.
 
  • Gilla
  • Haha
DTanner och 8 till
  • Laddar…
Det är inte säkert att det är någon asbest liggandes bland byggavfallet/dammet.
Oberoende vilket så bör (borde/ska) du/ni ha andningsmask med hyfsat filter när ni är på vinden och jobbar.
Det virvlar runt en massa olika partiklar i luften som inte är särskilt nyttiga att andas in.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle oroat mig mer för alla gånger man har varit i närheten av bilar.


Men jag misstänker att eventuella asbest fiber ligger i isoleringen tillsammans med vanligt damm och kanske lite annat smått och gått.
låt det bara vara. behöver ni vara där och riva så kan man vid oro använda sig ett bra munskydd.
I närheten av bilar??
Det är många år sedan asbest försvann ur bromsbeläggen om det är det du tänjer på…
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Varför häckla när OP ställer enkla frågor?
Typiskt detta forum tyvärr :confused:
 
  • Gilla
Lennartk77 och 17 till
  • Laddar…
Du skall ha mask när du fixar runt i utrymmet, men inte för risk för asbest utan för ”allmänt damm”.

Gamla ventilationsrör av eternit innehåller vad jag fått till mig från professionen ca 10% asbest, max. De plockas dessutom ut hela i 99% av fallen. Alltså minimal risk för exponering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C CoNaana skrev:
Varför häckla när OP ställer enkla frågor?
Typiskt detta forum tyvärr :confused:
För att man utkräver inte "ansvar" och funderar på ersättning från försäkringsbolag som första tanke när man som husägare hittar lite 7 år gammalt murbruk och byggdamm på vinden.

Man tar en liten borste, sopar upp det och slänger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Håller med folk som skriver att man ska ha mask, men inte för asbest främst, utan för att skydda sina lungor från allt möjligt damm. Det är lätt att man fokuserar endast på asbest och glömmer allt annat. "vanligt byggdamm" är också obra för lungorna att andas in i det långa loppet.

Så sätt på dig mask när du bygger öht med allt möjligt som dammar så har du gjort bättre än vad många gör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I närheten av bilar??
Det är många år sedan asbest försvann ur bromsbeläggen om det är det du tänjer på…
Tja det finns saker som är farligare än asbest när det gäller bilar. Nej jag hade inte en tanke på asbest och bromsar på bilarm kul att du tänkte på det
 
  • Haha
Ironside
  • Laddar…
C CoNaana skrev:
Varför häckla när OP ställer enkla frågor?
Typiskt detta forum tyvärr :confused:
Nej det är typiskt frågor om asbest.
Men frågor om asbest blir ofta för dummande
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja det finns saker som är farligare än asbest när det gäller bilar. Nej jag hade inte en tanke på asbest och bromsar på bilarm kul att du tänkte på det
Så, vad är det som är så farligt med att vara nära bilar som är kopplat till asbest?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.